سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرشته های سفیدپوشی که ناجی می شوند

هفته فراجا، فرصتی شد تا به سراغ فرشته‌هایی برویم که لباس سفید، اما عملکردی سبز دارند.

این بار صحبت از فرشته‌هایی است که لباس سفید، اما عملکردی سبز دارند. ماموران پلیس راه بنا بر وظایف ذاتی که بر دوش دارند، همیشه ناجی افرادی هستند که گرفتار شده اند و دعای خیر زیادی به دنبالشان است.

صحبت از ماموران پلیس راه است، مامورانی که در هر شرایطی کنار مردم هستند و شب و روزشان در جاده‌ها در کنار مردم هستند، گاهی حتی کنار خانواده‌های شان هم نمی‌توانند باشند و شب و روزشان را در محل کارشان سپری می‌کنند.

در آخرین روز از هفته  نیروی انتظامی به سراغ مامورینی رفتیم که در کنار کارشان گاهی کاری شاخص انجام داده اند و بسیاری را نجات داده اند.

از پلیس راه چترود شروع کردیم، پاسگاهی که از فرمانده تا کارکنان آن نجاتگر افراد زیادی بودند.

سرهنگ هوشنگ کاظمی پور، فرمانده پلیس راه چترود، سروان غلامرضا مهدی زاده افسر گشت، استوار یکم مجتبی باغبانی افسر نگهبان، گروهبان یکم وظیفه بهزاد رئیسی و ستوان سوم وظیفه میلاد دهقانی این پاسگاه طی سال گذشته کار‌های شاخصی نیز انجام داده اند که تحسین برانگیز است.

امدادرسانی تحسین برانگیز پلیس راه به زائران امام رضا (ع)

ماموران پلیس راه چترود، خیلی متفاوت‌تر از سایر ماموریت‌های امدادرسانی خود به اتوبوس در راه مانده زائران امام رضا (ع) رسیدگی کردند.

سرهنگ رضایی، رئیس پلیس راه شمال استان کرمان گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر خرابی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور راور-چترود، سریعا ماموران تیم گشت پلیس راه چترود برای بررسی موضوع عازم محل توقف این اتوبوس شدند.

وی افزود: با حضور ماموران در محل مشخص شد این اتوبوس با ۴۰ مسافر از مشهد عازم بندرعباس بوده است که به علت نقص فنی در محدوده یک پیچ خطرناک این محور متوقف شده و مسافران نیز به سبب گرمای شدید در وضعیت نامساعدی به سر می‌برند، از این رو ماموران وظیفه شناس در ابتدا اتوبوس را از محدوده خطرناک جاده به حاشیه منتقل کرده و آب آشامیدنی همراه خود را به آنان دادند.

سرهنگ رضایی تصریح کرد: سروان مهدی زاده از عوامل پلیس راه چترود نیز در اقدامی تحسین برانگیز عازم نزدیک ترین آبادی شد و برای مسافران، آب و مقداری خوراکی تهیه و بین این هموطنان که زائران امام رضا (ع)  بودند، توزیع کرد و در ادامه با هماهنگی و تماس‌های پی در پی ماموران، همه مسافران با یک دستگاه اتوبوس جایگزین راهی پایانه مسافربری مرکز استان شدند.

وی  گفت: این اقدامات مسئولانه ماموران وظیفه شناس پلیس راه چترود، رضایت مندی و همچنین دعای خیر این هموطنان در راه مانده را به همراه داشت که امیدواریم دعای خیر این عزیزان و عنایات خاصه امام رضا (ع) پشت و پناه همیشگی ماموران خدوم پلیس راه باشد.

کمک رسانی فرشته‌های سفید پوش پلیس راه در جاده‌ها

پیام محمدی، جانشین پلیس راه شمال استان کرمان گفت: زمستان گذشته حوالی ساعت ۱۸  پیرمردی که با موتور در حال تردد  از شدت سرما یخ زده و توان رانندگی را نداشت به همت عوامل پلیس راه چترود شناسایی و از مرگ در اثر سرما نجات یافت.

وی افزود: بعد از گرم کردن فرد و نجات دادنش از سرما این فرد از سوی عوامل پلیس راه به منزلش در چترود همراهی شد و موتور سیکلت وی به خانواده تحویل داده شد.

محمدی گفت: استوار یکم مجتبی باغبانی، گروهبان یکم وظیفه بهزاد رئیسی و ستوان سوم وظیفه میلاد دهقانی ناجی این فرد بودند که آن را در حالی به داخل پاسگاه آوردند که کامل از برف پوشیده و دستانش از شدت سرما کبود و تمام بدنش می‌لرزید و توان راه رفتن را نداشت.
با رحمت یعقوبی پسر جواد یعقوبی که با عوامل پلیس راه با آن تماس گرفته بود،   تماس گرفتیم.

وی گفت:  پدرم ۷۰ ساله، ساکن چترود است که به همت پلیس راه از سرما نجات داده شد، آن لحظه منزل نبودم و زمانی با من تماس گرفته شد، یک ساعت بعد به پاسگاه رسیدم.

وی افزود: قبل از رسیدنم ماموران گشت پلیس راه، پدرم را با ماشین گشت به خانه برده و تحویل دادند و من زمانی به منزل رسیدم، پدرم هنوز بدنش سرد و توان حرف زدن  نداشت.

وی با قدردانی از  عوامل پلیس راه چترود گفت: اگر پدرشان را به حال خودش رها کرده بودند، وی از شدت سرما سالم نمی‌ماند.

ماموران پلیس راه، مانع آتش سوزی یک مرتع شدند

با تلاش نفس گیر و چند ساعته ماموارن پلیس راه شهداد، آتش خود به خودی یک مرتع خاموش و از گسترش آن تا محدوده جاده و کشتزار‌های اطراف جلوگیری شد.

سرهنگ رضایی،  رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به افزایش کم سابقه دمای هوا در سطح استان کرمان به ویژه در بخش شهداد که گرمای برخی مناطق آن (دشت گندم بریان) دارای شهرت جهانی است، گفت: ماموران تیم کنترل نامحسوس پلیس راه هنگام گشت زنی در محور سیرچ-شهداد، متوجه شعله‌های آتش در قسمت پایین جاده شدند و به سرعت عازم محل شدند.  

وی افزود: با حضور ماموران در محل مشخص شد، یک مرتع به سبب گرمای شدید به صورت خودبخودی دچار حریق شده و گسترش شعله‌های آتش به محدوده جاده و کشتزار‌های اطراف، می‌تواند خسارت بار باشد از این رو ماموران به سرعت وارد عمل شده و با ریختن خاک و دورکردن خاشاک از گسترش آتش جلوگیری کردند.

رئیس پلیس راه شمال استان تصریح کرد: بحمدالله طی این واقعه، ستوانیکم محسن محمودی، ستوان سوم کریم زاده  که به رغم گرمای فوق العاده شدید منطقه از گشت زنی و انجام وظایف ذاتی خود غافل نبودند، موفق شدند به تنهایی از گسترش شعله‌های آتش به کشتزار‌های اطراف و بروز خسارت به کشاورزان منطقه جلوگیری کنند.

مهار کامیون ترمز بریده با فداکاری ماموران پلیس راه

ماموران تیم گشت پلیس راه راور با پیشی گرفتن از یک کامیون ترمز بریده و هشدار به خودرو‌های روبرو از وقوع هر گونه حادثه در یک محور کوهستانی جلوگیری کردند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان گفت: چندی پیش سرعت زیاد و بوق زدن‌های مکرر یک دستگاه کامیون در محور پر پیچ و خم راور-دیهوک, توجه ماموران تیم گشت پلیس راه این محور پر تردد و کوهستانی را به خود جلب کرد.

وی افزود:  ماموران با رساندن خود به این کامیون متوجه شدند, ترمز آن از کار افتاده و دود غلیظ برخاسته از لاستیک‌های عقب نیز هر لحظه به دمای احتراق و آتش گرفتن نزدیک‌تر می‌شود.

سرهنگ رضایی بیان داشت: کمی بعد با افتادن این غول آهنی در سراشیبی جاده به سرعت آن اضافه شد و شماره کیلومتر خودروی پلیس که دوشادوش آن حرکت می‌کرد به بالای ۱۳۰ کیلومتر رسید و خودرو‌های روبرو نیز یکی پس از دیگری مقابل آن قرار می‌گرفتند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان بیان داشت: ماموران فداکار پلیس راه به سرعت وارد عمل شدند و با پیشی گرفتن از این کامیون و با استفاده از آژیر و چراغ‌ها به خودرو‌های روبرو برای جلوگیری از تصادف شاخ به شاخ هشدار دادند، چرا که سرعت زیاد کامیون باعث می‌شد هنگام عبور از پیچ و خم‌های متعدد این محور تمام جاده اشغال شود و هر لحظه امکان داشت با خودرو‌های روبرو برخورد کند.

وی گفت: این وضعیت و فداکاری ماموران برای جلوگیری از هرگونه حادثه تا مسافتی بالای ۲۵ کیلومتر ادامه یافت و در حالی که هر لحظه خطر برخورد این کامیون با عقب خودروی پلیس نیز وجود داشت، اما  ماموران موفق شدند این کامیون را با هدایت به اولین شانه خاکی در قسمت سربالایی جاده متوقف و فورا با کپسول همراه خود آتش لاستیک آن را نیز خاموش کنند.

لحظه لحظه نجات یک غول آهنی در جاده یخ زده 

ماموران پلیس راه کرمان-شهداد در شامگاه بسیار سرد اواخر دی ماه با حضور به موقع و تلاش مجاهدانه خود از وقوع حادثه هولناک برای یک دستگاه کامیون گرفتار در جاده‌های یخ زده و دیگر خودرو‌های عبوری جلوگیری کردند.  

حوالی ساعت ۲۰ یکی از شب‌های سرد زمستانی، گرفتار شدن یک دستگاه کامیون حامل بار در جاده‌های یخ زده محور سیرچ به تیم گشت پلیس راه کرمان-شهداد اعلام و فورا مسئولان گشت محور عازم محل شدند.

همزمان با حضور ماموران در ورودی تونل این محور همان سانحه هولناکی که احتمال وقوعش داده می‌شد در شرف وقوع بود و ماموران با یک دستگاه کامیون حامل سنگ آهن روبرو شدند که به سبب شیب زیاد و لغزندگی جاده توان حرکت نداشت و به صورت خلاف جهت در حال سر خوردن به سمت عقب بود و علاوه بر امکان سقوط آن به دره‌های اطراف این احتمال هم قطعی بود که به سبب تاریکی و مه آلودی هوا، سایر خودرو‌های عبوری از عقب با این غول آهنی که  کاملا کنترلش از دست راننده خارج شده بود، برخورد کنند و چندین فاجعه رخ دهد.

اینجا بود که ماموران تیم گشت پلیس راه, همچون راهداران همیشه حاضر در صحنه، ثانیه‌ها را هم غنیمت شمرده و به سرعت وارد عمل شدند و قبل از هر چیز با بستن یک قطعه زنجیر از جلوی کامیون به عقب خودروی پر قدرت پلیس راه کمی از سرعت کامیون کاستند و در ادامه فورا در حالی که زمین هم به شدت یخ زده بود، سنگ‌های بزرگی را از کنار جاده تا زیر چرخ‌های کامیون حمل کردند و به سختی توانستند کامیون را از حالت سر خوردن خارج و در ادامه نیز با بیل‌های یدکی خود زیر چرخ‌های کامیون را با ده‌ها بیل سنگ ریزه پر کنند تا اصطکاک چرخ‌های کامیون با زمین افزایش یابد و کامیون به جلو پیش برود و اینگونه شد که این غول آهنی کم کم به جلو رانده شد و با طی کردن مسیر تا سطح همواره جاده، از آن وضعیت فوق العاده خطرساز خارج شد و به مسیرش ادامه داد.

لحظاتی بعد آتش مختصری که سرنشینان چند خودروی عبوری که دورادور شاهد این صحنه بودند, تنها گرما بخش دستان یخ زده ماموران پر تلاشی بود که ساعت‌ها در سرمای استخوان سوز گدار سیرچ فرشته نجات این هموطن و سایر شهروندان شدند.

مامور پلیس راه، ناجی راننده گرفتار در وانت واژگون شده

سرعت عمل و اقدام به موقع مامور تیم گشت پلیس راه کرمان، راننده یک دستگاه وانت واژگون شده را از مرگ حتمی نجات داد.

سرهنگ رضایی، رئیس پلیس راه شمال استان کرمان در این باره گفت: در پی نزولات آسمانی اخیر، یک دستگاه وانت نیسان در محور کرمان-باغین به دلیل لغزندگی جاده از مسیر خود خارج و واژگون شد و راننده این خودرو زیر اتاق ماشین گیر افتاد.

 وی افزود: لحظاتی پس از این حادثه، ستوان دوم عباس علیدادی از ماموران گشت پلیس راه که در حال کنترل ترافیک این محور بود، سریعا خود را به محل رسانده و با به خطر انداختن جان خود، راننده گرفتار در زیر شاسی و اتاق ماشین را از آن وضعیت ناگوار خارج و به این فرد در تنفس و بازگشت به وضعیت بهتر کمک کردند.

طنین زنده باد پلیس راه در یک اتوبوس مسافربری

سرهنگ رضایی، رئیس پلیس راه شمال استان کرمان گفت: ماموران تیم گشت کنترل نامحسوس پلیس راه در بررسی شبانه ناوگان مسافربری در یکی از معابر پر تردد حوزه شهرستان رفسنجان یک دستگاه اتوبوس را به علت ارتکاب سرعت غیر مجاز متوقف کردند که مشخص شد، راننده این اتوبوس فاقد گواهینامه پایه یک است و پس از پشت سر گذاشتن ایستگاه پلیس راه به جای راننده اصلی عهده دار رانندگی شده و راننده اصلی هم برای انجام امور شخصی، اتوبوس را ترک کرده است.

وی بیان کرد: با هماهنگی ماموران وظیفه شناس پلیس راه ادامه مسیر این اتوبوس به راننده‌ای صلاحیت دار محول شد تا مسافران را بدون معطلی به مقصد برساند و در ادامه راننده اصلی نیز احضار و در رابطه با این بی مسئولیتی و تخلف مورد توجیه و اعمال قانون قرار گرفت، چرا که امکان داشت با وقوع هر گونه حادثه‌ای چشمان بسیاری را گریان و منتظر به در بگذارد.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه این اقدام مجدانه ماموران پلیس راه قدردانی مسافران را به همراه داشت، گفت: حضور شبانه روزی تیم‌های کنترل نامحسوس پلیس راه در محور‌ها به منظور پیشگیری از اینگونه تخلفات و حوادث احتمالی است که در این رابطه از رانندگان ناوگان مسافربری می‌خواهیم هیچ گاه اتوبوس خود را حتی در مسیر‌های کوتاه به شاگردان و افراد فاقد صلاحیت نسپارند و با زندگی و جان هموطنان بازی نکنند.

همه این‌ها تنها گوشه کوچکی از تلاش‌های جهادی ماموران در ذهن همه ما ثبت و ماندگار شده است و این پایان کار نیست.

هفته فراجا فرصتی است تا بار دیگر به یاد آوریم که امنیت و آرامش جامعه، مرهون تلاش‌ها و فداکاری‌های بی‌وقفه نیرو‌های انتظامی است.

خانواده بزرگ فراجا، در تمامی عرصه‌های امنیتی و انتظامی کشور، با ایثار و تعهدی مثال‌زدنی در راه حفظ نظم، امنیت و آسایش مردم شریف ایران تلاش می‌کند.

 امنیت و آرامش، دستاوردی است که با همدلی و تلاش مشترک محقق می‌شود.

هفته  فراجا, فرصت مغتنمی است تا به یاد زحمات بی‌وقفه و فداکاری‌های خانواده بزرگ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) باشیم، مجموعه‌ای از مردان و زنانی که با ایثار و از خودگذشتگی، امنیت و آرامش این مرز و بوم را پاس می‌دارند.

هفته  فراجا امروز تمام می شود، اما به یاد داشته باشیم تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی خانواده فراجا هرگز تمام شدنی نیست.

گزارش از فریناز حسین جانی

برچسب ها: پلیس راه ، پلیس راهور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.