سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز کارآزمایی بالینی درمان بیماری MS از ذخیره سلول‌های بنیادی

مدیرعامل شرکت فناوری با یاخته‌های رویان گفت: کارآزمایی بالینی درمانی بیماری ام اس در این شرکت فناوری آغاز شده است.

مرتضی ضرابی در کارگاه آموزشی «کاربرد و ضرورت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی» ویژه مشاور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل در محل استانداری اردبیل به تعریف سلول‌ها بنیادی اشاره و گفت: سلول‌های بنیادی همان سلول‌های اولیه است که تمایز پیدا نکرده و قدرت تکثیر بالایی دارند و دارای ویژگی‌های خود نورانی و تخصصی شدن هستند.
مدیرعامل شرکت فناوری با یاخته‌های رویان با اشاره به وجود دو نوع سلول بنیادی خون ساز و غیر خونساز در بدن انسان، افزود: خون بند ناف بعد از تولد از ناف نوزاد جمع آوری می‌شود که حجم خون موجود در این بند به ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر می‌رسد.
او گفت: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از سال ۱۳۸۴ ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرد و تاکنون موفق به ذخیره سازی بیش از ۲۱۵ هزار نمونه بند ناف در سطح کشور شده است.
ضرابی افزود: در جهاد دانشگاهی دو نوع ذخیره‌سازی بانک خون بند ناف عمومی و خصوصی فعال است که بزرگترین بانک خون بنده ناف در خاورمیانه محسوب می‌شود، علاوه بر کشور خودمان از کشور‌های همسایه نیز ذخیره‌سازی انجام می‌شود.
او تصریح کرد: این بانک با داشتن ۴۵ نمایندگی در استان‌های مختلف توانسته است با استانداردسازی فرآیند جمع‌آوری و فریز نمونه‌های خون بندناف و همچنین مراکز پیوند علاوه بر درمان برخی بیماری‌ها و نجات جان انسان‌ها، امید به زندگی را افزایش دهد.
مدیر عامل شرکت فن‌آوری با یاخته‌های رویان ادامه داد: ذخیره بانک خون بند ناف در بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از قبیل سرطان خون، تالاسمی و آنمی فانکونی استفاده می‌شود و کار بالینی در چند بیماری دیگر از جمله فلج مغزی بیماری اوتیسم و ... شروع شده است و اخیراً نیز در زمینه بیماری ام اس کارآزمای بالینی شروع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.