سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیل تا فرات؛ قبرستان صهیونیست‌ها

رونمایی وزیر دارایی رژیم صهیونیستی از برنامه این رژیم برای اشغال کشور‌های منطقه در حالی است که شرایط میدان و منطقه به وضوح تعبیر وارانه خواب و اوهام باند جنایتکار رژیم صهیونیستی است.

بسیاری از مخاطبان تحولات منطقه، از خود می‌پرسند چرا عملیات «طوفان‌الاقصی» رخ داد؟ حتی برخی تحلیلگران پا را فراتر نهاده و آن را یک خطای راهبردی تصورمی کنند. این دسته از افراد، مدعی هستند از آنجا که میزان تلفات انسانی رژیم اشغالگر قدس و حماس با یکدیگر تناسب نداشته و نسل‌کشی صهیونیست‌ها و عملیات تخریبی آنها در لبنان و فلسطین گسترده بوده، بنابراین در اینجا باید ماهیت و کارکرد عملیاتی را که در هفتم اکتبر رخ داد، زیر سؤال برد.

شاید بهترین پاسخ به این نگاه، سخنان وزیر اقتصاد سفاک رژیم اشغالگر قدس باشد! کسی که نه‌تن‌ها از ابتدای جنگ غزه، بلکه از زمان حضور خود در راس جریانی تحت عنوان «صهیونیسم مذهبی»، به‌دنبال اشغال نوار غزه، کرانه باختری، لبنان، اردن، مصر و حتی بخشی از خاک عربستان سعودی و متعاقبا ایران بوده است! فردی که اکنون صراحتا اهداف شوم و پلید خود را در بحبوحه‌ای که حتی صهیونیست‌ها از رسیدن به اهداف خود در نوار غزه عاجز بوده‌اند، بر زبان می‌آورد و ابایی از واکنش کشور‌های منطقه نسبت به حس اشغالگری و توحش خود ندارد. بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی، دستورکار خطرناکی را پیش می‌برند که حتی با اهداف ظاهری اعلام‌شده توسط کابینه نتانیاهو و کاخ سفید مغایرت دارد! روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای نوشت که دو وزیر راست‌افراطی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌دنبال تصویب و اجرای طرح «اشغال غزه» و اسکان یهودیان در آن منطقه بوده و به همین دلیل، خواستار قطع کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه یا انتقال مسئولیتش به دولت و ارتش اسرائیل شده‌اند.

طبق ادعای هاآرتص، بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی، دستور کار خطرناکی را پیش می‌برند که با اهداف جنگی اعلام‌شده توسط دولت اسرائیل و همچنین با منافع دولت که هنوز خود را بخشی از جامعه بین‌المللی می‌داند، در تعارض جدی است. طبق ادعای نویسنده هاآرتص، جامعه بین‌الملل اجازه نمی‌دهد که راست‌گرا‌های افراطی نقشه‌های خود را اجرایی کنند و این مسأله اسرائیل را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد. فراتر از آن، اسموتریچ و بن‌گویر مدعی هستند اکنون زمان بسط دامنه جغرافیایی اشغالگری صهیونیست‌هاست و در این معادله، نباید از خاک کشور‌های اردن، مصر، عربستان سعودی، سوریه و عراق به‌سادگی گذشت. این همان تفکر مسموم آخرالزمانی دشمنان است که خود را قبلا در نظریات پایان تاریخ فوکویاما و جنگ تمدن‌های ساموئل هانتیگتون در آمریکا نمایان ساخته بود. 
 
نتیجه سکوت و انفعال اعراب
صورت‌مسأله مشخص است؛ کشور‌های عربی منطقه که از ابتدای جنگ غزه از ایده حذف حماس از نوار غزه حمایت کرده و حتی در حمایت از فلسطینیان کمترین اقدامی را صورت نداده‌اند، اکنون با کابینه‌ای در تل‌آویو مواجه هستند که به ضمیمه‌ساختن خاک آنها به اراضی اشغالی چشم دوخته و عطش اشغالگری و نسل‌کشی آن دیگر محدود به نوار غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان نیست! به عبارتی بهتر، اعراب منطقه مزد سکوت و بازی غیرمستقیم خود در زمین صهیونیست‌ها را از اسموتریچ، بن‌گویر و نتانیاهو دریافت کرده‌اند! کار به جایی رسیده که رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز این بازی خطرناک را از اتاق‌های فکر مخفیانه جریان‌های متوحش صهیونیستی استخراج کرده و ابعاد جدیدی از آن را آشکار ساخته‌اند. هاآرتص در توضیح این موضوع می‌نویسد: «بر اساس شواهد ارائه‌شده، راست‌گرا‌های افراطی به‌دنبال سوءاستفاده از فرصتی هستند که جنگ اخیر در غزه برایشان فراهم کرده است.

طبق اعلام هاآرتص، مشکل بزرگ این است که جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه بن‌گویر و اسموتریچ توسط نتانیاهو شنیده می‌شود و آنها نفوذ زیادی روی نخست‌وزیر اسرائیل دارند.» وزرای تندرو اسرائیل به‌دنبال تصویب این طرح هستند تا از طریق آن، آرام‌آرام مسئولیت غزه را بر عهده گرفته و مقدمات را برای حضور بیش از پیش صهیونیست‌ها در این منطقه و متعاقبا اشغال مناطقی دیگر از غرب آسیا و انضمام آن به اراضی اشغالی کلید بزنند. نویسنده هاآرتص خاطرنشان می‌کند که اسموتریچ به نظرات فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل اهمیتی نمی‌دهد، زیرا او ارتش را صرفا یک نیروی دفاعی می‌داند، در حالی که معتقد است خودش و طرفدارانش نماینده «ارتش خداوند» هستند! طبق ادعای هاآرتص، اسموتریچ همچنین به توضیحات گالانت در مورد سربازانی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، اهمیتی نمی‌دهد و کشته‌شدن سربازان برایش مهم نیست و معتقد است برای تحقق هدف باید کشته داد. همچنین او با این‌که وزیر دارایی است، اما به هزینه‌های بالای اقتصادی جنگ کمترین اهمیتی نمی‌دهد!

اعراب متوجه هزینه‌های سکوت خود باشند
عدنان منصور، وزیر امور خارجه اسبق لبنان، به نقشه خطرناک ترسیم‌شده از سوی اسموتریچ و بن‌گویر و پیشبرد این نقشه توسط کابینه جنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما با یک نقشه خطرناک مواجه هستیم که در آن، صرفا نوار غزه یا کرانه باختری و جنوب لبنان هدف صهیونیست‌ها نیستند. رژیم اشغالگر قدس درصدد تسلط بر کل منطقه است. این هدف‌گذاری، مدت‌هاست در تل‌آویو صورت گرفته، اما از سوی برخی کشور‌ها و دولت‌های عربی درک نشده است. سکوت اعراب در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس، به ایجاد اطمینانی برای تل‌آویو درخصوص استمرار وپیشبرد این نقشه خطرناک منجر شده است. اکنون که اعضای کابینه نتانیاهو به‌صورت آشکار این طرح را مورد تاکید و استناد قرار داده‌اند، دیگر جایی برای سکوت و انفعال بیشتر از سوی کشور‌های عربی منطقه وجود ندارد.» این سیاستمدار لبنانی می‌گوید: «هزینه سکوت اعراب در جنگ غزه، برای آنها نیز بسیار سنگین است. آنها (کشور‌های عربی منطقه) نباید تصور کنند که اشغالگری صهیونیست‌ها که خوی ذاتی آنهاست، محدود به مناطقی خاص خواهد بود. دیگر جایی برای این محاسبه و باور نادرست باقی نمانده‌است.»

منبع: روزنامه جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.