سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رفع مشکلات آب و برق سیستان و بلوچستان نیازمند نسخه واحدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: این استان در حوزه آب، فاضلاب و برق به نسخه واحدی نیاز دارد باید این خطه را نسبت به دیگر نقاط کشور با نگاه متفاوتی دید.

علیرضا قاسمی در جلسه شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان با حضور معاون مالی، حقوقی و مجلس وزارت نیرو و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: پروژه‌های آبی استان با همراهی جدی بین دستگاه های تابعه وزارت نیرو در حال انجام است که نمونه بارز و مهم این همدلی و همکاری، تکمیل پروژه بزرگ طرح اضطراری آبرسانی به زاهدان و سیستان بود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه در مدت کمتر از یکسال با 60 هزار میلیارد ریال اعتبار انجام شد که در این مدت زمان یک رکورد محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان به لحاظ اقلیمی، استانی گرم و خشک است، اظهار کرد: متوسط بارندگی سالانه در این خطه حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیمتر است که وقتی با متوسط کشوری که حدود ۲۵۰ میلیمتر اعلام شده، مقایسه می کنیم، تقریبا ۴۰ درصد میانگین کشوری در این استان بارش داریم.

وی افزود: با توجه به پهناوری سیستان و بلوچستان و شرایط خشکسالی منطقه در دهه های اخیر، وضعیت متفاوتی را در این خطه شاهد هستیم که بر تامین منابع آبی تاثیرگذار است، در سال های گذشته استان در بسیاری از بخش ها محروم مانده و نتوانستیم پروژه ها را به صورت کامل اجرا کنیم.

قاسمی تصریح کرد: به لحاظ توپوگرافی، وضعیت نگهداری آب در سیستان و بلوچستان مناسب نیست، در این خطه رودخانه مرزی هیرمند را داریم که به کشور همسایه وابسته هستیم، در بخش شرقی نیز سه نقطه آبخوان وجود دارد، جنوب دریا و غرب استان هم که هامون جازموریان واقع شده، آب حاصل از بارش ها به این نقاط سرازیر می شود و آبخوان ها به خوبی تغذیه نمی شود.

وی تاکید کرد: این وضعیت باعث شده که سیستان و بلوچستان به لحاظ منابع آبی دچار فقر جدی باشد، در بیشتر شهرها آب مورد نیاز از نقاط دور تامین می شود، در سیستان نزدیک به ۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال وجود دارد که از چاه نیمه ها تامین و بین هفت شهر و ۹۴۰ آبادی تقسیم می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: در زاهدان نیز ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال از سیستان داریم و ۱۳۰ تا ۴۰ کیلومتر خط انتقال نیز از تهلاب در دست اجراست، سفره آبی این شهرستان خیلی غنی نیست، در خاش هم دو نقطه تامین آب داریم که هرکدام ۴۰ تا ۵۰ کیلیومتر فاصله دارند، با توجه به این که وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر استان ها در این خطه شاهد هستیم، باید برای رفع مشکلات نیز، نسخه خاص خودش را داشته باشد.

وی گفت: از پنج هزار و ۵۹۴ آبادی سیستان و بلوچستان سه هزار و ۲۴۴ روستا دارای تأسیسات آب سانی هستند و حدود ۹۰۰ روستای فاقد یا دچار تنش آبی نیز به صورت سیار و با تانکر آبرسانی انجام می شود که سهمیه هر نفر در روز ۱۵ لیتر است.

قاسمی اظهار کرد: به دلیل مشکل در منابع تامین و انتقال و توزیع آب اختلاف فاحشی با سرانه‌های مصوب کشوری وجود دارد که می طلبد برنامه‌ریزی جدی برای سیستان و بلوچستان صورت گیرد، البته برنامه های جامعی برای همه شهرهای استان در حوزه آب و فاضلاب تدوین شده و در حال اجراست، در بخش روستایی به استناد بند ج تصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آبرسانی به تعداد ۱۶۰۰ روستای فاقد یا دچار تنش آبی برای الحاق به طرح ملی روستایی برآورد و پیگیر تصویب آن در مراجع ذیصلاح هستیم.

وی بیان کرد: با برنامه مدون چهارساله می‌توان شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب پایدار را به بالای ۹۶ درصد رساند که برای تحقق این مهم به حدود ۲۷ همت اعتبار نیاز است، اجرایی شدن برنامه های بخش فاضلاب نیز به حدود ۹ همت اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان این که فقط پنج شهرستان استان دارای تاسیسات فاضلاب هستند، ادامه داد: در این حوزه نیز فاصله معنی داری را با متوسط کشوری شاهد هستیم، بنابراین می طلبد که با توجه به وضعیت کم آبی استان در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد تا بتوان از پساب، در بخش کشاورزی و صنعت استفاده کرد.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به نسخه واحدی در حوزه آب و برق نیاز دارد، چراکه در بخش برق هم کمبود داریم و درصد تاثیرپذیری این دو حوزه از هم، در استان خیلی بالاست، بسیاری از مردم از پمپ آب استفاده می کنند که با قطع برق، آب نیز دچار افت فشار یا قطعی می شود، بنابراین انتظار می رود همان گونه که وزارت نیرو به این استان نگاه ویژه ای دارد، گام های ارزشمندی جهت رفع این نگرانی ها برداشته شود، برای مردمانی که در صبوری و نجابت می توانند الگو باشند.

برچسب ها: آبفا ، تامین آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.