سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم :

صنعت گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان اینکه صنعت گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی است، گفت: بازار‌ها هم در اقتصاد گردشگری و هم در ماندگاری مسافر نقش مهمی ایفا می‌کنند.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ علیرضا ارجمندی روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در نشست تخصصی «اقتصاد گردشگری، با محوریت نقش گردشگری در توسعه اقتصادی و وفاق ملی و تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری (مدظله عالی) و ریاست‌جمهوری درباره گردشگری و وفاق ملی» که در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم برگزار شد، با عرض تسلیت شهادت سید حسن نصرالله اظهار کرد: ان‌شاءالله به زودی شاهد نابودی کامل رژیم اشغالگر قدس باشیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: گردشگری صنعت است و برای توسعه و رشد آن، نیازمند همفکری و همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم. 

او بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه، ترسیم نقشه راه برای آینده بهتر، هم‌افزایی و ایجاد وفاق ملی برای ایران‌آباد به ویژه در حوزه گردشگری است و توجه به این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال برای جوانان و جذب سرمایه‌گذار شود.

او افزود: با توجه به اتفاقات خوبی که در دولت سیزدهم در حوزه گردشگری مانند لغو روادید افتاد، شاهد حضور گردشگرانی از کشور‌های گوناگونی مانند هند، حوزه خلیج فارس و اروپا در کشور هستیم و این گردشگران نیازمند توسعه خدمات همه‌جانبه هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان این که صنعت گردشگری نیازمند همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف است، تأکید کرد: بدون همکاری سایر دستگاه‌ها، توسعه در بخش گردشگری صورت نمی‌گیرد. 

ارجمندی با بیان این که نقش این اداره کل، هماهنگی بین دستگاه‌ها برای توسعه و جذب گردشگر است، ظرفیت این استان را برای گردشگری بسیار خوب ارزیابی و بیان کرد: این ظرفیت سالانه به ۲۰ میلیون زائر هم می‌رسد.

او با اشاره به گردشگری زیارت در این استان تصریح کرد: در بیش‌تر مقاطع سال، تخت‌های مراکز اقامتی استان قم به طور کامل پر می‌شود.

او گفت: رشد و توسعه گردشگری شامل عواملی همچون تبلیغات در بخش سلامت، طبیعت، فرهنگی، بازار‌های مناسب و شاخص برای ماندگاری بیش‌تر زائر، اعتماد به بخش خصوصی و رفع موانع برای حضور سرمایه‌گذار است و الان این حوزه بیش از ۸۵ درصد در اختیار بخش خصوصی است و قم ظرفیت منحصر به فردی در حوزه جذب گردشگری دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: این استان در حوزه طبیعی و فرهنگی به ویژه میراث‌فرهنگی از غنای خوبی برخوردار است که حتی مردم استان قم از آن اطلاع ندارند.

او با بیان این که یکی از عوامل ماندگاری زائر بازار است، افزود: بازار‌ها هم در اقتصاد گردشگری و هم در ماندگاری مسافر نقش مهمی ایفا می‌کنند و در قم بازار‌های خوبی داریم که مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است و باید بازار‌های موجود را برای گردشگران فعال و جذاب نماییم.

ارجمندی با اشاره به این که بازار‌های قدیمی؛ تاریخ، هویت و فرهنگ هر منطقه است، اظهار کرد: باید در احیای بازار‌های قدیمی به ویژه بازار‌هایی که جنبه تاریخی دارند، بکوشیم و این امر را در استان تبیین کنیم.

او اضافه کرد: یکی از نمونه‌هایی که دستگاه‌های مختلف با این اداره‌کل همکاری داشتند، احیاء و مرمت بازار کهنه، میدان کهنه و سرای ملا حسین است که می‌تواند یک محور تاریخی‌گردشگری برای ماندگاری بیش‌تر زائران در شهر قم باشد.

او اطلاع‌رسانی و معرفی میراث‌فرهنگی، مراکز تاریخی و گردشگری و صنایع‌دستی را ضروری برشمرد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: ۱۹ دستگاه در رشد و توسعه حوزه گردشگری در زمینه‌های مختلف نقش‌آفرینی دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم همچنین از همکاری مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در برگزاری این نشست تخصصی تقدیر و سپاسگزاری کرد.

علیرضا گلچین فرماندار شهرستان کهک، روح‌الله امراللهی رئیس شورای اسلامی شهر قم، محمد ایرانی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم و شهاب علی‌عرب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم سخنران دیگر این نشست تخصصی بودند.

همچنین در این نشست تخصصی تعدادی از شرکت‌کنندگان دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود را بیان کردند و مسئولان حاضر در جلسه نیز پاسخگوی پرسش‌های مطرح‌شده بودند.

در این نشست تخصصی؛ پیشکسوتان بخش گردشگری، فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و تعدادی مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های مختلف دولتی از جمله سرهنگ فرامرزی رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان قم، محمدرضا حاجی‌رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مرتضی خوش‌لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم، علیرضا خاکی مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، علی رمضانی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم و … حضور داشتند.

در پایان این نشست تخصصی به مناسبت هفته گردشگری از تعدادی از پیشکسوتان بخش گردشگری، فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مدیران دستگاه‌های دولتی استان قم با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر و تشکر شد.

همچنین یک نهال زیتون به عنوان درخت یادبود هفته گردشگری با شعار صلح و دوستی (مهر ۱۴۰۳) در محوطه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با حضور تعدادی از مسئولان و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری کاشته شد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.