سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت و بازسازی ۱۴۵ رشته قنات در خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال ۱۴۵ رشته قنات در استان بازسازی و احیا شده است.

محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مرمت و بازسازی ۱۴۵ رشته قنات در استان از ابتدای سال گفت: این قنوات به طول ۴۸ کیلومتر مرمت و بازسازی شده که مشارکت مردمی نقش موثری در مرمت آنها داشته است.

او افزود: همچنین مرمت این تعداد قنات باعث افزایش و تثبیت ۶ میلیون متر مکعب آب استحصالی شده‌ است.

محمدی عنوان کرد: این استان با هفت هزار و ۶۰۰ رشته قنات بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد و سالانه استحصال آب باکیفیت از این قنوات حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

او بیان کرد: ۲۵ درصد آب استحصالی بخش کشاورزی استان از محل قنوات تأمین می‌شود که آب شیرین و باکیفیتی است و نسبت به آب استحصالی از چاه‌ها بهره‌وری بالاتری دارد.


بیشتر بخوانید


محمدی از قنوات به عنوان بهترین الگوهای مقابله با کم آبی یاد کرد و ادامه داد: اردیبهشت امسال بر اثر بارندگی و سیل، ۳۵۳ رشته قنات در استان دچار خسارت شد که اکثر آنها بازگشایی شده و ۲۰ رشته باقی مانده که عملیات رفع انسداد این قنوات هم در حال انجام است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵ درصد قنوات استان از نظر طولی مرمت شده‌ است اظهار کرد: حدود ۳۵ درصد هم به دلیل بافت مقاوم نیازی به بازسازی و مرمت ندارد و مابقی قنوات نیاز به بازسازی دارد که در صورت تخصیص اعتبار دولتی و افزایش مشارکت مردم روند کار به سرعت انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۶ باب استخر کشاورزی نیز با ظرفیت ۲۵۶ هزار متر مکعب و اعتبار ۳۰ میلیارد ریال ساخته شده که این استخرها معمولا در محل منابع آبی با دبی بسیار پایین احداث می‌شود.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.