سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۲۰ میلیون نهال وارد عرصه می‌شود

معاون امور سازمان جنگل گفت: در سال دوم «طرح کاشت یک میلیارد درخت» ۱۵۰ میلیون اصله نهال تولید شده که ۱۲۰ میلیون آن وارد عرصه می‌شود.

نقی شعبانیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت ۱۵۰ میلیون اصله نهال گونه های جنگلی برای احیا و غنی سازی، گونه فضای سبز در قالب قانون هوای پاک، گونه های بیابانی برای کنترل گسترش بیابان و زراعت چوب تولید کرده‌ایم.

 او با بیان اینکه ۵۰ درصد گونه کاشت یک میلیارد درخت مربوط به زراعت چوب است، افزود: در طرح اولیه ۳۰ درصد گونه ها قرار بود به زراعت چوب اختصاص یابد که با افزایش تقاضای مردم در استان ها، ۵۰ درصد به این امر تخصیص یافت چراکه متقاضیان به عنوان بادشکن اطراف مزارع استفاده می‌کنند. 

خبری از تخصیص اعتبارات کاشت یک میلیارد درخت در سال دوم برنامه نیست

شعبانیان با بیان اینکه در سال نخست برنامه ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد، افزود: از این میزان ۵۰ میلیارد تخصیص یافت که ۵ میلیارد تومان آن نقدی و مابقی اسناد خزانه بود که خیلی نتوانستیم استفاده کنیم و در سال دوم اجرای طرح در قالب طرح صیانت ۱۰۰ میلیارد تخصیص شد اما هنوز اعتباری تخصیص نیافته است.

معاون امور سازمان جنگل ها ادامه داد: امسال ۱۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته ۱۲۰ میلیون وارد عرصه می‌شود.

او با بیان اینکه بخش زراعت چوب برای ما هزینه ای ندارد، افزود: با توجه به آنکه این طرح از طرف  مردم نگهداری می شود، هزینه ای ندارد چراکه  از این طرح بدنبال سود هستند و در بحث فضای سبز شهرداری کمک می کند، اما نهال هایی که برای بحث احیا و غنی سازی و بیابان استفاده می‌شود، هزینه بالا می رود و تا حدودی از اعتبارات آبخیزداری و کمک مردمی استفاده می‌شود. البته برای برنامه احیا و غنی سازی باید اعتبارات مناسب تخصیص داده شود، در غیراین صورت به اهداف مدنظر نمی‌رسیم.

این مقام مسئول افزود: از مجموع ۶ میلیون هکتار عرصه های زاگرس، در ۳ میلیون هکتار نیاز به کاشت نهال داریم  و برای مستقر کردن بذر باید کمک کنیم تا نهال رشد کنند و هر نهالی که در عرصه جنگلی مستقر شود، ۱۰۰ هزارتومان هزینه دارد. در بحث مدیریت جنگل زاگرس با نماینده سازمان برنامه و بودجه جلسات و سفرهایی داشتیم در هر یک از سفرها روال کار این است که جلسات در استانداری ما را همراهی می‌کنند و مشکلات ریز استان با بازدید حل می‌شود و در بلندمدت باید به جنگل‌های زاگرس کمک کنیم تا این نهال ها در این عرصه کاشته شود.

طرح کاشت یک میلیارد درخت ۱۸ همت اعتبار نیاز دارد

او درباره اینکه امکان جبران کاهش تولید نهال سال دوم در ادامه برنامه وجود دارد، افزود: کاهش تولید نهال در سال دوم برنامه ریزی کره ایم که در سال های آتی جبران شود، اما این امر نیاز به حمایت مالی دارد و تمام تلاشمان این است که اعتبار برای احیای جنگل های زاگرس بگیریم.

 شعبانیان با بیان اینکه اجرای طرح کاشت یک میلیارد ۱۸ همت اعتبار نیاز دارد، افزود: طرح کاست یک میلبارد درخت حرکت خوبی است و بلندترین مزیت این است که نهال کاری و درختکاری همه مسئولان با  تاثیر آن آشنا شدند و از طرفی تمامی نهالستان ها احیا شدند.

معاون سازمان امور جنگل ها ادامه داد: در سال گذشته ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون اصله نهال کاشت شد که ۵۰ درصد زراعت چوب است، هرچند در اجرای طرح ممکن است مشکلاتی داشته باشیم، اما نباید مزایای آن نادیده گرفته شود چراکه تمامی نهالستان ها مخروبه شده بودند که دستگاه ها بدنبال ساخت مسکن در نهالستان های مخروبه بودند، درحالیکه اکنون جزء چند کشور نخست تعداد نهالستان هستیم.

شعبانیان با بیان اینکه در سال نخست برنامه کاشت یک میلیارد درخت ۱۳۰ میلیون اصله نهال به عرصه منتقل شد، گفت: امسال هم ۱۲۰ میلیون اصله نهال وارد عرصه می‌شود.

معاون سازمان امور جنگل ادامه داد: در شمال کشور بعد از گذشت ۶ تا ۷ سال و مناطق گرمسیر ۴ تا ۵ سال زمان برای به ثمر رسیدن طرح زراعت چوب نیاز است که در این صورت فشار بر جنگل ها کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز چوبی کشور از زراعت چوب تامین می‌شود، گفت: طرح زراعت چوب به طور غیرمستقیم در حفظ جنگل‌ها موثر است چراکه با تولید چوب در کشورما فشار از جنگل‌های طبیعی برداشته می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.