سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۹ قطعه سفال سلطان‌آباد در موزه چهار فصل اراک رونمایی شد

۹ قطعه سفال سلطان‌آباد و یک کاشی زرین فام به همراه مجموعه‌ای از آثار تاریخی کمتر دیده‌شده روز پنجشنبه با حضور مدیرکل موزه‌های کشور در موزه چهار فصل اراک رونمایی شد.

 مدیرکل موزه‌های کشور در این آیین گفت: ۹ قطعه سفال سلطان‌آباد و یک کاشی زرین فام به مدت یک ماه در موزه چهار فصل اراک به نمایش گذاشته می‌شود.

«هادی میرزایی»، افزود: این مجموعه آثار تاریخی کمتر دیده شده مربوط به تاریخ استان مرکزی است که به صورت موقتی و به مدت یک ماه از موزه ملی ایران به موزه چهارفصل اراک منتقل شده‌اند.

وی درباره سفال سلطان‌آباد، توضیح داد: سفال سلطان آباد، نوعی سفال منحصر به فرد مربوط به دوره ایلخانی و قرن ۷ و ۸ هجری قمری است که دارای نقوشی از پرندگان و حیوانات و منتسب به منطقه سلطان‌آباد و اراک است.

وی با بیان اینکه ریشه نابودی سفال سلطان آباد مربوط به دوران حمله مغول‌ها است، گفت: خوشبختانه این هنر تا به امروز حفظ شده و هنرمندانی در حال تولید و احیای سفال سلطان آباد هستند.

مدیرکل موزه‌های کشور اضافه کرد: برنامه موزه‌های در وزارتخانه، فراهم کردن زمینه انتقال و رونمایی از آثار دیده نشده یا کمتر دیده شده به سرزمین مادری خود است.

میرزایی با بیان اینکه با توجه به استقبال مردم و درخواست استان، می‌توان مدت نمایش این آثار را در اراک تمدید کرد، افزود: این فرصت وجود دارد تا رویداد‌های دیگری شبیه به این رویداد را برگزار کرد تا آثار تاریخی مربوط به استان مرکزی را از موزه‌های ملی کشور به این منطقه برای نمایش منتقل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه موزه‌ها اساسا با هویت و دانش نهفته آثار خود، زنده می‌مانند، گفت: چنین آثاری مثل سفال سلطان آباد به عنوان بخشی از دانش بشری که می‌توانند به نسل‌های بعد انتقال پیدا کنند در موزه‌های بومی خود به نمایش گذاشته می‌شوند.

میرزایی ادامه داد: یکی از نقد‌هایی که به موزه‌های ما وارد است، تبدیل شدن موزه‌ها به گورستان اشیا و ثابت بودن آثار در آنهاست، اما برگزاری رویداد‌های متعدد در موزه‌ها، مهمترین رکن در احیا و ارتباط موزه‌ها و میراث فرهنگی با جوامع محلی است.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

برچسب ها: سفال ، موزه ، رونمایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.