سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز جوانی جمعیت: نرخ باروری باید به ۲.۵ برسد

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: نرخ باروری در کشور باید به عدد ۲.۵ برسد زیرا در سال ۱۴۳۰ حدود ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با بیان اینکه نرخ باروری باید در سال جاری به ۲.۵ برسد گفت: الگوی فرزند آوری به سمت تولد فرزند سوم رفته است اما باز هم پیری جمعیت، کشور را تهدید می‌کند.

جباری با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌ها، سالمند شدن جمعیت کشور است بیان کرد: در سال گذشته نرخ باوری نزولی متوقف و ثابت شده است و این موضوع به نوعی موفقیت محسوب می‌شود اما باید به سمت آمار مثبت برویم.

جباری با بیان اینکه امکان فرزندآوری بیشتر را باید برای مادران فراهم کنیم خاطرنشان کرد: اجرای قانون جوان جمعیت و اعطای امکانات در زمینه‌های مختلف مانند اعطای زمین، از جمله عواملی است که برای افزایش فرزندآوری در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برخی از اقشار پردرآمد هم علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند که باید در این خصوص فرهنگ سازی بهتری شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت برای مادران شاغل تکالیفی را ابلاغ کرده است گفت: به بانوان شاغل مرخصی زایمان با پرداخت حقوق داده می‌شود. البته گاهی پرداختی‌ها با تاخیر انجام می‌شود و این موضوع حلاوت کار را کاهش می‌دهد. 

وی افزود: تامین مهد کودک یکی از مسائل مادران شاغل است و اکنون بیش از ۱۰۰ مهد کودک در نزدیکی سازمان‌های زيرمجموعه وزارت بهداشت راه اندازی شده است و ۷۰۰ مهدکودک دیگر هم لازم است.

دستگاه‌ها قانون جوانی جمعیت را اجرا کرده‌اند

در ادامه برنامه، زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در قانون جوانی جمعیت یکسری امکانات‌ به زنان باردار داده می‌شود و بیشتر دستگاه ها قانون جوانی جمعیت را اجرا کرده اند. 

وی بیان کرد: مرخصی زایمان از جمله مواد مهم در قانون جوانی جمعیت است و دستگاه ها باید قانون را اجرا کنند. مجلس هم نظارت خوبی در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت انجام می‌دهد. 

لاجوردی ادامه داد: پنجره جمعیت را باید در کشور دریابیم زیرا اگر این ۵ سال پنجره طلایی نادیده گرفته شود از نطر جوانی و دیگر مسائل دچار مشکلاتی خواهیم شد.

وی اضافه کرد: دستگاه ها مکلف شده اند که اتاق مادر و کودک را راه‌اندازی کنند و در همین خصوص اداره‌ها باید به این موضوع توجه کنند.

لاجوردی گفت: وزارت علوم، جهاد، ورزش و وزارت بهداشت نیز برای تامین مهدکودک اقدامات خوبی را انجام داده اند و مجلس نظارت دقیقی بر مواد قانون جوانی جمعیت دارد. زیرا اگر قانون جوانی جمعیت به طور دقیق اجرا نشود کارهای انجام شده تاکنون هم نتیجه بخش نخواهد بود. 

لاجوردی با بیان اینکه دستگاه ها باید گزارش عملکرد خودشان را به مجلس ارائه بدهند؛ اضافه کرد: وزارت مسکن موظف شده شرایط لازم برای راه اندازی مهد کودک را به اداره‌ها ابلاغ کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.