سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملکرد تحصیلی بهتر کودکانی که فرصت پیش‌دبستانی را داشته‌‌اند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: پیش‌دبستانی مطمئن‌ترین و پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری برای پیشرفت همه‌جانبه کشور است.

رضوان حکیم‌زاده، سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که پیش‌دبستانی از دو بعد فردی و اجتماعی اهمیت دارد، گفت: اولین گام برای موفق گذراندن مسیر تحصیلی، برخورداری از آموزش‌های پیش دبستانی و آمادگی است. موضوعی که در ارتباط با کودکان مناطق کمتر برخوردار و محروم اهمیتی دو چندان دارد.

وی افزود: پژوهش‌های بسیاری در داخل و خارج ایران این مسئله را تایید می‌کنند که کودکانی که فرصت پیش‌دبستانی را داشته‌ و این دوره را گذرانده‌اند، به طور قابل‌توجهی عملکرد تحصیلی بهتری داشته‌اند. این موضوع به خوبی در نمرات درس‌های علوم و ریاضیات و در پایه‌های چهارم و پایه هشتم در آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز قابل ملاحظه است.

او با بیان این که کشور‌هایی که مسیر توسعه را درست تشخیص داده اند،‌ برنامه‌های خود را از اوان کودکی شروع کرده‌اند؛ ادامه داد: در یک نگاه کلان، اگر به شاخص‌های توسعه انسانی توجه کنیم، هیچ شاخصی بیشتر از نرخ پوشش پیش دبستانی نمی‌تواند تبیین کننده تفاوت کشور‌ها در توسعه‌یافتگی باشد.

وی افزود: بر اساس نظریات پژوهشگران حوزه‌های متعدد از جمله حوزه علوم شناختی، حوزه اقتصاد و حوزه علوم اجتماعی و رفتاری، سرمایه‌گذاری برای پوشش تحصیلی پیش‌دبستان مطمئن‌ترین و پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری برای ارتقای شاخص‌های توسعه در کشور‌ها است؛ بنابراین هم از جهت فردی و هم از جهت اجتماعی، موضوع پیش‌دبستانی بسیار مهم است.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان این که اگر دنبال پیشرفت همه‌جانبه هستیم، همۀ افراد این سرزمین باید برخوردار از فرصت‌های دانستن باشند و فرصت‌های یادگیری باید برای همه فراهم شود؛ اظهار کرد: با نادیده گرفتن تعداد قابل‌توجهی از کودکان ساکن در مناطق کمتر برخوردار و توجه بیش از حد به کودکان مناطق برخوردار انسجام اجتماعی حفظ نخواهد شد و نمی‌توان سرمایه انسانی لازم برای توسعه همه‌‎جانبه را فراهم کرد.

حکیم‌زاده افزود: ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری و دانستن باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود؛ این دغدغه اگر در سیاست‌مداران کشور وجود داشته باشد، هیچ تردیدی برای حمایت از مناطق محروم و کمتر برخوردار در دولت وجود نخواهد داشت و دولت توان حداکثری را برای توسعه دوره پیش‌دبستانی در این مناطق به کار خواهد گرفت. موضوعی که البته مسبوق به سابقه است و با حمایت دولت وقت، وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در یک بازه ۵ ساله، نرخ پوشش کودکان در کودکستان‌ها را از ۳۸ درصد به بالای ۷۰ درصد افزایش داد که متأسفانه با کمرنگ‌شدن حمایت دولت از پوشش پیش‌دبستانی در مناطق کمتربرخوردار، سیر نزولی پیدا کرده است.

وی افزود: اگر نگاه اصلاح شود و به توسعه پیش‌دبستانی به عنوان پیشران پیشرفت و توسعه کشور و لازمه داشتن ایران پیشرفته توجه شود، عدد و رقم‌هایی که باید برای فراهم کردن فرصت‌های پیش‌دبستانی برای کودکان مناطق محروم در نظر گرفته شود، به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در نظر خواهند گرفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.