سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از یک میلیون هکتار از اراضی خراسان جنوبی تحت پوشش طرح آبخیز تا جالیز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طرح ملی آبخیز تا جالیز در بیش از یک میلیون هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در جهت طرح مدیریت جامع حوزه آبریز که در واقع نگاه جامع‌نگری به همه فرایند‌ها و اقدامات لازم در حوزه از بالادست تا پایین‌دست دارد طرح الگویی از جالیز تا آبخیز در خراسان جنوبی رقم خورد.

او با بیان این که طرح جامع آبخیز تا جالیز نیازمند مشارکت همه‌جانبه مجموعه جهاد کشاورزی شامل حوزه آب‌ و خاک این سازمان و منابع طبیعی و آبخیزداری است افزود: به همین واسطه طرح های مختلفی به‌ عنوان الگوی اولیه در قنات جهانی بلده فردوس اجرا شد و در ادامه نیز طرح ملی جالیز تا آبخیز در روستای پلنگ‌آباد بشرویه به اجرا در آمد.

نصرآبادی بیان کرد: طرحی که در منطقه پلنگ‌آباد بشرویه اجرا شد شامل ۴ سازه آبخیزداری در بالادست قنات آن بود و جهاد کشاورزی نیز برای احیا و بهسازی قنات و احداث استخر آن در پایین‌دست اقدام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ظرفیت آبگیری ۴ سازه آبخیزداری اجرا شده در منطقه پلنگ‌آباد بشرویه را ۶۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: ۱۶۲ خانوار از اجرای این سازه‌های آبخیزداری بهره‌مند می‌شوند.


بیشتر بخوانید


او آثار و تبعات اجرای این طرح را نیز کاهش خسارات سیل، بهبود کمی و کیفی منابع آب و کنترل سیلاب در بالادست قنات عنوان کرد و گفت: بر اساس طرح جامع آبخیز تا جالیز قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حوزه خراسان جنوبی منعقد شده که در بخش آبخیز سهم استان طی ۵ سال اعتباری بالغ بر ۶۲۵ میلیارد تومان است.

نصرآبادی با اشاره به این که در اجرای طرح جامع آبخیز تا جالیز بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار از مساحت خراسان جنوبی زیرپوشش این طرح ملی قرار می‌گیرد تصریح کرد: این طرح در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی به اجرا درمی‌آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: به‌ واسطه این که تاکنون هنوز اعتباری برای اجرای این طرح اختصاص نیافته است با دیدگاه مدیریتی و ریسک مدیریتی در تعدادی از شهرستان‌های خراسان جنوبی حدود ۱۰ سازه ایجاد شده است.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.