سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان کار اکتشاف غار نزل در بخش سرفاریاب

رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه گفت: با پایان یافتن مرحله اصلی و نهایی کشف غار نزل سرفاریاب توسط هیئت کوهنوردی این شهرستان، کار اکتشاف این غار به پایان رسید.

سجاد بلندگرای با بیان اینکه کار اکتشاف این غار در دهه ۱۳۸۰ توسط کوهنوردان بومی بخش سرفاریاب آغاز شد افزود: فدراسیون کوهنوردی کشور مرحله دوم این اکتشاف را در سال ۱۳۹۲ را انجام داد تا به عمق ۲۰۰ متری و محل سیفون این غار رسید.

وی اضافه کرد: برای تحقق این مهم در فراخوانی سراسری از غارنوردان متخصص و حرفه‌ای کشور دعوت شد که بیش از ۵۰ غارنورد حرفه‌ای از ۵ استان کشور و ۱۰ غارنورد نیز از شهرستان کهگیلویه به مدت ۲ ماه در این اکتشاف شرکت کردند.

بلندگرای ادامه داد: با توجه به اطلاعات کسب شده این غار ۳۷۶ متر عمق دارد که ششمین غار عمیق اکتشاف شده ایران است.

رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه گفت: این اکتشاف در سه مرحله خالی کردن سیفون، عبور از سیفون و نقشه برداری و رسیدن به حوضچه پایانی غار و پایان اکتشاف بود.

 سجاد بلندگرای افزود: در این مرحله از اکتشاف داده‌های مختلفی از جمله وجود غار زیانی مانند میگو، کرم، سوسک و خفاش مشاهده و برای تحقیقات و کسب اطلاعات نمونه برداری و به کشور سوئیس ارسال شد.

 وی گفت: علاوه بر غار زیان از آب، خاک و سنگ این غار نیز نمونه برداری شد که پس از کسب جواب آزمایشات وضعیت کاری غار تدوین و در اختیار غارنوردان کشور قرار می‌گیرد.

بلندگرای به اهمیت و ظرفیت این غار در بحث آموزش غارنوردان اشاره و ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص این غار در کشور، سایت آموزشی غواصی غار و غارنوردی توسط هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه پیش بینی شده است و می‌توانیم میزبان غارنوردانی از داخل و خارج از کشور باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.