سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از تلفن قبل از خواب و پس از بیدار شدن چه مضرات خطرناکی دارد؟

در حالی که هدف فناوری راحت کردن زندگی ما است،‌ استفاده از گوشی موقع خواب و پس‌ از بیدار شدن خطرات آشکاری دارد که بی‌صدا سلامت ما را تهدید می‌کند.

استفاده از گوشی‌های هوشمند به قدری همه گیر شده است که تقریباً همه جنبه‌های زندگی ما حول این دستگاه‌های کوچک می‌چرخد. در حالی که هدف فناوری راحت کردن زندگی ما است، خطرات آشکاری وجود دارد که بی‌صدا سلامت ما را تهدید می‌کند.

تاثیر مستقیم بر خواب

استفاده از تلفن‌های هوشمند درست قبل از خواب و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب در چند سال گذشته به طور فزاینده‌ای رایج شده است. این عادت به دلیل عوامل مختلفی مانند افزایش اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های ویدئویی کوتاه که محتوای فراوانی را به همراه دارد، شکل گرفته است.

چه پیمایش در X، بررسی سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی باشد، یا تماشای بی‌پایان Shorts و Reels، این فعالیت‌ها برای بسیاری از ما به یک سبک معمول در زندگی تبدیل شده‌اند. اگرچه همه این ها ممکن است سرگرم کننده به نظر برسند، اما مستقیماً بر کیفیت خواب ما تأثیر می‌گذارند.

چندین مطالعه نشان داده اند که چگونه نور آبی ساطع شده از گوشی‌های هوشمند بر خواب و رفاه کلی تأثیر می‌گذارد.

نور آبی اساساً نور موج کوتاهی است که از تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها و سایر دستگاه‌هایی که دارای دیود‌های ساطع کننده نور یا LED هستند ساطع می‌شود.

گفته می‌شود که این نور آبی با طول موجی در حدود ۴۶۰ نانومتر می‌تواند به طور قابل توجهی بر چرخه‌های طبیعی خواب و بیداری بدن انسان تأثیر بگذارد که به ریتم شبانه روزی یا ساعت داخلی بدن که چرخه خواب و بیداری و سایر وظایف فیزیولوژیکی را تنظیم می‌کند نیز شناخته می‌شود. 

فشار روی مغز

چندین مطالعه نشان داده است که اکثریت قریب به اتفاق کاربران گوشی‌های هوشمند ظرف ۱۵ دقیقه پس از بیدار شدن دستگاه خود را چک می‌کنند. هر چقدر این عدد کمتر باشد، آسیبی که می‌تواند به زندگی روزمره فرد وارد کند، نگران کننده‌تر است. به گفته متخصصان، وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، مغز شما از حالت استراحت به حالت رویایی و سپس به مرحله‌ای می‌رود که بیدار هستید، اما اطلاعات را به طور کامل پردازش نمی‌کنید. سپس مغز بعداً به مرحله‌ای می‌رود که شما کاملاً هوشیار هستید.

وقتی به محض بیدار شدن از تلفن خود استفاده می‌کنید و از حالت استراحت به مرحله‌ای می‌روید که کاملاً بیدار هستید، این به مغز فشار می‌آورد. کارشناسان می‌گویند که این انتقال سریع ممکن است منجر به افزایش اضطراب شده و باعث شود فرد در طول روز احساس بهره وری کمتری کند. برای مقابله با این وضعیت، کارشناسان می‌گویند که فرد باید ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پس از مرحله زمانی که کاملا بیدار هستید از گوشی هوشمند خود استفاده کند.

فیلتر نور آبی

مطالعات نشان داده است که سطح ملاتونین زمانی که شرکت‌کنندگان از گوشی‌های هوشمند با فیلتر نور آبی استفاده می‌کردند، افزایش می‌یابد. ملاتونین هورمونی است که سیگنال‌هایی را به بدن ارسال می‌کند که زمان خواب فرا رسیده است. معمولاً در هنگام عصر افزایش ملاتونین وجود دارد که باعث می‌شود فرد احساس خستگی کند.

مطالعات همچنین نشان داد که هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند بدون فیلتر نور آبی، خواب عمیق شرکت‌کنندگان کاهش می‌یابد که برای ریکاوری ذهنی و جسمی بسیار مهم است. این کاهش خواب عمیق بر میزان انرژی شما در روز بعد تأثیر می‌گذارد. خواب عمیق بر احساس ما در روز بعد که از خواب بیدار می‌شویم تأثیر می‌گذارد. مطالعات همچنین نشان داده اند که استفاده از فیلتر‌های نور آبی نمی‌تواند به طور کامل اثرات کاهش خواب عمیق را معکوس کند.

در همین زمینه، مطالعات نشان داد شرکت‌کنندگانی که از گوشی‌های هوشمند بدون فیلتر نور آبی استفاده می‌کردند، سطوح بالاتری از کورتیزول در صبح داشتند که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شود.

نکاتی برای داشتن خواب سالم

برای داشتن خوابی سالم باید کار‌هایی را انجام دهید که مهمترین آن ها عبارتند از:

محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش: سعی کنید یک ساعت قبل از خواب از تلفن هوشمند، لپ تاپ یا تبلت خود استفاده نکنید. در عوض، به خواندن کتاب روی بیاورید، زیرا مطالعات علمی مختلف نشان داده است که این کار می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

از فیلتر‌های نور آبی استفاده کنید: اگر مجبور به استفاده از گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود هستید، با روشن بودن فیلتر نور آبی از آن ها استفاده کنید. اگرچه این ممکن است با تمام اثرات منفی مقابله نکند، اما ممکن است اثر آن را بر سطح ملاتونین شما کاهش دهد. همچنین، یک جفت عینک ضد نور آبی می‌تواند آسیب‌های ناشی از افزایش زمان نمایشگر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

منبع: ارم نیوز

برچسب ها: تلفن همراه ، خواب ، بیداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.