سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری طرح آمادگی و توان عملیاتی تیم‌های واکنش سریع هلال احمر ۱۲ استان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از برگزاری طرح آمادگی و توان عملیاتی تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر ۱۲ استان به میزبانی سمنان خبر داد.

بابک محمودی گفت: این دوره از طرح ملی سنجش آمادگی و توان عملیاتی تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر ۱۲ استان به مدت ۷۲ ساعت در شرایط واقعی عملیاتی باحضور مربیان واکنش سریع سازمان امدادونجات برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مرور و تمرینات تخصصی جست‌وجو و نجات را انجام می‌دهند.

وی افزود: در این منطقه سامانه پرتابل پاسخگویی اضطراری مرکز فرماندهی عملیات ICP برپا شد که زیر ساخت ارتباطات رادیویی دیجیتال و سامانه‌های الکترونیکی و ماهواره‌ای در شرایط واقعی ایجاد شد و تیم‌های تخصصی مرکز ارتباطات رادیویی جمعیت هلال احمر و EOC این ارتباط را در منطقه با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات و استان‌ها برقرار کردند، این یک کار بسیار ارزشمند عملیاتی بود که تمام امکانات و تجهیزات به صورت پرتابل و مستقل در مناطق صعب‌العبور فعال گردید و تیم‌ها موفق شدند سامانه پاسخگویی اضطراری و همچنین سیستم فرماندهی را با حضور نیرو‌های عملیاتی در مراکز فرماندهی عملیات اصلی و فرعی فعال کنیم.

وی ادامه داد: تمامی مربیان آنست که از استان‌ها در این دوره حضور دارند، سگ‌های تخصصی زنده یاب را در مناطق مختلف طبیعی و صعب‌العبور که دارای شرایط خاص و طبیعی است تمرینات جست‌وجو در شب و اقدام سریع را در هنگام بروز حوادث و بحران‌ها تمرین کردند و مربیان ارشد سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر کشور که زیر نظر صلیب سرخ کشور آلمان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند تمامی این مربیان و سگ‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند و برنامه‌های عملیاتی را اجرا کردند.

رئیس سازمان امدادونجات اظهار کرد: تیم‌های واکنش سریع تجهیزات تخصصی نجات در آوار شامل دستگاه زنده یاب رسکیورادر، تیم‌های تخصصی امدادونجات در سیلاب شامل قایق‌های جیمینی و ربات‌های امدادونجات که از فناوری‌های نوین سازمان امدادونجات به شبکه امدادونجات کشور اضافه شده است را در قالب تمرینات عملیاتی تخصصی در سیلاب انجام می‌دهند و همچنین پمپ‌هایی که برای تخلیه آب در سیلاب انجام می‌شود باحضور این تیم‌ها تمرینات تخصصی انجام می‌گیرد.

محمودی با اشاره به موارد دیگر این تمرینات بیان کرد: ناوبری، جهت‌یابی کار با GPS همچنین جهت‌یابی طبیعی از روی ستارگان و پیمایش شب زیر نظر متخصصین و مربیان ارشد واکنش سریع سازمان امدادونجات در کوهستان که تمرین کردند و برنامه‌های عملیاتی در این زمینه را انجام دادند.

وی اضافه کرد: مرور و کار با دستگاه‌های زنده یاب در شرایط واقعی و همچنین تمرین سرویس و نگهداری تجهیزات تخصصی امدادونجات که همیشه در وضعیت عملیاتی هستند زیر نظر مربیان تخصصی حوزه لجستیک تمرین کردند.

وی تصریح کرد: کارگاه تمرین تخصصی شامل نجات فنی و امداد کوهستان با برپایی کارگاه‌های تخصصی توسط مربیان ارشد امدادونجات کوهستان این سازمان در دیواره‌های سنگی نصب کارگاه را انجام و با استفاده از وینچ‌های پرتابل بنزینی، برقی و همچنین ایجاد کارگاه‌های طبیعی عملیات دسترسی و انتقال مصدوم را باز آموزی کردند.

محمودی خاطرنشان کرد: در این برنامه سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با دو رویکرد تحت عنوان ارزیابی تجهیزات آماده عملیات و توان تیم‌های واکنش سریع و مرور تمرین‌های عملیاتی که هر لحظه در اوج آمادگی و پاسخگویی باشند یکی از موارد‌های مهم این دوره بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به فعالسازی پست فرماندهی ICP افزود: با تجهیز سازمان امدادونجات در کوتاه‌ترین زمان سامانه پاسخگویی اضطراری این سازمان شامل تجهیزات تخصصی ارتباطی و الکترونیکی در تمام نقاط کشور در کوتاه‌ترین زمان مستقر می‌شوند و بدون نیاز به محیط، زیرساخت‌های ارتباطی و الکترونیکی را در مناطق بحران زده و حادثه دیده با مراکز عملیاتی جمعیت هلال احمر و در دستگاه‌های مختلف برقرار خواهد کرد.

بابک محمودی تصریح کرد: تجهیزات تخصصی ارتباطات رادیویی دیجیتال سامانه‌های الکترونیکی و همچنین سیستم‌های ماهوار‌ه‌ای از ویژگی‌های مهم سامانه است که ما در استان سمنان این موضوع را عملیاتی کردیم و در مناطق مختلف کشور در هنگام بروز بحران‌ها سازمان امدادونجات این سامانه را فعال خواهد کرد.

رئیس سازمان امدادونجات در پایان گفت: طرح ملی سنجش آمادگی و توان عملیاتی تیم‌های واکنش سریع کشور تداوم دارد که به صورت منطقه‌ای در کلیه مناطق کشور با حضور تیم‌های پیشرو، پشتیبان و معین برگزار خواهد شد. این تیم‌ها به مدت ۷۲ ساعت در شرایط واقعی عملیات را انجام می‌دهند و در کلیه مناطق کشور و کلانشهر‌ها بر مبنای عرصه خطر پذیری کشور که از برنامه‌های عملیاتی سازمان امدادونجات است انجام خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.