سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر:

امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر بر متوقف نشدن امدادرسانی در لبنان در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان هلال‌احمر در مرز سوریه و لبنان تاکید کرد.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر، با تأکید بر متوقف نشدن امدادرسانی در لبنان درپی تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان هلال‌احمر در مرز سوریه و لبنان، از پیگیری حقوقی جنایت یادشده در عرصه بین‌المللی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ اندکی بیش از یک سال از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) می‌گذرد و این رژیم درپی ناکامی در دست یافتن به اهداف ادعایی در هفته‌های اخیر درصدد گسترش جنگ در بخش‌های دیگری از منطقه برآمده است؛ با گذشت هر روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و در هفته‌های اخیر علیه لبنان، این رژیم برگ دیگری از جنایت‌های بی‌سابقه و کم‌سابقه را ورق می‌زند و زیر سایه و چتر حمایت شرکای غربی خود دست به اقدام تروریستی و جنایتکارانه‌ای می‌زند که از همه خطوط قرمز حقوقی، قانونی و اخلاقی عبور می‌کنند.

طی یک سال گذشته و در جریان حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان، مراکز و اماکن غیرنظامی از خدماتی تا اطلاع‌رسانی از جمله آژانس خدمات‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (آنروا)، یونیفل، آشپزخانه جهانی، پزشکان بدون مرز، دفاتر رسانه‌ای، ... همگی هدف بمباران‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و همه تلاش‌ها برای توقف این روند بی‌فایده ماندند.

یکی از جنایت‌های پرتکرار رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته، حمله آن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و انجام کارزار‌های بازداشت و قتل‌عام کارکنان پزشکی و بیماران به ادعای بی‌اساس استفاده نظامی مقاومت فلسطین از این مراکز بوده است.

در طول سال گذشته، دست‌کم ۱۱۴ بیمارستان و درمانگاه غزه بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی غیرفعال شده‌اند و بسیاری از بیماران بدون دسترسی به خدمات ضروری پزشکی رها شده‌اند.

سکوت جامعه جهانی، سازوکار‌های حقوق بشری و محاکم بین‌المللی در برابر کشتار بیماران و آوارگان پناه‌گرفته در بیمارستان‌های غزه، قتل‌عام و بازداشت کارکنان درمانی و پزشکی، حفر گور‌های دسته‌جمعی برای از بین بردن آثار جنایت، بمباران مراکز بهداشتی و درمانی، ... این رژیم را بیش از هر زمانی برای تکرار این جنایت‌ها گستاخ کرد.

 رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه، ۱۸ مهر اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان کرد.

درهمین رابطه راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری "میزان"، بر تداوم تلاش‌های این نهاد برای امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی تاکید کرد.

 به گفته وی، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه کشور، ریاست و دبیرخانه این کمیته را عهده‌دار است؛ این جمعیت در چارچوب یادشده وظایف و تکالیف ملی و بین‌المللی در زمینه حقوق بشردوستانه دارد.

عالیشوندی در ادامه درباره تصمیم جهت تأسیس بیمارستان صحرایی برای ارائه خدمات به مجروحان و آوارگان در لبنان، اظهار کرد: غیر از این، جمعیت هلال‌احمر وظایف ذاتی در کمک‌رسانی که به مصدومین، حادثه‌دیدگان و آوارگان دارد و همواره در جهت انجام وظایف بشردوستانه خود اقدام کرده است؛ جمعیت هلال‌احمر طی روز‌های گذشته برای امدادرسانی به آوارگان و مجروحان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان درپی هماهنگی‌های بین‌المللی اقدام به راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی کرد؛ این بیمارستان نخستین بیمارستان جمعیت هلال‌احمر برای کمک‌رسانی به آوارگان، مجروحان و حادثه‌دیدگان در این کشور بود.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای احداث بیمارستان یادشده انجام شده بود، تصریح کرد: ریاست جمعیت هلال‌احمر در جریان سفر به سوریه با هلال‌احمر سوریه هماهنگی لازم را انجام داد و وزیر امور خارجه نیز درپی سفر به سوریه و لبنان هماهنگی‌های بین‌المللی لازم را با مقام‌های ارشد این ۲ کشور انجام داد؛ جمعیت هلال‌احمر تصمیم گرفته بود که یک بیمارستان صحرایی در منطقه حمص سوریه راه‌اندازی کند که متاسفانه بر اثر حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی، کل آن بیمارستان و تجهیزات درمانی، انبار‌های مربوطه مشتمل بر مواد غذایی، لوازم مصرفی پزشکی، آمبولانس‌ها و اقلام زیستی تخریب شد.

به گفته عالیشوندی، خسارت واردشده بر اثر حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر در مرز سوریه و لبنان، برآورد شده است؛ خوشبختانه این حمله جنایتکارانه تلفات جانی برجای نگذاشت.

وی همچنین درباره عامدانه بودن اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران، تصریح کرد: بنابر مقررات بین‌المللی مربوط در کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و دیگر اسناد بین‌المللی و قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه عرفی جمعیت هلال‌احمر این محل‌ها را نشانه‌گذاری و مشخص کرده بود؛ این نشانه‌گذاری نشان می‌داد که مکان‌های یادشده کاربرد بهداشتی، درمانی و امدادی دارد؛ نشان حمایتی هلال‌احمر با توجه به بنر‌های نصب‌شده بر بدنه و سقف این تأسیسات مشخص بوده است.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر، گفت: با وجود این نشانه‌گذاری و رعایت همه موازین بین‌المللی یادشده رژیم صهیونیستی به‌صورت عامدانه بیمارستان را هدف قرار داده و این خود نقض فاحش حقوق بشردوستانه است و ماده ۱۸ کنوانسیون چهار ژنو این را مصداق بارز نقض حقوق بشردوستانه می‌داند؛ ضمن اینکه اقدام یادشده منطبق بر اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری جنایت جنگی به شمار می‌آید.

عالیشوندی درباره پیگیری حقوقی اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی جمعیت هلال‌احمر ایران، تأکید کرد: جمعیت هلال‌احمر ایران به محض اطلاع از حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی در مرز سوریه و لبنان نامه‌ای را خطاب به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ارسال کرد؛ ضمن اینکه از طریق دیگر مقام‌های کشور این موضوع را به مجامع بین‌المللی اطلاع داده و شکایت خود را اعلام کردیم؛ وزارت امور خارجه نیز با گزارش این جنایت به مجامع بین‌المللی پیگیری حقوقی این روند را در دستور کار قرار داد تا اقدام‌های مقتضی و مؤثر از طریق نهاد‌های بین‌المللی مربوطه مسئول نقض پیگیری یادشده ازجمله دیوان بین‌المللی دادگستری و شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل انجام دهد تا جبران خسارت و احقاق حق شود.

وی درباره تداوم کمک‌رسانی به لبنانی‌ها، گفت: خللی در روند کمک‌رسانی هلال‌احمر ایجاد نخواهد شد؛ جمعیت هلال‌احمر با قوت و قاطعیت بیشتری کمک‌های خود را در راستای تسکین آلام بشری و کمک به مصدومین، حادثه‌دیدگان و آوارگان همچنان ادامه می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.