سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پذیرایی ریاض از دستورکار منطقه‌ای ایران

عراقچی در یکی از حساس‌ترین شرایط تاریخ منطقه، اولین سفر خود به پادشاهی عربی سعودی را برای توقف آتش افروزی‌های رژیم صهیونیستی در غرب آسیا انجام داد.

سید عباس عراقچی در اولین مقصد سفر منطقه‌ای خود ظهر امروز چهارشنبه وارد ریاض شد و ابتدا با همتای سعودی خود فیصل بن فرحان و سپس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفتگو کرد

وزیر امور خارجه هدف از سفرش به ریاض را رایزنی در خصوص مسائل منطقه، تحولات در لبنان و غزه دانست.

عراقچی در این رابطه اظهار داشت: هدف دیگر در این سفر موضوع مربوط به آوارگانی که در حال حاضر در لبنان هستند و نحوه کمک رسانی به آنها است. رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: امیدواریم این رایزنی‌ها بتواند شرایط بهتری را در منطقه برای فلسطین و لبنان و در نهایت به صلح منطقه منجر شود.

این دومین ملاقات وزرای خارجه ایران و عربستان در یک هفته گذشته است. هفته گذشته پس از حملات کوبنده موشکی ایران به عمق سرزمین‌های اشغالی در عملیات وعده صادق ۲، عراقچی و بن فرحان در دوحه دور میزی نشستند که برای ملاقات این مقام سعودی با مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران ترتیب داده شده بود.

روابط تهران-ریاض بعد که بعد از احیای مناسبات دیپلماتیک در بهار سال گذشته به گفته مقامات دو کشور در مسیر درستی قرار گرفته است حالا رقبای دیروز را به سمت هماهنگی‌های بیشتر منطقه‌ای سوق داده است. ایران و عربستان از آغاز جنگ ویرانگر غزه و نسل کشی فاحش رژیم صهیونیستی، بانی نشست اضطراری سران کشور‌های سازمان همکاری اسلامی (OIC) بوده اند.

در این راستا، هدف گذاری دستگاه سیاست خارجی برای ایجاد تحرک در عرصه منطقه‌ای (اسلامی - عربی) به منظور ترغیب کشور‌های منطقه برای اعمال فشار بر حامیان رژیم صهیونیستی در جهت برقراری آتش بس، بر مدار عربستان قرار گرفته است.

ایران به اهمیت جایگاه عربستان به عنوان کشور اسلامی و همسایه، برای ایفای نقش صلح در منطقه آگاه است. از سویی دیگر، طرف سعودی به قدرت ایران به عنوان کشوری که دارای سیادت امنیتی-سیاسی در خاورمیانه است معترف است. اذعان به همین نقش بود که عربستانی‌ها را وادار کرد چین را واسطه برقراری مجدد با جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.

عربستان سعودی که در دوره جدید حیات خود، به ساخت داخلی توجه کرده و اصلاحات گسترده‌ای برای تغییر چهره این کشور آغاز کرده، تحقق این هدف را وابسته به «تنش صفر» با همسایگانش می‌بیند. بر این اساس، دیوانگی صهیونیست‌ها در گسترش دامنه جنگ، تلاش‌های سعودی را نقش بر آب خواهد کرد.

چه اینکه، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی گفته است: خشونت در منطقه باید متوقف شود، زیرا تنش خارج از کنترل به جنگ فراگیر منجر می‌شود. بن فرحان در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز، نوشت: عربستان سعودی همواره بر تلاش برای حل و فصل درگیری پایبند بوده است.

این دیپلمات سعودی ادامه داد: عربستان بار‌ها جنایت‌های اسرائیل و نقض قوانین بین المللی را محکوم کرده است و ریاض تا زمان تشکیل کشور مستقل فلسطین با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد. وزیر خارجه عربستان افزود: لجاجت اسرائیل فقط تنش و بی اعتمادی را افزایش می‌دهد.

جنایات صهیونیست‌ها بعد از غزه به لبنان امتداد پیداکرده است و حملات جنون آمیز رژیم یه ضاحیه بیروت بیش از ۲ هزار کشته و صد‌ها هزار آواره روی دست این کشور گذاشته است.

اخبار زیادی از طرح‌های پیشنهادی آتش بس در لبنان از سوی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی منتشر شده است که به نظر می‌رسد، بررسی و تبادل نظر در خصوص آنها، در دستور کار مذاکراتی وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرحان در ریاض قرار گرفته است.

حضور عراقچی در عربستان، در فضایی اتفاق می‌افتد که شعله‌های آتش در منطقه زبانه کشیده است. ایران به عنوان یک قدرت صلح ساز در منطقه در عملیات اول اکتبر، پیام قدرتمندی به رژیم صهیونیستی صادر کرد که پیشروی‌های بیشتر علیه محور مقاومت و همچنین بی ثبات سازی منطقه می‌تواند چه عواقب دردناکی برای تل آویو داشته باشد.

لرزش دستان نتانیاهو هنگام بیانیه خوانی علیه ایران شاید به خاطر حمله ترسناک موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی بود، شبی که دیگر از «گنبدآهنین» و «کمان» و «فلاخن داود» هم خبری نبود و آسمان اسرائیل بی دفاع شد.

تهران هشدار داده که هرگونه پاسخ تل آویو به دفاع مشروع ایران، عکس العمل شدیدتر ایران را به دنبال خواهد داشت و ایران اینبار زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونی را هدف قرار خواهد داد.

در سطح منطقه و جهان، تحرکات دیپلماتیک زیادی در خصوص اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران صورت گرفته است و پیام‌های بی شماری در حال رفت و آمد است.

منابع عبری در تازه‌ترین گمانه زنی‌ها مدعی هستند که نتانیاهو در حال آخرین هماهنگی‌ها با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در خصوص اقدام علیه ایران است، اما یک منبع اسرائیلی شب گذشته تلویحا اذعان کرد تل آویو احتمالا اقدام محدودی خواهد کرد به طوری که این رژیم را وارد جنگ با ایران نکند.

پیش از حضور عراقچی در ریاض، خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در گفت وگویی تلفنی درباره آخرین تحولات منطقه و جهان و تلاش‌های انجام شده برای کاهش تنش‌ها و پیامد‌های آن در منطقه به منظور تضمین امنیت و ثبات آن با یکدیگر رایزنی کردند.

جمهوری ایران پیش از این هشدار داده است که آسمان و خاک هیچیک از همسایگانش نباید در اختیار رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه کشورمان قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.