سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره گردشگری حشر و مدد در باهوکلات دشتیاری برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های چابهار و دشتیاری از برگزاری جشنواره فرهنگی، گردشگری و کشاورزی «حشر و مدد» در روستای کهنانیکش از توابع بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری خبر داد.

خیرالنساء‌امیری  اظهار کرد: به مناسبت روز ملی روستا و با هدف معرفی فرهنگ‌ها، آیین، سنن مواریث معنوی در روستاها به عنوان یک ظرفیت فوق‌العاده، جشنواره حشر و مدد در روستای کهنانیکش در شهرستان دشتیاری با استقبال پرشور جامعه محلی، مردم و مسوولان و شوراها برگزار شد.

وی افزود: زنده نگه داشتن سنت‌ها در روستا یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره توسعه گردشگری در روستاست که می‌تواند زمینه رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی روستا را فراهم کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های چابهار و دشتیاری گفت: یکی از این آیین‌ها آیین حشر و مدد است که فعالان فرهنگی اجتماعی، معتمدان و مسوولان را زنجیروار به هم متصل می‌کند تا بتوانند با کمک و مشارکت یکدیگر در آبادانی و توسعه روستا گام بردارند.

وی بیان کرد: حشر و مدد در کشاورزی، آیین‌های ازدواج، ختم، کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی حتی تولیدات صنایع دستی یکی از میراث‌های ماندگار در روستای گردشگری کشاورزی کهنانیکش است.

امیری اظهار کرد: در این جشنواره طبخ غذاهای محلی، معرفی ظرفیت‌های کشاورزی و صنایع دستی و اجرای موسیقی و بازی‌های محلی به همت فعالان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و با مشارکت بخشداری باهوکلات به صورت حشر و مدد برگزار شد تا زمینه‌ای برای زنده نگه داشتن این آیین به عنوان یکی از مواریث معنوی در استان سیستان و بلوچستان و سواحل مَکُران باشد.

وی با اشاره به اینکه «حشر و مدد» رسم زیبای قوم بلوچ محسوب می‌شود که از گذشتگان برای نسل‌های بعد به یادگار مانده که مترادف با دور هم بودن، تعاون و همکاری با یکدیگر است، گفت: در این سنت‌ها و آیین‌ها مردم نقش محوری و اساسی دارند و اداره‌کل میراث فرهنگی با هدف تقویت نقش مردم در امور تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، نظارت و اجرا نیز برنامه‌های مختلف دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.