سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مردم گلستان ۱۰۷ جانور زخمی را برای تیمارداری به محیط زیست سپردند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: مردم این استان از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۷ مورد از گونه‌های جانوری وحشی زخمی را برای تیمارداری به این اداره‌کل سپرده اند.

وحید خیرآبادی گفت: از این تعداد ۹۵ جانور مصدوم گونه‌های پرنده مانند سارگپه، دلیجه، قرقی، جغد و عقاب بود.

وی ادامه داد: همچنین پنج مورد از آنها از گونه پستانداران مانند شغال، روباه و شوکا، پنج مورد خزنده مثل مار و سوسمار و ۲ مورد هم دوزیست بوده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: با پایان تیمارداری ۶۳ مورد از این جانوران، در طبیعت رها شدند و از بقیه تا درمان کامل همچنان نگهداری می‌شود.

خیرآبادی بیان کرد: در چند سال گذشته با توجه به آگاهی‌بخشی رسانه‌ها و فضای مجازی، انگیزش مردم برای نگهداری از گونه‌های جانوری بیشتر شده و به دنبال آن شاهد گسترش همکاری برای تحویل گونه‌های مختلف حیات وحش آسیب‌دیده به محیط‌بانان هستیم.

وی به تفاهمنامه محیط زیست و دامپزشکی گلستان اشاره کرد و گفت: اداره کل دامپزشکی بر اساس این تفاهمنامه با تمام درمانگاه‌های دامپزشکی استان هماهنگ کرده تا در قبال مسوولیت اجتماعی، کار درمان و نگهداری حیات وحش آسیب‌دیده را با هزینه کم و در برخی موارد رایگان انجام دهند.

خیرآبادی به مردم سفارش کرد هنگام دیدن حیات وحش آسیب‌دیده در رده نخست به نزدیک‌ترین پایگاه محیط زیست آگاهی دهند یا با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا همکاران با حضور در محل برای جابجایی حیوان اقدام کنند.

وی گفت: گلستان میزبان ۸۳ گونه پستاندار، ۳۸۰ گونه پرنده، ۵۶ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۶۰ گونه ماهی است که در مناطق نگاهبانی‌شده از جمله پارک ملی گلستان و مناطق شکار ممنوع استان زندگی می‌کنند.

بیشترین زیست گونه‌های گیاهی و جانوری استان مربوط به پارک ملی گلستان به عنوان نخستین پارک ملی کشور با داشتن ۲ زیستگاه جنگل‌های هیرکانی و بوم‌سازگان (اکوسیستم) ایرانی- تورانی است طوری که بیش از هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی، هزار و ۱۰۰ گونه حشره، ۱۵۰ گونه پرنده، ۶۹ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزنده و دوزیست و ۱۰ گونه ماهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و منابع آبی این ذخیره‌گاه زیست‌کره شناسایی شدند.

فوک خزری، آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه‌ایی، خرگوش، حشره‌خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، لاکپشت آسیایی و گیلانشاه خالدار، هوبره، اردک سفید، شاهین و بالابان از مهمترین گونه‌های جانوری گلستان محسوب می‌شود.

نوع اقلیم استان گلستان که دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع جای داده باعث گوناگونی گونه‌های گیاهی و جانوری و به دنبال آن بیشترشدن طمع متخلفان و شکارچیان به این خطه شده است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.