سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آفت دارواش مهمترین عامل خسارت منابع طبیعی طالقان

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ۴۰ هکتار از اراضی آلوده به دارواش در روستای اوچان شهرستان طالقان با روش هرس پاکسازی شده است.

مهدی طیبی روز یکشنبه در حاشیه آغاز برگزاری دوره آموزش کنترل انگل دارواش در شهرستان طالقان گفت: امسال یک هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی بخش پایین طالقان پایش و نقشه آلودگی به دارواش در جنگل‌ها تهیه شده است.

وی تاکید کرد: مهار موفق آفت دارواش در طالقان نیازمند کنترل همزمان در جنگل‌ها و باغات میوه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان البرز است موش‌های مریون، ملخ زبرا، ملخ‌های شاخک کوتاه بومی و موریانه از مهمترین عوامل خسارت زای منابع طبیعی استان البرز هستند که سالانه اعتبارات بالایی صرف کنترل این آفات می‌شود.

وی افزود: مهمترین عامل خسارت زای منابع طبیعی در شهرستان طالقان آفت دارواش است که بلای جان درختان مثمر و غیر مثمر است و در این میان بیشترین خسارت را در اراضی جنگلی به درختان زالزالک وارد می‌کند.

طیبی در خصوص پایش و کنترل این آفت خاطر نشان کرد: دارواش به رغم خسارت زا بودن، روش کنترل ساده‌ای هم دارد و با هرس شاخه‌های آلوده و معدوم کردن آنها می‌توان به راحتی آن را کنترل کرد.

وی با اشاره به روش پراکنش دارواش که از طریق میوه‌های چسبناک آن انجام می‌شود، گفت: پرندگان در انتقال این میوه‌ها نقش مهمی در پراکنش بذر دارواش دارند که سبب شده باغات کشاورزی و درختان جنگلی در حاشیه این باغات به صورت توده‌ای آلوده شوند.

طیبی افزود: در نتیجه برای کنترل موثر و جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های ثانویه لازم است همزمان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز باغداران نیز زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان با هرس شاخه‌های آلوده درختان میوه خود دارواش را در مستثنیات کشاورزی کنترل کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.