سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تامین ۲۵ درصد گوشت مورد نیاز کشور از طریق جامعه عشایر

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر گفت: بنابر آمار سالانه عشایر ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزارتن گوشت تولیدکردند که براین اساس ۲۳ تا ۲۵ درصد گوشت کشور را تامین می کنند.

فضل خرم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  براساس اعلام مرکز آمار جمعیت جامعه عشایر در سال ۹۸، ۲۵۱ هزار خانوار معادل یک میلیون و ۱۱۵ هزار نفر بوده لست، همچنین براساس آمار معاونت امور دام جمعیت دام عشایر ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار راس به طور متوسط ۱۱۳ راس دام به ازای هر خانوار است.

به گفته او، بنابر آمار سالانه عشایر ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزارتن گوشت تولیدکردند که براین اساس ۲۳ تا ۲۵ درصد گوشت کشور را تامین می کنند.

۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می شود

 خرم با بیان اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی توسط جامعه عشایر تولید می شود، افزود: بحث دایرکردن فروشگاه عرضه متمرکز صنایع دستی است که اولین فروشگاه متمرکز شبکه تعاونی ها در پایان مهر راه اندازی می شود و در این راستا قراردادها منعقد شده است که اگر این فرآیندها خوب انجام شود، همچنین در خصوص گوشت با یکی از مراکز زنجیره عرضه بدنبال انعقاد قرارداد هستیم تا بخشی از تولید جامعه عشایری به طور مستقیم به بازار مصرف عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر ادامه داد: بنابر آمار سال گذشته ۱۱۰ هزارتن نهاده دامی برای ۷۷۲هزار راس دام  نهاده بصورت مدت دار به جامعه عشایر داد، امسال هم برای ۳ میلیون راس دام پیش بینی شده که ۱.۵ میلیون راس آن را وزیر دستور دادند و اخیرا تاکید کردند که ۱.۵ میلیون راس دام در ازای ۱۵۰ هزارتن نهاده برای مدت ۴ تا ۵ ماهه عملیاتی شود و در دی ماه مجدد مرحله دوم برای ۱‌۵ میلیون راس دیگر انجام شود که دام تولیدی آن تیرماه وارد بازار می شود.

تولید قراردادی دام راه حلی برای بی نیاز واردات گوشت

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت نداریم، افزود: با اجرای تولید قراردادی و ایجاد امنیت روانی جامعه به جای نگرانی تامین نهاده بدنبال تولید است و زایش ۲ بار در سال که باعث افزایش بهره وری تولید و در نهایت بی نیازی از واردات در چند سال آینده می شویم. 

او گفت: اکنون آمادگی داریم که سیاست های دولت در راستای تنظیم بازار از طریق تجهیز منابع صفر تا صد از طریق زنجیره تولید عملیاتی  کنیم و برنامه زمان بندی در اختیار دولت قرار می دهیم مشخص است که در هرمرحله ای چه میزان گوشت باید توزیع شود و تولید قراردادی انجام شود که براین اساس دیگر دامدار مجاز نیست که در مواقعی که بازار به ریخته دام نگه داری کند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.