سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندارد ماه عسل رضایت مشتری است

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: هر کالا دارای استاندارد ملی و فاکتورهای مربوط به خود است که در آزمایشگاه‌ها این فاکتورها مورد ارزیابی بررسی قرار می‌گیرد و در صورت عدم انطباق به واحد تولیدی کارخانه اعلام می‌شود.


محمد تقی جامی  بیان کرد: استاندارد به معنای قاعده و قانون است که شامل مواردی می‌شود که رضایت مشتری و مردم را در بر دارد و ماه عسل استاندارد خوشحالی و رضایت مصرف کننده است.

وی افزود: هر کالایی استاندارد ملی مربوط به خود را دارد و یک سندی است که یک سری فاکتورهایی برای آن تعریف شده است که در آزمایشگاه آن فاکتورها مورد آزمون و بررسی قرار می‌گیرند اگر این فاکتورها عدم انطباق ایجاد شود به واحد تولیدی کارخانه اعلام می‌شود که آن مشکل را رفع کند.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان تصریح کرد: در کل استاندارد در بحث سلامت جامعه نقش آفرینی می‌کند؛ یکی از وظایف استاندارد بررسی کردن مواد غذایی و بسته‌بندی‌ها و کنسرویجات است که اگر مشکلی داشته باشد باعث ایجاد بیماری و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند؛ بحث دیگر در خصوص استاندارد ایمنی وسایل برقی و همچنین صرفه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اداره کل استاندارد در شهرستان زاهدان واقع است؛ ادامه داد: در سطح استان نیز چند اداره در شهرهای ایرانشهر، زابل، سراوان و چابهار وجود دارد که جدیداً در خاش نیز یک نمایندگی در آن شهر فعالیت می‌کند و بررسی کالا ها را انجام می دهند.

جامی در خصوص وظیفه استاندارد اینگونه بیان کرد: وظیفه کلیه این اداره در بحث استاندارد سازی است یکی از این موارد اندازه‌شناسی و تایید صلاحیت نهادهای ارزیابی است؛ارزیابی انطباق استاندارد سازی و یا آموزش استانداردسازی در واقع ترویج و فرهنگسازی استاندارد در سطح استان است.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان تشریح کرد: در بحث اندازه شناسی و کالابراسیون تجهیزات اندازه‌گیری شامل ترازو، اندازه‌گیری متر و تمام شاخص‌های اندازه‌گیری را در بازار و جامعه شامل می‌شود.

وی افزود: تایید صلاحیت در واقع آزمایش‌های همکاری که سطح بازرسی تحت پوشش استاندارد کار می‌کنند؛ زیرا بسیاری از کارها برون سپاری شده و به آزمایشگاه‌های همکار و شرکت‌های بازرسی که بازوی استاندارد هستند، سپرده می‌شود و تایید صلاحیت این شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها تحت نظر سازمان ملی استاندارد است.

جامی در خصوص ارزیابی انطباق که شامل کنترل کیفیت کالای صادراتی و وارداتی تولید داخل است؛ عنوان کرد: مثلاً انگ فلزات گرانبها و کنترل بازار و همچنین محصولاتی دارای استاندارد اجباری را شامل می‌شود؛ کالاهای مشمول استاندارد اجباری مجموعه از کالاهایی هستند که در سایت سازمان استاندارد فهرست‌بندی شده‌اند مانند: مواد غذایی، کنسرویجات، بیسکویت، چیپس، پفک، پنیر و روغن خوراکی وغیره و همچنین واحدهای تولیدی و صنعت‌ها و حوزه‌های مختلف مانند: لوله، بلوک، کالاهای ساختمانی مانند آجر، میلگرد، موزاییک و غیره را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث انگ فلزات گرانبها که تحت پوشش اداره استاندارد است؛ عیار این فلزات سنجیده می‌شود در طول سال دو بار از مغازه‌های طلا فروشی بازرسی به عمل می‌آید و هیچ فروشگاه و مغازه‌ای نباید کالای غیر استاندارد عرضه کند.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان در خصوص اندازه شناسی نیز ترازوهای سبک و سنگین هستند، اظهار کرد: این ترازوها توسط سازمان استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرند که ترازوهای مغازه‌ها جزو ترازوهای سبک محسوب می‌شوند که توسط شرکت‌های تحت پوشش سالی دوبار در خصوص دقت ترازو و کم فروشی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ مواردی که دقت ترازوها در مغازه ها مشکل باشد، توسط اداره استاندارد به اصناف گزارش می‌شود که پیگیری کنند و اصلاح نقض شود.

وی با بیان اینکه همچنین در خصوص کالاهای وارداتی در سطح استان بیشترین کالاهای وارداتی مانند برنج پاکستانی است، خاطر نشان کرد: این برنج در مبدا ورود در گمرکات نمونه برداری می‌شود و در آزمایشگاه‌های تحت پوشش تایید صلاحیت ارسال می‌شود و در آزمون فلزات سنگین و باقیمانده سموم و غیره مورد آزمون قرار می‌گیرد و اگر مطابق استاندارد باشد و نقض نداشته باشد وارد کشور می‌شود.

جامی در پاسخ به اینکه آیا بر روی مواد غذایی که عمدتاً در چهارراه رسولی به عنوان کالاهای وارداتی وارد بازار شده‌اند، نظارتی صورت می گیرد، بیان کرد: در خصوص این محصولات اگر از سوی مردم گزارشی به ما داده شود و به موجب ماده ۱۷ قوانین استاندارد از آن کالا نمونه برداری می‌شود و مورد آزمون قرار گرفته و اگر مشکلی داشته باشد به سطح جامعه و مردم اطلاع رسانی می‌شود.

وی گفت: در کالاهای که حتی مشمول استاندارد اجباری نیز نیستند اگر احساس خطر از آن کالا در سطح جامعه ایجاد شود؛ طبق قانون ماده ۱۷ به اداره استاندارد اجازه خریداری آن کالا را می‌دهد و در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مشکلی در این کالاها وجود داشت به مردم جهت جمع‌آوری، اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان تصریح کرد: مثلاً در چند سال گذشته در خصوص زیتون‌های وارداتی در چهار رسولی زاهدان گلایه‌های مردمی در خصوص کیفیت این محصول داشتیم و اداره استاندارد این محصول را ابتدا خریداری کرد و مورد بررسی در آزمایشگاه‌های تحت پوشش صلاحیت سازمان استاندارد قرار داد و بعد متوجه شدیم که این محصول مشکل دارد و این محصول را در سطح بازار چهار رسولی وسط شهر توقیف و جمع‌آوری کردیم.

جامی با اشاره به اینکه بازرسی‌های ما در سطح بازار به‌صورت مداوم معمولاً هر ماه بررسی‌ها انجام می‌شود و برخی از موارد غیرمترقبه بازرسی‌ها صورت می‌گیرد، بیان کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان استاندارد بررسی وسایل خانگی هم از نظر ایمنی و هم از نظر برچسب انرژی است که این کالاها مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا برچسب انرژی آن بر روی این کالا قرار دارد با واقعیت انطباق دارد یا خیر.

وی عنوان کرد: در خصوص کالاهایی که در سطح بازار وجود دارد برای اینکه از استاندارد بودن آن مطمئن شویم از هزینه و اعتبار خود سازمان استاندارد این کالاها خریداری می‌شوند و به آزمایشگاه‌ها فرستاده می‌شوند و مورد آزمون قرار می‌گیرند نتیجه آزمون را بررسی می‌کنیم و اگر عدم انطباق و مغایرت داشته باشد و از طریق استان مربوط که در سامانه واحدهای تولیدی تعریف شده‌اند امتیاز منفی به آنها تعلق می‌گیرد و اگر پروانه استاندارد داشته باشند منجر به تعلیق و یا ابطال پروانه استاندارد واحد تولیدی می‌شود؛ یعنی بازخورد یک خرید منجر به اصلاح محصولات کل کشور می‌شود.

جامی با بیان اینکه در ماه رمضان طرحی به نام طرح رمضان در سازمان استاندارد وجود دارد، خاطرنشان کرد: محصولات و کالاهای پرمصرفی که در سطح جامعه مورداستفاده مردم قرار می‌گیرند خریداری و نمونه‌گیری از این محصولات انجام می‌شود و در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت عدم انطباق از طریق بازخورد سامانه اطلاع‌رسانی و اصلاح به واحدهای تولیدی منتقل می‌شوند.


معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان تشریح کرد: طرح عیدانه نیز در بحث خدماتی برای هتل‌ها، مدارس، قالیشوها و مراکز خدماتی مانند: خانه سالمندان اگر نقص در ساختمان و ایمنی داشته باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در خصوص تسهیلات آسانسور که جز استانداردهای اجباری نیز است اگر گواهینامه ایمنی آسانسوری در مکان‌های اداری و یا خصوصی نداشته باشد حق استفاده را ندارند.

وی یکی دیگر از کالاهای که باید توسط اداره استاندارد مورد بررسی قرار گیرد را بیان کرد: تمهیدات وسایل بازی در شهربازی‌ها نیز یکی دیگر از استانداردهای اجباری است که شرکت‌های بازرسی نسبت به آزمون وسایل بازی اقدام می‌کنند و اگر وسیله بازی مشکل داشته باشد به ما گزارش می‌کنند و هر وسیله‌ای بازی که گواهینامه بهره‌برداری نداشته باشد حق استفاده را ندارد.

جامی اظهار کرد: در صورت شکایت افرادی که رضایت از کالا ندارند ابتدا باید آن کالا توسط سازمان استاندارد تهیه شود و مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و اگر عدم انطباق آن تأیید شد از طریق سازمان استاندارد این شکایت به واحد تولیدی منتقل می‌شود و در خصوص حق‌وحقوق شاکی اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: موارد شکایت بیشتر در خصوص لاستیک‌های ماشین برای مردم ایجاد شده بود که دراین‌خصوص کارگروهی در تهران وجود دارد که سازمان استاندارد موارد شکایتی را به آنجا می‌فرستند و اگر حق‌به‌جانب شاکی باشد خسارات به آنها داده می‌شود.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان در پایان گفت: همچنین سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ برای کالایی که علامت استاندارد دارد، یک کد ۱۰ رقمی زیر علامت درج شده است که اگر این کد را وارد سامانه کنید کلیه مشخصات کالا برای اعتبارسنجی به مشتری داده می‌شود و از جزئیات کامل کالا مطلع می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.