سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم شناسایی و رفع موانع کشاورزی در گیلان

امام جمعه موقت رشت خواستار بازگرداندن رونق و نشاط به روستا‌های استان شد وگفت: موانع کشاورزی در گیلان شناسایی و رفع شود.

حجت الاسلام احمد طیبی در خطبه های این هفته آیین عبادی، سیاسی نمازجمعه رشت در مصلی این شهر به معارفه استاندار جدید گیلان اشاره و ضمن قدردانی از تلاش‌های اسدالله عباسی استاندار سابق خواستار تقویت داشته‌ها، توانمندی‌ها و پای کار آمدن همه ظرفیت های استان برای رفع مشکلات و نارسایی‌های موجود شد.

وی تصریح کرد: در استان گیلان ظرفیتها و نقاط قوت بسیاری وجود دارد که بالقوه مانده‌اند و در این میان نقصان‌هایی هم وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند تحول اساسی در استان ایجاد کند.

وی ادامه داد: اقتصاد این استان بر محور کشاورزی است لذا باید موانع برداشته شود، بطور مثال کمبود آب استان را می‌توان بااحیای آب بندان‌ها و تشکیل اتاق فکر به درستی مدیریت و برطرف کرد تا دغدغه‌های مردم کاهش یابد.

حجت الاسلام طیبی در ادامه اضافه کرد: قیمت پایین محصولات کشاورزی از جمله برنج و عدم پرداخت به موقع مطالبات چای‌کاران از جمله مهمترین دغدغه مردم استان بشمار می‌رود که می‌توان با اجرای برنامه‌های دقیق و با بهره‌گیری از کارشناسان نسبت به رفع آن اقدام کرد.

وی در ادامه خواستار بازگرداندن رونق و نشاط به روستاهای استان شد و افزود: حدود ۱.۵ سال است که کمیسیون تغییر کاربری در استان برگزار نشده درحالی‌که در همه استانها این کمیسیون تشکیل شده است.

وی گفت: جلوگیری از تغییر کاربری برای روستائیان بومی که می‌خواهند برای فرزندان خود مسکن احداث کنند موجب مهاجرت جوانان این استان به سایر استانها شده و جمعیت گیلان پیرتر می‌شود.

وی تصریح کرد: استاندار گیلان می تواند با بسیج مسئولان ذیربط و تقویت زیرساخت‌ها از مهاجرت جوانان استان جلوگیری کند.

امام جمعه موقت رشت به مشکلات تامین برق شهرهای استان نیز اشاره و تصریح کرد: در سراسر کشور شبکه توزیع برق اقدام‌های موثری درخصوص تبدیل سیم‌های مسی به کابل‌های خودنگهدار انجام داده و در استان هم کارهایی شدت اما برای تکمیل و تقویت این زیرساخت‌ها به چهار همت اعتبار نیاز است.

حجت الاسلام طیبی اضافه کرد: برای رفع معضلات پسماند و فاضلاب استان می‌توان از ظرفیت ماده ۶۵ که ۵۰ همت در سطح کشور اعتبار دارد، بهره‌ گرفت اما امروز سهم گیلان از این ماده بسیار ناچیز است.

وی همچنین خواستار تسریع در روند احداث راه آهن رشت- آستارا شد و افزود: با راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد، نیمه فعال و واحدهایی که به صورت پاره وقت فعالند می‌توان جوانان این مرز و بوم را در این استان‌ حفظ کرد تا همین جا تشکیل زندگی داده و امرار معاش کنند.

رییس دانشگاه علمی – کاربردی گیلان هم که سخنران نخست این هفته نماز جمعه رشت بود، گفت: این دانشگاه پنج هزار دانشجو در چهار گروه کشاورزی، صنعت، مدیریت خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در مقاطع کاردانی و کارشناسی دارد که در محیط واقعی کار مشغول تحصیلند.

ابراهیم کازرونی ادامه داد: طی سال‌های گذشته این دانشگاه با حذف رشته‌هایی که جذب نیرویی در بازار کار نداشتند تعداد رشته های خود را از ۲۵۰ به ۱۰۰ رشته متناسب با بازار کار کاهش داد.

مدیرکل پست استان گیلان هم در ادامه طی سخنانی با بیان اینکه پست همواره در سختی‌ها کنار مردم بوده‌است، گفت: در نیمه نخست امسال افزون‌بر۶ میلیون مرسوله پستی در استان پذیرش و توزیع شده است.

محمد حسین هوشنگی ادامه داد: از این میان بیش از سه میلیون مرسوله از استان به سایر نقاط ارسال شده و بالغ‌ بر ۲ میلیون مرسوله وارد گیلان شده است.

وی با اشاره به رشد ۲۰۰ درصدی استفاده از بستر الکترونیک فروشگاه‌های طرف قرارداد با پست گیلان برای ارسال مرسولات پستی، اظهار کرد: این اداره کل تلاش دارد زیرساخت‌های خدماتی را توسعه دهد و توانسته رتبه خود را از ۱۶ به پنج کشوری ارتقاء دهد.

برچسب ها: کشاورزی ، حمایت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.