سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویژگی‌های اخلاقی شهید سلیمانی از زبان هم‌رزمش

سردار دل‌ها قبل از عزیمت به آخرین ماموریتش که در عراق به شهادت رسید، ۲ نوبت لباسش را تعویض کرد و هربار می‌پرسید: کدام بهتر است.

مکتب حاج قاسم شامل ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی این شهید در عرصه‌های نبرد با تروریست‌ها، اشرار و سایر جبهه‌ها به ویژه در جبهه مقاومت حرف‌های حرف برای گفتن داشته و دارد که از زوایای مختلف به آنها پرداخته شده و ادامه دارد.

حاج مهدی صدفی از رزمندگان دفاع مقدس و یار و همکار سردار شهید سلیمانی از قول زینب دختر شهید سلیمانی گفت: قبل از عزیمت به آخرین ماموریت، وقتی می‌خواست از منزل خارج شود ۲ بار لباس خود را عوض کرد و هربار پرسید، بهتر است؟.

صدفی درباره چند مصداق از آراستگی فردی و نیز مدیریتی شهید سلیمانی در دوران جنگ، به بیان خاطره‌ای مرتبط از حاج قاسم درباره خودش نیز پرداخت که با لحن و زبان طنز نسبت به وی واکنش نشان داده بود و تشریح کرد: روزی در همان زمان جنگ، لباس جدید رزمی به ما داده بودند که آن را پوشیده بودم و رفتم خدمت سردار و پرسیدم: حاجی بهم میاد، تیپ (خوشتیپ) شدم؟

 

 مهدی صدفی

یار و همراه سردار سلیمانی چنین ادامه داد: «سردار ابتدا نگاهی با تامل به سرتاپای من انداخت و بعد گفت: توپی (چاق) شدی، اما تیپی نشدی» در ادامه صدفی به بیان چند ویژگی ثابت دیگر سردار در این زمینه پرداخت و تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های سردار توجه به آراستگی و نظافت فردی و نیز نظم و انضباط در مدیریت و پیشبرد امور بود که حتی در وضعیت سخت دفاع مقدس نیز از آنها کوتاه نمی‌آمد.

وی افزود: شهید سلیمانی گاه تک تک سنگرها، چادر‌ها و اردوگاه‌ها را شخصا سر می‌زد، بر نظافت ظاهری و نیز نظم و انضباط در آنها تاکید بسیار داشت و مستمر نظارت می‌کرد؛ آراستگی رزمندگان را نیز رصد و متاثر از هر وضعیت هر فرد، اگر نیاز می‌شد، ورود می‌کرد.

خط اطوی همیشگی لباس حتی در جنگ

صدفی یادآور شد: هیچگاه فراموش نمی‌کنم در دوران دفاع مقدس، همیشه خط اطوی لباس سردار سلیمانی مشخص بود و با آنکه اطویی در کار نبود، اما این مهم را اجرایی می‌کرد. وی سپس توضیح داد: سردار سلیمانی، یک پتو روی زمین کف چادر یا سنگر پهن می‌کرد و لباس را پس از شسته شدن که کمی نم داشت روی آن می‌گذاشت، سپس پتوی دیگری روی آن می‌انداخت و فردا صبح، آن را آویزان می‌کرد تا خشک شود، آنگاه لباس اطوخورده به نظر می‌رسید.

صدفی گفت: سردار سلیمانی تا این اندازه به وضع ظاهری خود دقت داشت، نه اینکه لباس‌های فاخر یا گران‌قیمت بپوشد، اما دقت داشت همان لباس‌ها تمیز و مرتب باشد.

شناسایی استعداد و کادرسازی به سبک سردار

وی با بیان اینکه این روحیه بعد از جنگ هم در وی وجود داشت و خطاب به نیروهایش نیز توصیه می‌کرد، درعین حال به وجه دیگر شخصیت سردار دل‌ها در کادرسازی نیروی انسانی، انضباط کاری و نیز حساسیت روی شناخت استعداد‌ها هم پرداخت که این بخش نیز در جای خود قابل تامل است، زیرا گاه شنیدن برخی مصداق‌ها و خاطره‌ها می‌تواند کار یک کتاب، یک فیلم یا حتی بیشتر را انجام دهد؛ به‌خصوص اگر درست و به‌جا بیان شود.

شان این جلسات کلاس سلسله اخلاق مدیران در مکتب حاج قاسم نیز طی چندسال اخیر که راه‌اندازی شده به گونه‌ای بوده که هم به بیان این ویژگی‌های شخصیتی سردار دل‌ها می‌پردازد و هم امام جمعه کرمان به نکات مهمی در خودسازی انسان‌ها به‌ویژه مدیران اشاره می‌کند و به همین علت از جمله جلساتی است که هرچند صبح زود در ابتدا یا انتهای هر ماه برگزار می‌شود، اما همیشه شلوغ است و پرمخاطب.

 صدفی از رزمندگان دفاع مقدس به ابعاد دیگر شخصیت سردار دل‌ها پرداخت و گفت: تلاش سردار در کادرسازی خود یک سرفصل و کلاس درس مهم است.

وی با قدردانی از رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان که در تدوین کتابی در این زمینه همت گماشته است گفت: فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به دولت چهاردهم در مورد کادرسازی و آموزش به جوانان را در رفتار و سبک زندگی و مدیریتی شهید سلیمانی به عینه می‌دیدیم.

به گفته صدفی، شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس دست‌کم یکصد نفر و حتی بیشتر نیروی زبده کارشناس را شناسایی، کادرسازی و در سطح ملی به جامعه معرفی کرد.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی استعداد بالایی در کشف استعداد‌ها داشت گفت: شناسایی استعداد را انجام می‌داد، اما کادرسازی و فرآیند کسب تجربه و تخصص را در ساختار جلو می‌برد.

صدفی در این زمینه توضیح داد: یادمان نمی‌رود که برای انتخاب فرمانده گردان، مستقیم سراغ فردی که حتی با استعداد بود نمی‌رفت، می‌گفت اول باید نیروی رسمی ساده، فرمانده دسته، معاون گروهان، فرمانده گروهان، جانشین فرمانده گردان و بعد فرمانده گردان شود و اینطور نبود که فردی که صلاحیت جایی را نداشت را به آنجا بگمارد حتی اگر از نظر استعداد دارای امتیاز‌های خاص بود.

مدیر امور اجرایی حسینیه ثارالله کرمان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: یک نیرو از نیرو‌هایی که حاج قاسم آنها را به عنوان فرمانده گردان یا مسئول هر واحد در دوران جنگ انتخاب کرد سراغ نداریم که بگویند بد انتخاب شده بوده است.

مثل میراب همراه آب

وی به نقل از شهید سلیمانی در مقوله کادرسازی و مراقبت از نیرو‌هایی که در بدنه کارشناسی شناسایی شده اند گفت: سردار، خطاب به رزمندگان بار‌ها می‌گفت که در این زمینه باید مثل یک میراب عمل کرد؛ همانطور که یک کشاورز که راه آب را به باغ باز می‌کند و عنوان میراب دارد، بیل را بر می‌دارد و شب تا صبح مدام همراه آب است و با آب قدم می‌زند تا منحرف نشود و هدر نرود، حاج قاسم هم تاکید داشت که باید همینطور همراه با نیرو بود و هدایت و کادرسازی کرد.

جلودار بود

وی در ادامه به ویژگی دیگر شهید سلیمانی پرداخت و با بیان اینکه هیچگاه (خطاب به نیروهایش زیرمجموعه) نمی‌گفت بروید، بلکه می‌رفت و می‌گفت بیایید، اظهارداشت: بار‌ها می‌شد به‌طور مثال بچه‌های اطلاعات عملیات را برای شناسایی می‌فرستاد که وقتی بر می‌گشتند مثلا گزارش می‌دادند سه میدان مین در یک نقطه وجود دارد که سردار سلیمانی، پاسخ می‌داد، چهار میدان است، احتمالا شما فلان مورد را در سمت چپ ندیده‌اید و آنجا نیرو‌ها می‌دانستند قبل از آنان، خودش هم در دل میدان بوده و کار را انجام داده است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.