سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عیار طلای خراسان‌شمالی در آزمون استاندارد مردود شد 

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی گفت: آزمون عیار سنجی طلا در واحد‌های طلافروشی استان نشان داد که ۷۰ درصد از نمونه‌ها با استاندارد‌ها مطابقت ندارد. 

 محمد خوران گفت : ۲۷ نمونه از طلای موجود در طلافروشی‌های استان مورد آزمون و کنترل عیارسنجی قرار گرفت که عیار تنها ۹ مورد از این نمونه‌ها مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: عیار ۱۸ مورد از نمونه‌ها در این آزمون‌ها رد شد که البته خطای آنان در حد جزیی بود.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سازنده طلا در خراسان شمالی فعالیت ندارد و تمامی مصنوعات طلا مربوط به خارج از استان است.

بر اساس قانون، تنها عیار قابل قبول و استاندارد برای مصنوعات طلا، ۷۵۰ (طلای ۱۸عیار) است و اگر عیار مصنوع طلایی حتی یک واحد از این شاخص پایین‌تر باشد غیر استاندارد محسوب می‌شود.

خوران با اشاره به صحت سنجی ترازوی طلا فروشان، گفت: این اقدام برای صیانت از حقوق مصرف کنندگان و فروشندگان انجام می‌شود که بررسی‌ها در این باره نشان داد عملکرد ترازوی چهار درصد از طلافروشان استان مشکل دارد.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی افزود: صحت عملکرد ترازوی ۱۲ مورد از ۳۰۰ طلا فروش استان در این آزمون‌ها مردود شد.

کاهش تخلف کم فروشی

خوران درباره بررسی از واحد‌های تولیدی استان در قالب طرح «پیش بسته بندی»، گفت: تخلف کم فروشی در اصناف و واحد‌های تولیدی استان که از آغاز طرح پیش بسته بندی در یک و نیم سال گذشته مورد نمونه گیری و بررسی قرار گرفت، نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد کاهش یافت.

وی تصریح کرد: نتایج طرح پایش کمی «پیش بسته بندی» در استان نشان داد، میزان کم فروشی در واحد‌های تولیدی و توزیعی استان و نمونه‌های برداشت و مورد رصد قرار گرفته ۶ درصد است که این رقم پیش از آن ۱۹ درصد ثبت شد.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تخلف کم فروشی در این استان نسبت به میانگین کشوری همواره پایین‌تر بوده است.

خوران ادامه داد: بازرسی‌های مستمر از واحد‌های مختلف سبب شده است تا تخلف کم فروشی در استان کاهش یابد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمیعت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

منبع :ایرنا

برچسب ها: استاندارد ، طلا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.