سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلنگری به مدیران فرهنگی در برنامه «دو کوهه ادبیات»

دوکوهه ادبیات به تهیه کنندگی ابوالفضل محمد باقر برنامه ای است ترکیبی و گفتگو محور که به ادبیات دفاع مقدس می‌پردازد.

بخش خبری ۱۰:۳۰ شبکه خبر به بررسی برنامه‌های سیما پرداخت.

ابوالفضل محمد باقر تهیه کننده برنامه دوکوهه ادبیات با حضور در این برنامه بیان کرد: در اصل اسم دوکوهه ادبیات، پس از اینکه جنگ تمام شد، آقای بهبودی و سرهنگی یک کانکس کوچکی را در حوزه هنری قرار دارند. رزمندگانی که از جنگ بر‌می‌گشتند خاطرات و دست‌نوشته‌هایی داشتند که باید آن‌هو را ثبت و ضبط می‌کردند، آنها واحد کانکس  مردمی می‌شدند و خاطرات خود را تعریف می‌کردند. از همانجا دوکوهه نشری برای آثار آن زمان بود به همین دلیل اسم برنامه را دو کوهه گذاشتیم.

وی ادامه داد: زمان جنگ همه رزمندگان به مکان دو کوهه رفتند، پس از جنگ هم باید این آثار نشر پیدا می‌کردند و مقام معظم رهبری گفتند که باید آثار دفاع مقدس ۱۰۰ برابری شود. از همین رو اسم برنامه را دوکوهه ادبی گذاشتیم که فضای مردمی دارد و خاطرات بتوانند در این برنامه بیاییند یا تلنگری برای ضبط این موارد شود.  حدود چهل سال است که از جنگ می‌گذرد و ما حدود یک میلیون نفر داریم که مستقیم با جنگ در ارتباط هستند؛ لذا این افراد خاطراتی دارند که نتوانستیم به همه خاطرات بپردازیم، از این رو باید همه خاطرات جمع آوری شوند و به سمت کیفی سازی هدایت شوند.

وی افزود: در هر استانی خاطرات جذابی از زمان جنگ وجود دارد؛ اما ما در این برنامه سعی کردیم یک تلنگری به مدیران فرهنگی و دغدغه‌مندان دفاع مقدس بزنیم که کسانی که از آن زمان بودن خیلی از این افراد رفته اند و در میان ما نیستند و قبل از اینکه دیگر مادران و پدران شهدا از دنیا بروند این خطرات را ثبت و ضبط کنیم.  مهم برای ما سوژه‌های دفاع مقدس است، سوژه‌هی دفاع مقدسی که در هر استان وجود دارد برای ما حائز اهمیت است، از این رو ما یک اتاق فکری از بزرگان دفاع مقدس داشتیم. در این اتاق فکر به نشر دفاع مقدس پرداختیم و موضوع این بود استانی بپردازیم. انتخاب نویسندگان استان‌ها برایمان مهم بود و یک سری نویسندگان جوان و خوش نام و یکی سرس پیشکسوت بودند، اما حال حاضر سوژه برایمان مهم است.

تهیه کننده برنامه دوکوهه ادبیات بیان کرد: برنامه ما چندین آیتم دارد، یکی از آیتم‌های ما باغ موزه دفاع مقدس است که حدود ۲۵ دقیقه مهمان برنامه از شهرستان داریم. زمانی  که وضعیت دفاع مقدس بررسی می‌شود یک نکته وجود دارد که در خیلی از استان‌ها ما انتشارات نداریم. جمع آوری و نشر آثار آن زمان برایمان مهم است.

وی گفت: حال حاضر همین نکته مهم است که حضرت آقا فرمودند ادبیات دفاع مقدس باید ۱۰۰ برابری شود و من با خود گفتم چرا ۱۰۰۰ برابری نشود. یک مسئله‌ای در مدیران فرهنگی وجود دارد و این است که یک چیز برای ثبت  یک میلیون نفری که در جنگ درگیر بودند ما ۲۴ هزار کتاب ثبت کردیم. مسئله کیفیت و کمیتی جدا هستند و داستان رمان نداریم. ز این رو خواستیم کسانی که به جنگ رفته اند ۲۴ هزار کتاب چا شده است که نسبت به شهدا کمتر هستند.  برنامه دوکوهه ادبیات یک آغاز است و قطعا نیاز به تغییراتی دارد. صداوسیما زحمت بسیار کشیده است و این برنامه نیاز به تغییر دارد تا مردمی شود. ما در این برنامه یک شماره تلفنی را اعلام کردیم که اگر خاطره‌ای بود به این شماره تماس بگیرید. شماره دست من بود و تماس‌های بسیاری صورت میگرفت، مخصوصا است استان‌ها. پس این برنامه برای  استان‌ها نیاز به تغییراتی دارد.

شایان ذکر است دوکوهه ادبیات در ۳۱ قسمت به ۳۱ اثر ادبی دفاع مقدس از ۳۱ استان کشور (هر قسمت از یک استان) می‌پردازد. میزبان برنامه جواد کامبر بخشایش است و در هر برنامه میزبان یک شخصیت فرهنگی از یک استان خواهد بود و به همراه او یک اثر ادبی از حوزه دفاع مقدس را بازخوانی و واکاوی می‌کند. این مجموعه ۳۱ قسمتی کاری است به تهیه کنندگی ابوالفضل محمدباقر و کارگردانی سید مجتبی اسدی پور که در مرکز تولید سیمرغ صداوسیما تهیه شده است.

این برنامه به شناخت و ظرفیت‌های مغفول مانده ادبیات دفاع مقدس می‌پردازد درحالیکه با گذشت حدود ۴۰ سال از جنگ تحمیلی هنوز ظرفیت‌های از جنگ هست که به هیچ اثر هنری تبدیل نشده است در این برنامه سعی شده با دعوت نویسندگان دفاع مقدس هر استان ظرفیت‌ها آن استان مورد بررسی قرار گیرد. محور اصلی این برنامه فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند ادبیات دفاع مقدس باید چند برابری شود. تا پدران و مادران شهدا زنده هستند و باید این خاطرات ثبت و ضبط شود. دراین برنامه با توجه به پژوهش‌های انجام شده حدود یک میلیون نفر بطور مستقیم با جنگ در ارتباط بودنده اند و تاکنون حدود ۲۳ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس به رشته تقریر درآمده است.  

آیتم موشن گرافیک این برنامه نگاهی کوتاه به تعداد شهدای استان‌ها و تعداد پدران و مادران شهدا که درقید حیات هستند کرده است. آیتم بازسازی این برنامه نیز برگرفته از کتاب‌های دفاع مقدس است.

این مجموعه مستند به صورت هفتگی روز‌های چهارنشبه ساعت ۱۹:۰۰ روی انتن شبکه ۴ سیما است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.