سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

 پلاستیک؛ قاتل خاموش محیط زیست

یک کارشناس محیط زیست گفت: پسماند‌های پلاستیکی با آلودگی آب‌ها، تهدید حیات وحش و انتشار میکروپلاستیک‌ها به زنجیره غذایی انسان نفوذ کرده‌اند.

مریم زنجانی کارشناس محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: پلاستیک‌ها به‌ویژه در اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها انباشته شده‌اند و زیستگاه‌های آبی را آلوده می‌کنند. ماهی‌ها و سایر موجودات دریایی پلاستیک‌ها را با غذا اشتباه گرفته و می‌خورند، که در نهایت منجر به مسمومیت و مرگ آنها می‌شود. پلاستیک‌ها برای تجزیه به صد‌ها سال زمان نیاز دارند. در این مدت، میکروپلاستیک‌ها وارد خاک و آب شده و زنجیره غذایی را آلوده می‌کنند، که این امر بر گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها اثرات منفی دارد.
 
او گفت: تولید و تجزیه پلاستیک‌ها منجر به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مانند متان و اتیلن می‌شود که به تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی دامن می‌زند. حیوانات بسیاری در اثر درگیر شدن با پلاستیک‌ها یا خوردن آنها جان خود را از دست می‌دهند. این مسئله به ویژه برای پرندگان دریایی، لاک‌پشت‌ها و پستانداران دریایی بسیار جدی است. پلاستیک‌ها با تجزیه شدن در خاک و آب، موجب کاهش کیفیت این منابع می‌شوند و اثرات منفی بر رشد گیاهان و سلامت انسان‌ها دارند.ذرات کوچک پلاستیک‌ها (میکروپلاستیک‌ها) وارد زنجیره غذایی انسان و حیوانات می‌شوند و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی هستند.
 
زنجانی بیان کرد:به طور کلی، پسماند‌های پلاستیکی باعث آسیب جدی به محیط زیست می‌شوند و نیازمند مدیریت بهتر، کاهش مصرف و بازیافت موثر هستند.
 
خبرنگار:عطیه رضایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.