سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولین علائم سرطان حنجره چیست؟

سرطان حنجره یکی از رایج‌ترین سرطان‌های سر و گردن است که علاوه‌بر ایجاد تومور در گلو می‌تواند با منشا تیروئید و مری بروز پیدا کند.

به گفته پزشکان متخصص، خشن شدن صدا ممکن است نشان دهنده ابتلا به سرطان حنجره باشد.

میخائیل پیلخ، متخصص انکولوژی و انکولوژیست در این باره توضیح داد: یکی از اولین نشانه‌های سرطان حنجره، در  صورتی که تومور بر تارهای صوتی تاثیر بگذارد، تغییر صدا است. در این حالت، صدا خشن می شود و این مشکل دائمی است یه این معنی که صدا با درمان هم بهبود نمی یابد.

تومورهای بدخیم حنجره بیش از نیمی از موارد سرطان سر و گردن را منجر می‌شوند و در مردان بالای ۵۰ سال شایع تر هستند. علاوه بر مشکلات صدا، فرد مشکلاتی هم هنگام بلع دارد و احساسات دردناکی را تجربه می‌کند؛ همچنین ممکن است فرد به سرفه و تنگی نفس نیز مبتلا شود و حتی با حداقل فعالیت بدنی، تنفس برای او سخت گردد. علاوه بر این‌ها، احتمال ظاهر شدن  تورم روی گردن نیز وجود دارد.

به گفته جراح، تحت تأثیر عوامل خارجی، سلول های اپیتلیال (غشای مخاطی حنجره) شروع به جهش و تبدیل شدن به سلول های بدخیم می کنند. دلایل این امر معمولاً سابقه طولانی سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر (مثلاً آزبست) است.

اگر علائمی که در بالا توضیح داده شد ظاهر شد، اکیداً توصیه می‌شود که به یک متخصص گوش و حلق و بینی و در آینده در صورت لزوم به یک متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در ادامه مسیر تشخیص و درمان بیماری، لارنگوسکوپ فیبر اوپتیک را می توان توصیه کرد (معاینه حنجره و حلق با استفاده از آندوسکوپ انعطاف پذیر با دوربین فیلمبرداری)، به دنبال آن بیوپسی (بافت تومور برای بررسی بافت شناسی آزمایشگاهی گرفته می شود)، سونوگرافی سر و گردن، سی تی اسکن  و یا MRI حنجره،  توصیه می‌شود.

منبع: gazeta.ru

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.