سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان:

شهر برای حضور معلولان و سالمندان در دسترس نیست

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۵ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که متأسفانه متناسب‌سازی فضاهای شهری، پارک‌ها، فضاهای فرهنگی و ورزشی در سطح استان برای تردد سالمندان و معلولین مناسب نیست.


امین‌الله هاشمزهی  با بیان آمار از میزان سالمند در استان بیان کرد: ازآنجایی‌که سیستان و بلوچستان جزو جوان‌ترین استان‌های کشور است و طبق آخرین سرشماری که صورت‌گرفته این آمار زیر ۵ درصد سالمند در استان وجود دارد که حدود زیر ۱۵۰ هزار نفر است.
 
 وی افزود: افراد ۵۹ سال به بالا جز افراد سالمند جامعه محسوب می‌شود؛ در سطح استان ۵ مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان و خانه‌های سالمند وجود دارد.
 
 معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان در خصوص تعداد مراکز روزانه نگهداری سالمندان در استان تصریح کرد: همچنین دو مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در استان است که تفاوت آن با مراکز شبانه‌روزی در این است که سالمندان از صبح تا ظهر خدمات درمانی، توان‌بخشی، آموزشی و فرهنگی توسط این مراکز دریافت می‌کنند و از ظهر به بعد به آغوش خانواده برمی‌گردد.
 
 وی در پاسخ به فضاسازی و خدمات شهری برای سالمندان و معلولین اظهار کرد: ازآنجایی‌که جمعیت جامعه به‌خصوص استان به‌شدت در حال رسیدن به سالمندی است و تا ۲۰ سال آینده حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان سالمند می‌شود و این خطری برای تمام سیاست‌گذاران و مسئولین استانی است و باید زیر ساخت‌ها و ساختار جامعه را برای حضور فعال سالمندان و معلولین ایجاد کنیم.
 
 هاشمزهی خاطرنشان کرد: در استان ما به‌خصوص در شهر زاهدان شرایط معابر حتی برای انسان‌های عادی نیز نامناسب است و شرایط مطلوبی ندارد؛ در این راستا کمیته مناسب‌سازی و یا شورای مناسب‌سازی استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و در این کمیته ادارات موظف می‌شوند که شرایط را برای حضور سالمندان و معلولین در ادارات مهیا کنند؛ ولی متأسفانه استان ما در خصوص زیرساخت‌ها چه در اماکن عمومی و ادارات با مشکلات جدی روبرو هستیم.
 
 معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان بیان کرد: دراین‌خصوص باید یک عزم ملی به وجود بیاید که حداقل معابر و مکان‌های تفریحی، ورزشی، فرهنگی و پارک‌ها را به‌نوعی قابل‌دسترسی برای همه سنین و قشرها به‌خصوص سالمندان و معلولین طراحی کنیم؛ این اقدامات در استان در حال انجام است؛ اما سرعت روند کار بسیار ضعیف است.
 
 وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران قانون حمایت از معلولین را در سال ۱۳۹۷ تصویب شده است و تمام ادارات را ملزم به اجرای این قانون کرده است؛ در دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی یک شورایی را برای پیگیری این قانون تشکیل داده‌اند و ادارات را ملزم به اجرای این قانون کرده که اگر در این زمینه کوتاهی شده است با آن ادارات برخورد شود.
 
 هاشمزهی گفت: در حال حاضر نیز استاندار سیستان و بلوچستان در این قضیه ورود کرده است و نهادهای استان به‌خصوص شهردار که وظیفه متولی مناسب‌سازی سطح معابر شهری و خدمات شهری را دارد در این زمینه باید ورود کنند و این معضلات را به کمترین حد ممکن کاهش دهند.
 
 وی در خصوص آمار معلولین در سطح استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان بالغ بر ۷۶ هزار معلول دارای پرونده در سازمان بهزیستی استان وجود دارد که در مراکز شبانه‌روزی نزدیک به ۵۰۰ معلول وجود دارند؛ ازآنجایی‌که استان ما دارای فرهنگ غنی است خانواده‌ها بیشتر تمایل دارند که فرزندان معلول و سالمندان خود را در خانواده از آنها مراقبت کنند و به همین دلیل است که سالیان سال مراکز شبانه‌روزی استان تنها دو مرکز فعال وجود دارد؛ زیرا خانواده‌ها رغبتی به جداکردن فرزندان معلول خود از خانواده ندارند و ما تأکید بر این فرهنگ داریم که خانواده‌ها این فرهنگ غنی را حفظ کنند.
 

برچسب ها: توانبخشی ، سالمندان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.