سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمار بالای حیوان‌گزیدگی در اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: آمار حیوان گزیدگی در استان اردبیل نسبت به سایر مناطق کشور، بالا است.

محمد جعفرزاده در نشست کنترل حیوان گزیدگی و جلوگیری از گسترش بیماری حاری در اردبیل گفت: نسبت به سال‌های گذشته ما شرایط بهتری را در کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و یا گزش ناشی از حیوانات شاهد هستیم ولی همچنان باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: سالانه بیش از هفت هزار نفر در استان اردبیل دچار حیوان گزیدگی می‌شوند که این استان بالاترین آمار را در کشور به خود اختصاص داده است.
به گفته او، با پیدا شدن واکسن ضد حاری و یا انواع حیوان گزیدگی‌ها شرایط بهتری را در ارتقای سلامت افراد جامعه شاهد هستیم ولی انتظار می‌رود مراقبت‌های لازم انجام شده تا خطرات و آسیب‌های ناشی از گزش حیوانات را شاهد نباشیم.
جعفرزاده افزود: بیشترین آمار مربوط به سگ‌گزیدگی است که در مناطق مختلف به ویژه روستا‌ها اتفاق می‌افتد که امیدواریم افراد در مواجه به سگ از عصبانی کردن این حیوان و یا فرار در مقابل آن پرهیز کرده و زمینه سگ گزیدگی را فراهم نیاورند.
او در ادامه تصریح کرد: ما به افراد گرفتار گزش حیوانات توصیه می‌کنیم تا در کمترین زمان شستشوی ناحیه گزش را با آب و صابون و سایر محلول‌های موجود انجام داده و به سرعت تزریق واکسن را در سه نوبت مد نظر قرار دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از فعالیت ۱۷ مرکز پیشگیری از گزش حیوانات و واکسیناسیون افراد دچار حادثه خبر داد و گفت: انتظار می‌رود در مراحل مختلف مراقبت انجام شده تا آثار و تبعات بیماری‌های حاری و یا سایر گزش حیوانات را شاهد نباشیم.
جعفرزاده بیان کرد: با همکاری شهرداری اردبیل و در یک فضای سه هزار متر مربعی در مسیر اردبیل به ثمرین مکان جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد و عقیم سازی آنها در حال انجام است و امیدواریم این اقدام با قوت و قدرت ادامه یافته و زمینه را برای ارتقای سلامتی بیشتر افراد جامعه شاهد باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.