سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چالش سگ‌های ولگرد در گچساران/ گاز گرفتگی ۱۷۱ نفر

نبود همکاری بین بخشی و نداشتن برنامه منسجم از سوی متولیان امر سبب افزایش سگ‌های ولگرد در معابر و خیابان های شهر دوگنبدان و برخی مناطق گچساران شده است.

وجود سگ‌های ولگرد در شهرستان گچساران به یکی از معضلات بزرگ شهروندان تبدیل‌شده و حملات گاه‌وبیگاه این حیوانات به مردم، بویژه کودکان موجب نگرانی‌ شهروندان گچسارانی شده که این خود موجب شده چالش‌های زیادی برای اقشار مختلف مردم ایجاد شود.

آمارها نشان می‌دهد که امسال ۱۷۱ نفر در گچساران دچار گازگرفتگی سگ های ولگرد و بی صاحب در برخی از مواقع خیابان‌ها و میدان‌های اصلی دیار بام نفت ایران نیز جولانگاه این حیوانات ولگرد شده که این وضعیت، چهره شهر را زشت و نازیبا کرده است.

در گذشته ماموران شهرداری یا وزارت بهداشت با کشتن و معدوم کردن سگ‌های ولگرد تلاش می‌کردند تا از افزایش جمعیت و ایجاد مشکلات اجتماعی در محیط زندگی انسان ها جلوگیری کنند اما این روش سال‌هاست منسوخ شده و به جای آن در بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی برای حفاظت از حیوانات تصویب کرده‌اند.

شهروندان گچسارانی در این زمینه می‌گویند: از مسئولان مربوطه انتظار می رود که نسبت به ساماندهی سگ‌های ولگرد در سطح شهر اقدام کنند چراکه وجود این سگ‌ها موجب گلایه‌های مردم شده است.

آنها ابراز کردند: وقتی‌که با خانواده در کوچه‌ و خیابان حضور پیدا می‌کنیم نسبت به وجود سگ‌های ولگرد ترس داریم، هرچند ازلحاظ بهداشتی هم خطراتی متوجه شهروندان خواهد بود.

یکی دیگر از شهروندان گچسارانی در این زمینه می گوید: مشکلات بهداشتی این حیوانات از یک‌سو و حرکت گروهی برای یافتن غذا از طرف دیگر نه‌تنها چهره نازیبایی به شهرمان داده، بلکه موجب ایجاد ترس و وحشت در بین شهروندان شده و گاهی شاهد حمله و یا گازگرفتگی برخی افراد از سوی این حیوانات هستیم.

نسترن احمدی اظهار کرد: متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد در محلات و پس‌کوچه‌های شهردوگنبدان افزایش پیداکرده بطوریکه که ترس از حضور آن‌ها در مردم وجود دارد و در این سال‌ها اقدامی نیز در زمینه جمع‌آوری آن‌ها انجام نشده است.

وی ابراز کرد: صبح ها مجبور هستم فرزندانم را تا مدرسه همراهی کنم که مبادا مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گیرند متأسفانه حضور سگ‌های ولگرد در حال افزایش است و از مسئولان خواهش می‌کنم تا در اسرع وقت نسبت به جمع آوردی و ساماندهی این حیوانات اقدام کنند.

جولان سگ گردانی کابوس شبانه گچسارانی ها

یکی از جوانان گچسارانی تصریح کرد: سگ‌های دارای صاحب هم مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده و متأسفانه سگ گردانی معضل نوظهور در جامعه امروزی است و آمارها هم نشان می‌دهد که میزان گزیدگی از سوی سگ‌های دارای صاحب به‌مراتب از سگ‌های ولگرد هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه مشکل امروز جامعه راه‌یابی سگ‌ها به خانه‌هاست افزود: افرادی که سگ‌ها را در محیط پارک‌ها و مکان‌های عمومی همراه خوددارند خود به یک معضل بزرگ تبدیل شده چراکه موجب آزار و اذیت شهروندان و همچنین ترس کودکان و سالمندان می‌شوند و اگرچه وجود سگ‌های ولگرد در اجتماع هم خود چالش بزرگی ایجاد کرده و معتقدم هر ۲ مسئله باید مرتفع شود.

برخی از شهروندان گچسارانی گفتند: مردم باید احساسات خود را در زمینه با سگ‌های ولگرد کنترل کنند و از تغذیه آن‌ها خودداری نمایند و هرآنچه به‌عنوان زباله در منزل تلقی می‌شود چه خشک و چه تر باید در اختیار سیستم دفع زباله شهرداری‌ها قرار بگیرد. اگرچه مسئولان نیز موظف هستند پیش از وقوع فاجعه برنامه مشخصی را برای جمع‌آوری، عقیم‌سازی و ساماندهی این حیوانات هم در نظر بگیرند.

گچسارانی ها بیش از ۲۰۵ بار از سوی سگ و گربه زخمی شدند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران با اشاره به وجود سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان نیز تصریح کرد: متأسفانه تعداد سگ‌های بلاصاحب در حوزه شهر و روستا زیاد شده و این افزایش موجب ایجاد مشکلاتی در سطح شهرستان شده‌اند به‌طوری‌که در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷۱ مورد گزیدگی توسط سگ‌ها در گچساران رخ‌داده است.

سید امین رضایی افزود: به‌طور سالانه ۵۰۰ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان گچساران گزارش می‌شود و امسال ۲۰۵ مورد حیوان گزیدگی داشته‌ایم که از این تعداد ۱۷۱ مورد مربوط به سگ گزیدگی و باقی موارد نیز از سوی گربه بوده است.

وی ادامه داد: از میزان ۲۰۵ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان نیز ۱۱۸ مورد در محیط شهری و ۸۷ مورد در روستا اتفاق افتاده و از این میزان نیز ۱۸۷ مورد حیوانات صاحب دارو ۱۸ مورد هم بلا صاحب بوده‌اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران بیان کرد: شهروندان گچسارانی باید آگاهی لازم را داشته باشند و نسبت به غذا دادن سگ‌های ولگرد نیز حساسیت کمتری داشته و این اقدام را انجام ندهند تا سگ‌ها برای حضور بیشتر در محیط‌های شهر عادت نکنند.

معاون خدمات شهری شهرداری گچساران، با بیان اینکه شهرداری در جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده‌است، گفت: تعدادی از سگ‌های ولگرد جمع‌آوری و رهاسازی شده و یا به عشایر تحویل داده شدند.

غفار قنبری گفت: ۲۰۰ قلاده سگ از سوی شهرداری عقیم‌سازی و از لحاظ بیماری پاکسازی شده‌است.

سگ های ولگرد در گچساران عقیم سازی و کدگذاری می شوند

عضو شورای شهر دوگنبدان در این زمینه می گوید، یکی از دغدغه‌های به‌حق مردم جمع‌آوری سگ‌های بلا صاحب است که علاوه بر مشکلات آزار و اذیت، مشکلات بهداشتی را نیز برای شهروندان به همراه خواهد داشت.

غلامرضا شکوهی پور ابراز کرد: با هماهنگی که انجام دادیم، سگ‌های بلا صاحب در حال جمع‌آوری در سطح خیابان‌ها هستند و این سگ‌ها با رعایت موارد بهداشتی در مکانی خارج از شهر نگه‌داری می‌شوند.

وی افزود: سگ‌ها زنده گیری شده و به مرکزی برای عقیم‌سازی، در دوران نقاهت و درنهایت رهاسازی در مناطق دوردست بیابانی منتقل می‌شوند.

واگذاری سگ های ولگرد نژاددار به دامداران

شکوهی پور ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در زمینه سگ‌های ولگرد و بدون صاحب، سگ‌های نژاد دار با هماهنگی اداره دامپزشکی به‌عنوان سگ گله به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شوند.

وی تصریح کرد: گاه مشاهده می‌شود که تعدادی از سگ‌های بدون صاحب جمع‌آوری‌شده از سطح سایر شهرها نیز در اطراف گچساران رها می‌شوند که همین مسئله منجر به افزایش جمعیت این حیوانات می‌شود.

شکوهی پور ابراز کرد: شهرداری در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد وظیفه دارد سگ‌ها را زنده گیری، واکسینه و عقیم کنند و در مراکز ویژه خارج از مناطق مسکونی نگهداری کنند؛ ولی در مقابل افرادی که حامی سگ‌ها هستند مانع از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهرها می‌شوند و با تجمع و اعتراض خود خواهان لغو این اقدام هستند.

دو قطبی بودن موجب چالش هایی در زمینه ساماندهی سگ های ولگرد می شود

عضو شورای شهر دوگنبدان گفت: در حال حاضر دوقطبی حیوان‌دوستی و حیوان آزاری و در کنار آن حمایت از حیوانات به‌صورت غیراصولی شرایط را دشوار کرده که یک چالش در حوزه ساماندهی سگ‌های ولگرد به شمار می‌رود.

وی گفت: شهرداری دوگنبدان طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح خیابان‌ها و اطراف شهر که موجب نارضایتی و ترس شهروندان شده را به‌صورت مکرر و دوره‌ای انجام می دهد و این طرح هم اکنون در حال اجراست.

علائم بیماری هاری در حیوان و انسان

سگ هار از دهانش کف جاری می شود، مرتب به زمین می خورد، صدای پارس خشن و ناموزونی دارد که با پیشرفت بیماری به گوشه ای پناه می برد، اندامش فلج می شود و در نهایت می میرد.

لیسیدن سگ و گربه و ترشحات حیوان هار نیز می تواند انسان را مبتلا سازد؛ خارش و سوزش در محل گزیدگی، وحشت و نگرانی، ترشح بزاق، استفراغ، عدم توانایی نوشیدن آب و ترس از هوا و نور نیز از جمله علایم بیماری هاری در انسان به شمار می رود.

بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و صد در صد موجب مرگ میزبان خواهد شد.

کارشناس محیط زیست به شهروندان توصیه می کنند تا از پرتاب سنگ و اشیاء به طرف سگ‌ها خودداری کرده و هرگز به سگی که زمین می‌خورد و آب از دهانش جاری می شود و صدای پارس خشن دارد نزدیک نشوید.

داوود حبیبی تاکید کرد و گفت: شهروندان سگی که در حال خواب یا در حال غذا خوردن و یا مراقبت از بچه‌های خود است، مورد آزار و اذیت قرار ندهند و همچنین در هنگامی که سگ غریبه به شما نزدیک می‌شود، ندوید و بی‌حرکت بمانید.

استفاده از ظرفیت انجمن های دفاع از حقوق حیوانات و جذب اعتبارهای دولتی از راهکارهای رفع مشکل ساماندهی سگ های ولگرد در شهر دوگنبدان است.

از دادن غذا به سگ ها خود داری شود زیرا با دادن غذا به شدت قدرت باروری‌اش بالا می‌رود به همین علت خودداری از دادن غذا به این جانوران به کاهش جمعیت آنان کمک می کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.