سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتخاب سخت، پیش روی اقتصاد رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی پس از یکسال جنگ، با بزرگترین چالش اقتصادی خود در سال‌های اخیر مواجه است.

داده‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در میان ثروتمندترین کشور‌های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، شدیدترین روند کندی را تجربه می‌کند. تولید ناخالص داخلی آن پس از حملات ۷ اکتبر به ۴.۱ درصد کاهش یافت و رکود تا سال ۲۰۲۴ ادامه یافت و در دو سه ماهه اول ۱.۱ درصد و ۱.۴ درصد کاهش یافت.

اعتصاب سراسری در اول سپتامبر که اقتصاد کشور را در بحبوحه خشم گسترده عمومی از مدیریت جنگ توسط دولت این منطقه به بن‌بست رساند، به این وضعیت کمک نخواهد کرد.

جنگ طولانی‌مدت به منابع مالی، سرمایه‌گذاری‌های تجاری و اعتماد مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند. بانک رژیم صهیونیستی در پیش‌بینی جولای ۲۰۲۴، پیش‌بینی رشد خود را به ۱.۵ درصد برای سال ۲۰۲۴ تغییر داد که از ۲.۸ درصدی که در اوایل سال پیش‌بینی کرده بود، کاهش یافت.

با توجه به اینکه جنگ در غزه هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن نشان نمی‌دهد و درگیری با حزب الله در مرز لبنان تشدید شده است، بانک رژیم صهیونیستی تخمین زده که هزینه جنگ تا سال ۲۰۲۵ به ۶۷ میلیارد دلار خواهد رسید و حتی با بسته کمک نظامی ۱۴.۵ میلیارد دلاری آمریکا منابع مالی رژیم صهیونیستی ممکن است برای پوشش این هزینه‌ها کافی نباشد. این بدان معناست که رژیم صهیونیستی در مورد نحوه تخصیص منابع خود با انتخاب‌های سختی روبرو خواهد شد. برای مثال، ممکن است به کاهش هزینه‌ها در برخی از حوزه‌های اقتصاد نیاز داشته باشد یا بدهی بیشتری بپذیرد. استقراض بیشتر، بازپرداخت وام را بزرگتر و هزینه خدمات را در آینده افزایش می‌دهد.

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

وخامت اوضاع مالی رژیم صهیونیستی، آژانس‌های رتبه بندی اعتباری بزرگ را بر آن داشته تا وضعیت این کشور را کاهش دهند. فیچ امتیاز اعتباری اسرائیل را از A+ به A در ماه آگوست کاهش داد، به این دلیل که افزایش هزینه‌های نظامی آن به افزایش کسری مالی به ۷.۸ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ کمک کرده است، در حالی که در سال قبل از آن ۴.۱ درصد بود. همچنین می‌تواند به طور بالقوه توانایی رژیم صهیونیستی برای حفظ راهبرد نظامی فعلی خود را به خطر بیندازد. این راهبرد، که شامل عملیات مستمر در غزه است، هزینه‌های مالی زیادی نیاز دارند.

جدای از شاخص‌های اقتصاد کلان، جنگ تأثیر عمیقی بر بخش‌های خاصی از اقتصاد رژیم صهیونیستی داشته است. به عنوان مثال، بخش ساخت و ساز در دو ماه اول جنگ تقریباً یک سوم کاهش یافت و کشاورزی نیز با کاهش یک چهارم تولید در برخی مناطق، آسیب دیده است.

تقریباً ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره در آغاز جنگ فراخوانده شدند، بیش از ۱۲۰ هزار صهیونیست در مناطق مرزی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. با ترک افراد فلسطینی از مرز‌های اشغالی، دولت رژیم صهیونیستی با آوردن کارگرانی از هند و سریلانکا به دنبال پر کردن این شکاف بوده است. با این حال، بسیاری از مشاغل کلیدی تکمیل نشده باقی ماندند.

تخمین زده می‌شود که تا ۶۰ هزار شرکت صهیونی ممکن است در سال ۲۰۲۴ به دلیل کمبود کارکنان، اختلالات زنجیره تامین و کاهش اعتماد تجاری مجبور به تعطیلی شوند، در حالی که بسیاری از شرکت‌ها طرح‌های جدید را به تعویق می‌اندازند.

سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا انجام نمی‌شود، بیش از ۸۵ هزار نفر نیروی کار را ترک کرده‌اند و ۲۵۰ هزار نفر در داخل آواره شده‌اند و شغل و خانه خود را از دست داده‌اند. تعداد افرادی که سرزمین‌های اشغالی را ترک می‌کنند، در تاریخ این منطقه بی سابقه است.

افزایش خرید بلیط‌های یک طرفه

مردم در این منطقه، فقط بلیط یک طرفه می‌خرند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. وقتی می‌بینید که افراد زیادی این کار را فقط برای محافظت از خانواده خود انجام می‌دهند، نتیجه این است که دولت رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است.

داستان کامل این است که دیدگاه مردم نسبت به آینده این است که باور ندارند آینده‌ای وجود دارد. مردم این منطقه بر این باورند که دولت رژیم صهیونیستی هرگز قادر به رهایی از این بحران نیست؛ آنان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، نمی‌خواهند فرزندانشان در این منطقه بزرگ شوند و نمی‌خواهند شغل یا تحصیل در این منطقه داشته باشند. این به معنای این است که بحران اقتصادی بدتر و بدترخواهد شد و هیچ چشم‌اندازی برای بهبودی وجود ندارد.

افول گردشگری در رژیم صهیونیستی

گردشگری، اگرچه بخش مهمی از اقتصاد اسرائیل نیست، اما به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. تعداد گردشگران از زمان آغاز جنگ به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که از هر ۱۰ هتل یک هتل در سراسر این کشور اکنون با چشم‌انداز تعطیلی مواجه است.

این جنگ بر منطقه تأثیر بسیار زیادی داشته است. اثرات جنگ از رژیم صهیونیستی و فلسطین فراتر رفته است. در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که انتظار دارد رشد خاورمیانه در سال ۲۰۲۴ تنها ۲.۶ درصد کاهش یابد. دلیل آن را عدم اطمینان ناشی از جنگ غزه و تهدید یک درگیری منطقه‌ای تمام عیار عنوان کرد.

طبق گزارش کانورسیشن، کارشناسان هشدار می‌دهند که میلیارد‌ها دلار هزینه شده برای غزه و فلسطینی‌ها ممکن است هزینه بسیار زیادی برای اقتصاد رژیم صهیونیستی داشته باشد. استاندارد زندگی در حال کاهش است، تورم وجود دارد و ارزش پول رژیم صهیونیستی کاهش یافته است.

شعله‌ور شدن خشونت‌ها در غزه آسیب‌های اقتصادی را در مقیاسی گسترده‌تر از قبل وارد کرده است. برای مثال، بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۸، قیمت نفت را نزدیک به ۸ درصد افزایش داد و باعث نگرانی بازار‌های سراسر جهان شد.

کارشناسان اظهار کردند که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه که به اولین سال خود رسید، خسارت اقتصادی سنگینی به همراه دارد و فقط یک آتش بس دائمی می‌تواند آسیب‌ها را ترمیم کند و راه را برای بهبود در فلسطین و منطقه هموار کند.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.