سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف راهبرد جدید برای تبدیل دارو‌های تزریقی به قرص خوراکی

محققان پزشکی و داروسازی دانشگاه استنفورد با ایجاد یک برچسب کوچک مولکولی موفق شدند داروی تزریق شیمی‌درمانی سرطان را به داروی خوراکی تبدیل کنند، دارویی جدید که روی موش‌ها تاثیرگذاری بهتری از داروی تزریقی داشته است.

به نقل از «مدیکال ایکس‌پرس»، برای بسیاری از بیماران سرطانی تزریقاتی وریدی دارو‌های شیمی درمانی بهترین بخت درمانی به شمار می‌رود. اما این تزریقات می‌تواند نامطلوب باشد یا در دسترس نباشد و خود تزریق هم عوارضی دارد. تبدیل این دارو‌های تزریقی به قرص‌های خوراکی می‌تواند تحول آفرین باشد.

در یک مطالعه منتشر شده در نشریه «ارتباطات طبیعت/Nature Communications»، یک گروه از محققان با هدایت «مارک اسمیت» مدیر شیمی پزشکی در دانشگاه استنفورد، یک برچسب (تگ) کوچک مولکولی ابداع کرده‌اند که وقتی به مولکول‌ای دارو الصاق می‌شود می‌تواند دارو‌های ب i طور معمولی تزریقی را به قرص خوراکی تبدیل کند.

کشف راهبرد جدید برای تبدیل دارو‌های تزریقی به قرص خوراکی

این (تگ) همچنین موجب می‌شود که قرص‌ها در دُزهای پایین‌تر موثر باشند. این محققان در آزمایش‌های اولیه روی موش‌ها نشان دادند نمونه خوراکی آنها از داروی paclitaxel یکی از پر کاربردترین دارو‌های سرطانی، عملکرد بهتری از دُز معمولی تزریقی این دارو دارد. اسمیت خاطرنشان کرد: این یک راه حل ساده برای یک مشکل قدیمی است. با این راهبرد، ما می‌توانیم انواع زیادی از دارو‌های جدید را مورد استفاده قرار دهیم.

«جیمز دیکرسون» انکولوژیست در دانشگاه استنفورد و متخصص سرطان پستان نیز گفت: تاثیر یک داروی paclitaxel خوراکی غیرسمی و موثر بسیار اعجاب‌انگیز خواهد بود. این می‌تواند به تجربه بهتری برای بیماران منجر شود و در سطح جهان موجب افزایش دسترسی به اقدامات درمانی برای بیماران مبتلا به رایج‌ترین سرطان‌ها خواهد شد.

این اولین گزارش از یک پیش‌داروی (prodrug) موثر خوراکی است و مساله مهم اینکه محققان تا کنون هیچ نشانه‌ای از سمی بودن مشاهده نکرده‌اند.

اسمیت گفت: این روش جدید (داروسازی) می‌تواند شیوه دریافت شیمی‌درمانی میلیون‌ها بیمار در جهان را متحول سازد. این نتایج هنوز مربوط به مراحل اولیه است و در موش‌ها آزمایش شده است، اما این محققان امیدوارند که این روش بتواند تاثیرگذاری دارویی در انسان‌ها را بهبود ببخشد و هزینه درمان را کاهش بدهد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.