سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنر؛ راوی حقیقی دفاع مقدس

هنر همیشه زبان و راوی حقیقت بوده است و نگاهی به آثار هنرمندان در دوران دفاع مقدس گویای این موضوع است.

محمدعلی رجبی، نگارگر و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در رابطه با رنگ دفاع گفت: دفاع هم می‌تواند رنگ داشته و هم این که خودش سوژه باشد. وقتی می‌گوییم دفاع، این خودش یک معنا و حقیقت است و زمانی که بحث از حقیقت می‌شود رنگ حقیقت را می‌خواهیم که اگر بنده به عنوان یک نقاش بخواهم مصداقی از عالم بیرون برای رنگ دفاع بگذارم، می‌گویم رنگ سفید است. چون همیشه رنگ سفید را بسیار دوست دارم و آن را رنگ پاکی می‌دانم.

همچنین علی اصغر شیرازی، نقاش و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر با اشاره به فعالیت‌های هنرمندان در زمان دفاع مقدس بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی، گروه‌های مختلف هنری وجود داشتند که با بینش‌های مختلف در شبکه‌های متفاوت هنری کار می‌کردند ولی با شروع انقلاب و نهضت اسلامی، هنرمندان مسلمان که دستی در انقلاب داشتند شروع به فعالیت‌های هنری می‌کردند.

 این نقاش ادامه داد: مختصات دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد آثاری است که به طور مستقیم با موضوع جبهه و جنگ است. فعالیت‌هایی که به صورت مستمر و پی در پی به وجود می‌آمدند و مورد بهره‌برداری هنرمندان قرار گرفتند و در نقاشی و گرافیک انقلاب اسلامی و سایر حوزه‌ها می‌بینیم. 

او افزود: در حوزه نقاشی، یک نکته بارز این بود که هنرمندان مسلط به طراحی بودند و این قوت طراحی باعث شد تا آثاری که به وجود آوردند بیشترین پیکره را داشته باشد و به همین دلیل، شاهد وقایع به وجود آمده، رشادت‌ها و دفاع‌ها و گروه‌های مختلف در جبهه در صحنه‌های نقاشی هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس هستیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۴ مهر ۱۴۰۳
کجایند آن مردان بی ادعا..