سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطر زیاده‌روی در استفاده از تلفن همراه برای سلامتی

استفاده زیاد از تلفن همراه نه فقط برای چشم، بلکه برای سلامت کلی شما می‌تواند مشکل ایجاد کند.

بسیاری از مردم سوال می‌پرسند که آیا تلفن‌های همراه هوشمند برای سلامتی مضر هستند یا خیر، در شرایطی که این تلفن‌ها تقریباً به طور کامل زندگی مردم را تسخیر کرده اند.

در گزارشی که وب سایت آمریکایی «Health Shots» متخصص در امور سلامت منتشر کرده است، هشت خطر و آسیب اساسی ناشی از تلفن همراه هوشمند بررسی شده است که خطرات متعددی دارند که کمترین آن استرس و مشکلات چشمی است.

در این گزارش آمده است که این مشکلات فقط در مورد خستگی چشم نیست، بلکه استفاده از تلفن همراه می‌تواند برای سلامت عمومی شما مشکل ایجاد کند، علی‌رغم این که داشتن تلفن همراه ضروری شده است.

هشت خطر سلامتی ناشی از تلفن همراه به شرح زیر است:

اول: خستگی چشم

خیره شدن به یک صفحه نمایش کوچک برای مدت طولانی می‌تواند به خستگی چشم یا آنچه که معمولا به عنوان فشار چشم دیجیتال یا سندرم بینایی کامپیوتری شناخته می‌شود، منجر شود. صفحه نمایش تلفن همراه نور آبی ساطع می‌کند که می‌تواند باعث ناراحتی در چشم شود و علائمی مانند تاری دید، خشکی چشم، سردرد و مشکل در تمرکز را به همراه داشته باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله بین المللی پزشکی پیشگیرانه منتشر شده است، کاربران گوشی‌های هوشمند در مقایسه با سایر کاربران، زمانی که وقت زیادی را روی صفحه نمایش می‌گذرانند، ۳۹.۷ درصد بیشتر در معرض خطر درد و خشکی چشم قرار دارند.

دوم: گردن درد

هنگام ارسال پیامک یا مرور شبکه‌های اجتماعی، کاربر معمولاً در حالت خمیده می‌نشیند و این می‌تواند منجر به وضعیتی شود که معمولاً به عنوان گردن پیامک شناخته می‌شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که در حین استفاده از تلفن، عضلات گردن و شانه‌ها به دلیل فشار دادن سر به جلو برای مدت طولانی سفت می‌شوند. این مشکل در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به درد مزمن و حتی مشکلات طولانی مدت شود.

سوم: اختلالات خواب

استفاده از تلفن همراه قبل از خواب امری رایج است، اما ممکن است یکی از دلایلی باشد که افراد از اختلالات خواب رنج می‌برند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Nature and Science of Sleep نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه حداقل ۳۰ دقیقه پس از خاموش کردن چراغ‌ها بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد و خطر خواب‌آلودگی در طول روز و تأخیر در خواب همراه است. این مطالعه می‌گوید: نور آبی ساطع شده از صفحه‌نمایش تلفن‌ها با تولید ملاتونین، هورمونی که مسئول تنظیم خواب است، تداخل می‌کند و این اختلال ممکن است خواب را دشوار کند یا منجر به خواب بی‌کیفیت شود. کاهش استفاده از تلفن قبل از خواب یا تغییر حالت شبانه می‌تواند به حفظ چرخه خواب سالم کمک کند.

چهارم: مشکلات قلبی

استفاده از تلفن همراه، به ویژه نزدیک به زمان خواب، با مشکلات قلبی مرتبط است. در مطالعه‌ای که در مجله Canadian Journal of Cardiology منتشر شد، محققان دریافتند که در مقایسه با افرادی که کماز تلفن همراه استفاده می‌کنند، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تلفن همراه می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود. این خطر به ویژه در میان افراد سیگاری و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت زیاد است. تنها کاری که فرد باید انجام دهد این است که سعی کند حداقل یک ساعت قبل از خواب از تلفن همراه استفاده نکند.

پنجم: استرس روانی

بسیاری از مردم به دلیل استفاده روزانه از تلفن همراه استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند، چراکه به برقراری ارتباط، چه از طریق ایمیل‌های کاری و چه رسانه‌های اجتماعی یا اعلان‌ها نیاز دائمی وجود دارد. دکتر مانجوشا آگراوال، متخصص بیماری‌های داخلی می‌گوید: این عادت می‌تواند منجر به افزایش سطح مشکلات سلامت روان شود و به مرور زمان منجر به علائم نگران کننده‌ای مانند استرس، وحشت، بی خوابی و ... شود.

ششم: عملکرد‌های شناختی ضعیف

اگرچه تلفن‌های همراه دسترسی سریع به اطلاعات را فراهم می‌کنند، اما اتکای بیش از حد به آن‌ها ممکن است عملکرد‌های شناختی را مختل کند. وقفه‌های مداوم از اعلان‌ها یا جابه‌جایی بین برنامه‌ها می‌تواند توانایی ما را برای تمرکز روی کار‌های مهم کاهش دهد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، قرار گرفتن در معرض تابش میدان الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی ناشی از تلفن‌های همراه، دمای مرکزی بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند فرآیند‌های شناختی را مختل کند.

هفتم: اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی

وضعیت نامناسب همراه با استفاده مکرر از تلفن همراه می‌تواند منجر به اختلالات اسکلتی عضلانی مختلف، به ویژه گردن، شانه‌ها و قسمت بالای کمر شود. این اختلالات نتیجه دوره‌های طولانی خم شدن یا ماندن در موقعیت‌های ناراحت کننده هنگام استفاده از تلفن شما است. این می‌تواند منجر به ناراحتی طولانی مدت یا حتی شرایط شدیدتر مانند فتق دیسک شود. دکتر آگراوال توصیه می‌کند: تمرینات کششی را در فعالیت‌های روزانه خود بگنجانید، به وضعیت بدنی خود توجه کنید و برای کاهش استرس و جلوگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی به طور منظم استراحت کنید.

هشتم: اعتیاد

شاید تعجب آور به نظر برسد، اما اعتیاد به تلفن همراه واقعی است، زیرا امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به تلفن‌های خود وابسته هستند و اغلب آنها را ده‌ها (یا حتی صدها) بار در روز چک می‌کنند. این رفتار اجباری می‌تواند زندگی روزمره، تعاملات اجتماعی و حتی سلامت روان را مختل کند. مطالعه منتشر شده در مجله Psychiatry Research نشان می‌دهد که اعتیاد به تلفن همراه از نظر تأثیر آن بر فعالیت مغز شبیه اعتیاد به مواد مخدر است. افراد معتاد به تلفن‌های خود سطوح بالاتری از اضطراب را بروز می‌دهند و زمانی که تلفن خود را در اختیار نداشته باشند در تمرکز بر روی وظایف مشکل داشتند.

منبع: العربیه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.