سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قلعه شاه‌نشین در شهرستان اوز ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت ملی بقایای قلعه شاه‌نشین در شهرستان اوز خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی گفت: قلعه شاه‌نشین یکی از آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان اوز است که به شماره ۳۴۲۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: " قلعه شاه‌نشین " درارتفاعات شمالی روستای فیشور که به‌صورت رشته‌کوهی ممتد موسوم به کوه گچ است ساخته‌شده و استقرار این محوطه مربوط به اوایل تا قرون میانی اسلامی است.

ثابت اقلیدی در خصوص نام‌گذاری این قله هم گفت: وجه‌تسمیه اثر بنابر اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده به دلیل صعب‌العبور و غیرقابل‌دسترس بودن و همچنین وسعت و بزرگی آن نسبت به قلاع دیگر منطقه است که به همین سبب به نام قلعه شاه‌نشین از آن یاد می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: قلعه شاه‌نشین به‌عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی فرهنگی درگذشته دارای کاربری نظامی، دفاعی و استقراری بوده که درگذر زمان متروک و تخریب‌شده است و در حال حاضر فاقد هرگونه کاربری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش به آماده‌سازی بیش از ۵۰ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی فارس برای ثبت در فهرست ملی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.