سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشت اتباع غیرمجاز افغانستانی به وطنشان

۲۷۰ هزار تبعه افغانستانی غیر مجاز از طریق مرز دوغارون به کشورشان بازگردانده شدند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: ۲۷۰ هزار نفر تبعه افغانستانی خود معرف و غیرمجاز در شش ماه نخست امسال در ۱۱ استان شناسایی و بعد از سیر مراحل قانونی از طریق گذرگاه بین المللی دوغارون در تایباد به کشورشان بازگردانده شدند. 

حسین شرافتی راد در سفر به شهرستان تایباد افزود: این اقدام با هدف برخورد با حضور غیر قانونی اتباع کشور‌های خارجی در کشور انجام شد.

وی گفت: شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز در سراسر کشور و برگشت آنان به کشورشان تا پایان امسال یکی از مهمترین برنامه‌های اولویت دار وزارت کشور است و از این به بعد آن دسته از اتباع خارجی می‌توانند در چارچوب قانون از خدمات دولت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند که دارای مدارک معتبر هویتی باشند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: بازگرداندن اتباع افغانستانی خود معرف و غیرمجاز خراسان رضوی به کشورشان نیز از ابتدای امسال تا پایان شهریور در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش داشته است.

شرافتی راد با اشاره به ممنوع بودن سکونت و اشتغال اتباع افغانستانی در هفت شهر مرزی خراسان رضوی افزود: هیچ یک از اتباع افغانستانی مجاز و غیرمجاز حق سکونت و اشتغال در هفت شهری مرزی استان را ندارند و شناسایی این افراد در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته است.

وی با بیان این که هم اکنون ۶۰ هزار دانش آموز و دانشجوی خارجی مجاز پسر و دختر در فضا‌های آموزشی خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید نام نویسی دانش آموزان و دانشجویان تبعه خارجی مجاز در استان انجام شده است و پنج هزار نفر به علت تکمیل نبودن مدارک تحصیلی خود هنوز موفق به ثبت نام نشده اند.

شرافتی راد افزود: دو سوم مهاجران افغانستانی در ایران ساکن و مشغول به کار هستند و بقیه آنها کشور‌های اروپایی و آسیایی را انتخاب کرده اند که کمک نهاد‌های بین المللی در امور مهاجران خارجی به ایران در قبال اتباع کمتر از یک درصد است.

بر اساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است که حدود ۴۰۰ هزار نفر آنان دارای مدارک شناسایی و اقامت قانونی شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند و مشخصات آنها در سامانه سیام وزارت کشور ثبت شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.