سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله سعیدی:

 مکتب شهدای مقاومت نشان داد می‌توان هم‌زمان ملی‌ترین و امتی‌ترین چهره‌ها شد

آیت الله سعیدی گفت:شهیدان سلیمانی، رئیسی و سید حسن نصرالله از کسانی بودند که ثابت کردند که هم می‌توان ملی‌ترین چهره‌های کشور بود و هم می‌توان امتی‌ترین چهره‌ها شد.

 آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره توبه اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه همه بندگان خود را مخاطب قرار می‌دهد و این نکته را گوشزد می‌کند که به‌زودی خدا، پیامبر و مؤمنین اعمال شما را می‌بینند و به‌سوی خداوند بازگردانده می‌شوید و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است.

 وی با بیان اینکه علم الهی ذاتی، نامتناهی، ازلی و ابدی است، گفت: آنچه واقع شده و واقع می‌شود همه در نزد خدا معلوم است و این حوادث هیچ‌چیزی بر علم خدا نمی‌افزاید و چیزی را از علم خدا محو نمی‌کند؛ آگاهی خدا بر عمل ما بدون هیچ وسیله، واسطه و ابزاری وجود دارد و خداوند بر همه امور آگاه است.

 امام‌جمعه قم با تأکید بر اینکه آیه ۱۰۵ سوره توبه هشداری به بندگان خدا است که بدانند دستگاه الهی بر اساس حساب و کتاب است، افزود: درعین‌حال خداوند ستار هم هست و مؤمنانی که گرفتار گناهی می‌شوند و از کنار گناه خود بی‌تفاوت عبور نمی‌کنند و آبروی کسی را هم نمی‌برند و خودشان هم هنجارشکن و متجاهر به گناه نیستند خداوند آبروی این افراد را نمی‌برد و حتی لغزش‌های این افراد را از دید ملائکه نیز مخفی می‌کند.

 آیت‌الله سعیدی در خطبه دوم اظهار داشت: خداوند در آیه ۱۲۰ سوره آل‌عمران مصونیت و امنیت جامعه اسلامی در مقابل توطئه دشمنان را مشروط به صبر و تقوا کرده و با این دو سلاح است که راه نفوذ دشمن بر مسلمانان بسته می‌شود.

 وی با اشاره به جمله‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند سید مقاومت یک شخص نبود؛ بلکه یک راه و یک مکتب بود و این راه همچنان ادامه خواهد یافت، افزود: رهبر معظم انقلاب شبیه این تعبیر را درباره شهید سلیمانی هم داشتند و فرمودند خلاصه مکتب سلیمانی و امثال او در صدق و اخلاص دانستند.

 مکتب شهدای مقاومت نشان داد می‌توان هم‌زمان ملی‌ترین و امتی‌ترین چهره‌ها شد

 امام‌جمعه قم تصریح کرد: شهید سلیمانی، شهید آیت‌الله رئیسی و شهید سید حسن نصرالله از کسانی بودند که به معنای واقعی کلمه صادقانه عمل می‌کردند و به اسلام و عهدی که با خدا و امام بسته بودند وفادار بودند و ثابت کردند که هم می‌توان ملی‌ترین چهره‌های کشور بود و هم می‌توان امتی‌ترین چهره‌ها شد.

 وی با بین اینکه شهدایی نظیر سلیمانی، رئیسی و نصرالله بعد از شهادتشان نه‌تن‌ها در دنیای اسلام بلکه در جهان نفوذ و تأثیرگذاری بیشتری پیدا کردند، افزود: این شهدا مظهر تلاش و کار خستگی‌ناپذیر بودند و هیچ‌کدام از این بزرگواران دنبال دیده شدند نبودند؛ ولی خدا کاری کرد که الگویی برای جوانان و مردم در جبهه مقاومت، منطقه و جهان شدند.

 کلیدی‌ترین موضوع ساختار نظام اسلامی مکتب محوری است

 آیت‌الله سعیدی افزود: فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره این شهدا اشاره به موضوعی کلیدی در ساختار نظام اسلامی، حزب‌الله لبنان و سایر احزاب همسو در جبهه مقاومت دارد و آن مکتب محوری در مقابل شخص‌محوری است؛ بنابراین اگر انسان شهیدانه فکر کرد، شهیدانه معتقد شد و شهیدانه عمل کرد می‌تواند متمسک واقعی به قرآن و عترت باشد، عنوان ارزشمند محب و شیعه امیرالمؤمنین را کسب کند و زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم عجل‌الله تعالی فرجه الشریف باشد.

 امام عسکری حسن‌ختام انسان ۲۵۰ساله‌ای بودند که در پی ایجاد تمدن اسلامی بود

 وی در ادامه درباره سالروز ولادت امام حسن عسکری علیه‌السلام ابراز داشت: امام حسن عسکری علیه‌السلام حسن‌ختام حیات طیبه انسان ۲۵۰ ساله‌ای هستند که در پی ایجاد تمدن اسلامی بودند؛ یکی از مؤلفه‌های تمدن اسلامی فراهم آمدن زمینه‌ها و شرایط زیست تمدنی و تقویت حداکثری پیوند‌های اجتماعی و عبور از فردگرایی افسارگسیخته است.

 امام‌جمعه قم افزود: امام عسکری در آستانه انتقال شیعیان از عصر حضور به عصر غیبت مجاهدت‌های فراوانی داشتند و برای نجات شیعیان از هرگونه سردرگمی در این گردنه مهم تلاش زیادی کردند؛ انتظار فرج در عصر غیبت مهم‌ترین راهبرد شیعیان از یک سو و دشوارترین کار از سوی دیگر بود؛ ازاین‌رو پیامبر (ص) درباره این انتظار مهم فرمودند افضل اعمال امت من انتظار فرج است.

 وی ابراز کرد: امام حسن عسکری (ع) آموزش لازم را به شیعیان دادند و برای بی‌پناه نماندن شیعیان در عصر غیبت مسئله رجوع به فقها و ولایت‌فقیه را مطرح فرمودند و امام خمینی (ره) در عصر ما بر اساس همین رهنمود امام حسن عسکری (ع) بحث ولایت‌فقیه را مطرح کردند و نهضت خود را آغاز کردند.

 حضرت معصومه (س) به دست مأموران حکومت عباسی مسموم شده و به شهادت رسیدند

 آیت‌الله سعیدی در ادامه با اشاره به شهادت حضرت معصومه (س) در دهم ربیع‌الثانی، گفت: مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی محقق و متخصص تاریخ اسلام و تشیع در یکی از آثار خود می‌نویسد حضرت معصومه (س) در رأس یک قافله ۲۲ نفری متشکل از علویان و برادران امام رضا (ع) برای دیدار آن حضرت عازم ایران شدند و وقتی به ساوه رسیدند مأموران حکومتی با آنها درگیر شدند و بسیاری از افرادی این قافله را به شهادت رساندند و اینجا حضرت معصومه بیمار شدند؛ دررابطه‌با علت بیماری حضرت برخی معتقدند که حضرت به دست مأموران حکومت عباسی مسموم شدند و سپس سراغ قم را گرفتند و وارد قم شدند و بعد از مدت کوتاهی به شهادت رسیدند.

 وی با اشاره به لزوم تأسی همه به‌ویژه بانوان و دختران به حضرت معصومه (س) گفت: حضرت معصومه (س) مانند دیگر اهل‌بیت به‌گونه‌ای عمل کردند که برای همه عصر‌ها و نسل‌ها الگوی زندگی عفیفانه، مجاهدانه، تبیین گرانه، امرکننده به معروف و نهی‌کننده از منکر باشند و در جهت ساخت تمدن اسلامی حرکت کنند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.