سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت بیش از ۴ هزار تسهیلات به عشایر خوزستان

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و خرید علوفه دامی از ۴ سال گذشته تاکنون به عشایر پرداخت شد.

سید اسکندر موسوی زاده مدیرکل امور عشایر خوزستان شامگاه چهارشنبه در نشست با رسانه‌های استان در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر خوزستان در اهواز، گفت: خوزستان با ۳۳ هزار خانوار عشایری بزرگترین استان عشایری کشور در فصل قشلاق از نظر جمعیت است و هفت ماه از سال نیز عشایر استان‌های ییلاقی اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، کرمانشاه و ایلام در خوزستان، اسکان دارند.

او افزود: همچنین حدود ۳ میلیون راس دام عشایر در خوزستان وجود دارد که در فصل قشلاق خدمات مختلفی به آنها ارائه می‌شود که بخشی از این خدمات بر عهده امور عشایری استان است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه در فصل قشلاق عشایر خوزستان حدود ۱۵ درصد جمعیت عشایری کل کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: در حین کوچ و در کانون‌های اسکان خدماتی از قبیل تامین آب، بازگشایی مسیرها، تامین علوفه دام به ویژه در زمان قشلاق، تامین آرد در کل سال و تامین سوخت از جمله خدماتی است که به عشایر ارائه می‌شود.

او اضافه کرد: برخی عشایر استان ملک زراعی داشته و ساخت و ساز نیز انجام می‌دهند و در بسیاری از مناطق عشایری کانون‌های خودجوش دارند و یا با دریافت تسهیلات یا از اعتبارات خود برای ساخت سرپناه اقدام کرده و بسیاری از آنها کد روستایی نیز دریافت کرده‌اند.

۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر خوزستان پرداخت شده است

موسوی زاده بیان کرد: اداره کل امور عشایر خوزستان وظیفه پیگیری مسائل و مشکلات عشایر را در دستگاه‌های مختلف بر عهده دارد که از جمله این مسائل می‌توان به احداث راه، تأمین آب شرب به صورت پایدار و بهداشتی، تامین سوخت و تامین علوفه دامی اشاره کرد.

وی یادآور شد: امور عشایر تنها دستگاهی است که برای خدمات سایر دستگاه‌ها به جامعه عشایر جلسات مستقیمی را تحت عنوان شورای عشایر به ریاست استاندار و دبیری امور عشایر برگزار می‌کند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان اظهار کرد: تولیدات عشایر در ۲ بخش گوشت قرمز و صنایع دستی است؛ در تولید گوشت قرمز ۲۸ درصد دام سبک کشور در حوزه عشایر است و ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود که کاملا ارگانیک است.

او گفت: در زمینه صنایع دستی نیز تولیدات منحصر به فردی وجود دارد که بیش از ۳۵ درصد صنایع دستی کشور و خوزستان، توسط عشایر تولید می‌شود.

موسوی زاده بیان کرد: یکی از رسالت‌های اصلی عشایر استان تولید گوشت قرمز است که در این زمینه سهم عشایر خوزستان از طرح «قرارداد تولیدی گوشت قرمز» ۱۵۰ هزار رأس دام است که با توجه به جمعیت عشایر شهرستان‌ها به تناسب بین آنها تقسیم بندی صورت گرفته و تاکنون ۱۰۰ هزار راس دام قرارداد بسته شده است.

او یکی از مشکلات عمده عشایر استان را نبود جاده‌های مناسب برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر در برخی مناطق اقدامات خوبی صورت گرفته، اما به نسبت جمعیت عشایر و تردد آن ها، باید اقدامات موثرتری انجام شود.

او با اشاره به توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر استان گفت: سازمان امور عشایر کشور با وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای را در این خصوص داشته‌اند و سال گذشته شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز یک هزار و ۴۰۰ دستگاه پنل خورشیدی را در این مناطق توزیع کرد و امسال نیز قرار است یک هزار و ۴۰۰ پنل دیگر در اختیار عشایر قرار گیرد، اما این پنل‌ها بیشتر جنبه مصرفی داشته و در حد تامین روشنایی و شارژ موبایل جوابگو است و نمی‌توان از آنها برای لوازم برقی استفاده کرد.

مدیرکل امور عشایر خوزستان همچنین در خصوص مدارس عشایری و نیاز‌های دانش آموزان این مناطق، گفت: مدارس در مناطق عشایری به ۲ بخش آموزش و پرورش عشایری و آموزش و پرورش استان‌های ییلاقی تقسیم می‌شوند.

او افزود: در سال‌های اخیر مدارس با کیفیتی توسط سازمان نوسازی مدارس در مناطق عشایری احداث شده، اما جوابگوی نیاز عشایر نبوده و حق آنها بیش از این است.

موسوی زاده گفت: فرزندان عشایر با مشکلاتی از جمله فضای مدرسه مواجه هستند و هنوز برخی مدارس به صورت چادر، کپر، کانکس و حتی لیری هستند که انتظار می‌رود برای این کمبود‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های لازم توسط متولیان امر صورت گیرد.

او همچنین با اشاره به فعال بودن طرح‌های عمرانی مختلف در بخش‌های راهسازی، آبرسانی و جاده‌ای در استان اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی ما ارسال آب شرب به مناطق سخت گذر به شمار می‌رود که روزانه با ۵۰ تانکر آبرسان در حال انجام است و به زودی نیز ۱۰ تانکر دیگر اضافه خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.