سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز برداشت زعفران در خراسان‌شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: برداشت زعفران در استان آغاز شده و پیش بینی می‌شود ۲۹ تُن محصول از کشتزار‌های استان برداشت شود.

صفدر صفدری گفت: خراسان شمالی با تولید ۹ درصد زعفران کشور، رتبه سوم کشور را در تولید این محصول دارد.
وی با بیان اینکه چهار هزارو ۶۰۰ نفر بهره بردار در حوزه تولید زعفران فعالیت می‌کنند، افزود: فاروج با ۷۴ درصد تولید رتبه اول و شیروان و اسفراین در رتبه‌های بعدی تولید زعفران استان را دارند.

توسعه گیاهان دارویی در استان 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به توسعه گیاهان دارویی در استان، اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های متوالی، خراسان شمالی ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد که براین اساس سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار بر سطح زیر کشت زعفران اضافه می‌شود و در ده سال اخیر از ۱۲۳۸ هکتار به ۴۸۰۰ هکتار افزایش یافته است.
صفدری در ادامه با بیان اینکه استان در کشت گیاهان دارویی رتبه هفت کشور را دارد گفت: خراسان شمالی با توجه به اقلیم متفاوتی که دارد تا کنون ۱۰ هزارو ۵۰۰ هکتار از مستثنیات استان زیر پوشش گیاهان دارویی شامل زعفران، زیره سبز، آنقوزه، باریجه و گل محمدی قرار گرفته است.

برگزاری رویداد تانا با محوریت زعفران 

وی از برگزاری رویداد تانا با محوریت زعفران خبردادو گفت: تولید پیاز مرغوب و استاندارد، بسته بندی مناسب، جلوگیری از خام فروشی و آموزش بهره برداران از اهداف این رویداد خواهد بود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تکمیل زنجیره تولید را از اولویت سازمان جهاد کشاورزی دانست و گفت: اکنون هشت واحد صنایع تکمیلی و فرآوری در حوزه گیاهان دارویی به ویژه زعفران فعال هستند.
صفدری همچنین گفت: هر سال با هدف قیمت گذاری مناسب و جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌ها، بازارچه زعفران در فاروج راه اندازی می‌شود، که امسال نیز بازارچه گل زعفران فاروج در ۳۶ غرفه از ۲۰ مهر ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

تاکید بر برداشت مکانیزه زعفران

وی با تاکید بر برداشت مکانیزه گل زعفران، گفت: در این خصوص شرکتی مشغول فعالیت است که امیدوار هستیم نیاز‌های این بخش را با ساخت ماشین آلات برداشت رفع کند.
صفدری افزود: در هر یک هکتار مزرعه زعفران بیش ۱۰ تا ۱۵ نفر مشغول به کار و گاهی اوقات در فصل پیک برداشت با کاهش نیرو مواجه می‌شوند که برداشت مکانیزه می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

برداشت زعفران خراسان شمالی بالاتر ازمیانگین کشوری 

صفدری ادامه داد: سال زراعی جاری باران‌های مناسبی داشته ایم و سرمازدگی بهاره نیز رخ نداد که براساس پیش بینی‌ها تولید گل زعفران در سال جاری افزایش سه برابری خواهد داشت.
وی افزود: سال زراعی گذشته پیش بینی‌ها مبنی بر برداشت ۲۲ تن محصول بود، اما با توجه به سرمازدگی بهاره تا حدود هشت تن گل زعفران برداشت شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: میانگین تولید زعفران در هر هکتار بین پنج تا ۶ کیلوگرم است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری است.

 

صادرات ۴۲ کیلو گرم زغفران پارسال از استان 

صفدر با اشاره به صادرات زعفران در استان گفت: سال گذشته ۴۲ کیلو گرم زعفران به کشور‌های حوزه خلیج فارس، امارت و بخشی هم به ایتالیا صادر شد.
زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت می‌شود که فاروج رتبه اول را دارد.
ایران بیش از ۸۵ درصد زعفران جهان را تولید می‌کند و در ایران نیز خراسان رضوی با نزدیک به ۸۵ هزار هکتار بیشترین میزان تولید زعفران در ایران را به خود اختصاص داده است، پس از آن خراسان جنوبی با ۱۵ درصد از زعفران تولید شده و با سطح زیر کشت حدود ۱۵ هزار هکتار در جایگاه دوم قرار دارد و خراسان شمالی با ۴۸۰۰ هکتار رتبه سوم تولید زعفران کشور را دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.