سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«یکشنبه سیاه»؛ واکاوی «عملیات خیبر» حزب‌الله لبنان علیه تیپ گولانی

برخی از رسانه‌ها و کارشناسان صهیونیست حمله پهپادی مبارزان مقاومت علیه مقر «تیپ گولانی» را «یکشنبه سیاه» این رژیم نامگذاری کردند.

طی روز‌های اخیر حزب‌الله لبنان با انتشار اطلاعیه‌های مهم و راهبردی از آغاز دور جدیدی از نبرد با رژیم اشغالگر قدس خبر داد. همزمان با تشدید درگیری‌های زمینی در روستا‌های مرزی فلسطین اشغالی، یگان‌های موشکی- پهپادی حزب الله شهر‌های بزرگ فلسطین اشغالی مانند حیفا، عکا و تل‌آویو را در بانک اهداف خود قرار دادند. همچنین در یازدهم اکتبر، مقاومت لبنان با انتشار بیانیه‌ای به زبان عبری از سوء استفاده اسرائیل از مناطق مسکونی در شهر‌های مشرف به جبهه جنگ و لزوم مقابله با تهدیدات جاری در این مناطق گفت. حمله پهپادی به پایگاه نیرو‌های تیپ گولانی در حیفا و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی صهیونیست را می‌توان یکی از گام‌های ابتدایی در مسیر طولانی مبارزه با دشمن اشغالگر دانست. در ادراک شکل گرفته توسط مقامات ارشد اسرائیلی، حزب الله از ویژگی «چریکی» بودن فاصله گرفته و تبدیل به گروهی با ویژگی‌های یک ارتش کلاسیک شده است. بازسازی سریع واحد‌های فرماندهی و عملکرد موثر نیرو‌های حزب الله در میدان نبرد حکایت از آمادگی بالای مقاومت برای احیای توانمندی‌های داخلی و وارد کردن ضربه متناسب براساس دستورالعمل‌های فرماندهی دارد. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به ابعاد مختلف این عملیات پهپادی بپردازیم.

عملیات پهپادی در قلب فلسطین اشغالی

شامگاه یکشنبه سیزدهم اکتبر، مقاومت اسلامی لبنان در عملیاتی کم‌نظیر موفق شد تا پس از شناسایی محیطی توسط پهپاد هدهد و سپس با استفاده از پهپاد‌های انتحاری کلاس ابابیل به بخش سالن غذاخوری تیپ گولانی در منطقه بنیامینا در حیفا حمله کند. به گزارش «تایمز اسرائیل» در جریان این حمله حداقل ۴ صهیونیست به هلاکت رسیده و ۷ نفر دیگر به شدت زخمی شدند. علاوه بر این ۵۸ نظامی دیگر ارتش اسرائیل در اثر برخورد پهپاد یاد شده زخمی شدند. پس از این حمله، تل‌آویو از صهیونیست‌ها خواست تا برای اهدای خون به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل با اعلام خبر فوق، از آغاز تحقیقات در خصوص عدم به صدا درآمدن آژیر هشدار پیش از رسیدن پهپاد‌های حزب الله خبر داد. وی در ادامه از شهرک‌نشین‌های صهیونیست خواست تا پایان بررسی‌های نظامی از هرگونه انتشار اخبار کذب و شایعه در فضای مجازی خودداری کنند.

پهپاد مرصاد؛ قاتل سربازان تیپ گولانی

به گزارش «جروزالم پست» براساس تحقیقات اولیه دو پهپاد پرتاب شده توسط حزب الله از حریم دریا وارد آسمان فلسطین اشغالی شدند. هر دو پهپاد از مدل «مرصاد» بودند. نکته کلیدی آن است که در جریان این حمله پهپادی، سیستم‌های پدافندی و پهپاد‌های شناسایی رژیم صهیونیستی نتوانستند یکی از پهپاد‌های شلیک شده از سوی حزب الله را شناسایی کنند. کارشناسان امور نظامی معتقدند به دلیل ارتفاع پایین پهپاد یاد شده امکان شناسایی مستمر آن توسط سیستم‌های راداری- پدافندی وجود نداشته است.

درباره تیپ گولانی چه می‌دانیم؟

تیپ «گولانی» یا «جولانی» نامی است که از بلندی‌های جولان سوریه گرفته شده است. سابقه تاسیس این تیپ به فوریه ۱۹۴۸، همزمان با نخست وزیری دیوید بن گورین بازمی‌گردد. ابتدا این تیپ بخشی از تیپ «لیوانونی» بود، اما بعد‌ها از آن جدا شد. تیپ جولانی بخشی از لشگر ۳۱ ارتش اسرائیل است. این تیپ از گردان‌های «گیدئون»، «باراک»، «هبوکیم هراشون» و «شناسایی» تشکیل شده است. از این واحد نظامی به دلیل سابقه بسیار قدیمی در پیوستن به ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان «تی پ۱» نیز یاد می‌شود. در ابتدا ماموریت این تیپ استقرار در مرز‌های سوریه و فلسطین اشغالی بود، اما با آغاز جنگ‌های غزه و لبنان، دایره ماموریت آن به سرعت گسترش پیدا کرد.

بازسازی توان رزم حزب الله

پس از عملیات پیجر‌ها و ترور کادر فرماندهی یگان‌های رزم زمینی، موشکی و پهپادی حزب الله، منابع عبری و برخی اندیشکده‌های غربی از پیروزی بزرگ رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله و مختل شدن توان عملیاتی مقاومت در دو حوزه آفندی و پدافندی سخن می‌گفتند. با آنکه وجود شهیدان فواد شکر، ابراهیم عقیل، علی کرکی و ... تاثیر قابل توجهی در تحولات میدانی داشته و سبب می‌شدند تا صهیونیست‌ها در موضع ضعف قرار بگیرند، اما تحولات روز‌های اخیر نشان داده است که افراد جایگزین خیلی سریع توانستند جای همرزمان شهیدشان را پر کرده و تبدیل به تهدیدی حیاتی علیه منافع اشغالگران شوند. به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» تنها ۷۲ ساعت پس از حمله به مرکز فرماندهی حزب الله در بیروت و شهادت فرماندهان ارشد مقاومت، مرکز فرماندهی جدیدی ایجاد و افراد تصمیم گیر به این محل انتقال داده شدند. بی‌شک تشدید حملات مقاومت و افزایش میزان تلفات ارتش اسرائیل، ادامه جنگ را برای نتانیاهو و متحدان راست گرای وی تبدیل به امری سخت و پیچیده خواهد کرد.

بهره سخن

براساس گزارش منتشر شده توسط کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، در روز سیزدهم اکتبر حداقل ۱۱۰ صهیونیست توسط مجاهدان مقاومت کشته یا زخمی شدند. ثبت چنین رقمی سبب شده است تا برخی کارشناسان عبری از واژه «یکشنبه سیاه» برای توصیف وقایع این روز استفاده کنند. در حالی که دولت قانونی لبنان همصدا با قدرت‌های منطقه‌ای- بین‌المللی از اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سخن می‌گوید، تل‌آویو به بهانه بازگشت امنیت به شمال فلسطین اشغالی حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرده است. در جریان این تجاوز گسترده نه تنها روستا‌های مرزی در حال تخریب هستند، بلکه صهیونیست‌ها نیرو‌های سازمان ملل را نیز به صورت مستقیم هدف قرار می‌دهند. در چنین شرایطی مجاهدان حزب الله به صورت روزانه در حال هدف قرار دادن محل تجمع نیرو‌های ارتش اسرائیل در مناطق مختلف جنوب لبنان بوده و قصد دارند تا جلوی پیشروی متجاوزان خارجی را بگیرند. باید منتظر ماند و دید که ضربات پی‌درپی حزب الله سبب خواهد شد تا تل‌آویو از مرز‌های لبنان عقب نشینی کرده و با اعلام آتش‌بس در غزه و لبنان موافقت کند یا خیر؟

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.