سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات ماهی از کشور ۴۲ درصد افزایش یافت

رییس سازمان شیلات ایران گفت: ۲۱۰ میلیون دلار ماهی در نیمه نخست امسال از کشور صادر شده است که این میزان نسبت به پارسال از نظر وزنی ۴۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۰ درصد رشد داشته است.

سیدحسین حسینی روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگترین بازارچه آبزیان غرب کشور در خرم آباد، افزود: میزان تولید سالانه آبزی در کشور یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن است که ۶۴۰ هزار تن آبزی پرورشی است و مابقی از دریا صید می‌شود.

وی میزان صدور آبزیان کشور در سال گذشته را ۲۱۹ هزار تن ارزش با ۶۵۰ میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: ۳۰ هزار مزرعه آبزی پروری با حدود ۱۲ هزار شناور صید و صیادی شامل قایق، لنج و کشتی در کشور فعال است و ۲۶۱ هزار نفر نیز به صورت مستقیم در حوزه شیلات شاغل هستند.

رییس سازمان شیلات ایران در خصوص بیمه فعالان این حوزه، ادامه داد: مهر پارسال مصوبه بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور برای فعالان حوزه صید و صیادی دریافت شد و مابقی فعالان این بخش نیز باید در صندوق کشاورزی بیمه شوند.

حسینی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس به ظرفیت ۱۵ هزار تن در سد‌های غیرقابل شرب، دریا و سواحل انجام می‌شود، بیان کرد: مردم باید ترغیب شوند تا مصرف ماهی را در سبد مصرفی خانوار قرار دهند و البته ایجاد بازارچه تخصصی آبزیان، آموزش شیوه‌های پخت متنوع مانند فست‌فود بر پایه غذا‌های دریایی، معرفی ماهیان ارزان قیمت‌تر و فرهنگ سازی در این خصوص ضروری است.

رییس سازمان شیلات ایران افزود: توزیع و مصرف آبزیان، با ارزان سازی و فرهنگ سازی محقق می‌شود و حذف واسطه‌های بی‌ربط، چنانکه در برنامه هفتم دیده شده است، با ایجاد بازارچه‌های تخصصی و با مشارکت شهرداران باید صورت گیرد.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی ایجاد ۱۶ بازارچه تخصصی آبزیان در کشور، در سه سال گذشته، افزود: سرانه مصرف آبزیان در استان لرستان اکنون هفت کیلوگرم است که باید به ۱۴ کیلوگرم برسد.

داریوش بارانی بیرانوند، شهردار خرم آباد نیز در این آیین گفت: تغییر کاربری و صدور پروانه ساخت برای بازارچه تخصص آبزیان لرستان به صورت رایگان انجام شده است.

عملیات اجرایی ساخت نخستین بازارچه آبزیان غرب کشور با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال در زمینی به گستره هزار مترمربع آغاز شده است که بر اساس برنامه سال آینده آماده افتتاح می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.