سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرونشست اصفهان با جریان آب در رودخانه زاینده رود درمان شدنی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: فرونشست اصفهان با جریان آب در رودخانه زاینده رود درمان شدنی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در نشست تخصصی «بررسی وضعیت فرونشست زمین و برنامه ریزی و در پیشگیری و کنترل اثرات آن» گفت: متوسط بارش در آبخوان اصفهان- برخوار ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر است که ۹۵ درصد آن تبخیر می‌شود، به عبارتی تنها ورودی آب به این آبخوان جریان آب در بستر رودخانه زاینده رود است.


حسن ساسانی کاهش نرخ فرونشست می‌تواند شاخصی برای موفقیت برنامه سازگاری با کم آبی باشد افزود: اگر برداشت‌های مازاد و غیرمجاز کنترل نشود، درد اصفهان و فرونشست درمان نمی‌شود.


متخصص ژئوتکنیک و بازنشسته هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد نیز در این نشست، تصویر‌های متعددی از آثار فرونشست زمین بر آثار تاریخی، منازل مسکونی و گردشگری اصفهان ارائه کرد و گفت: تخمین زده می‌شود حجم آب زیر زمینی قابل برداشت در آبخوان اصفهان- برخوار در خوشبینانه‌ترین حالت حدود چهار میلیارد مترمکعب است و در این آبخوان کسری مخزن بیش از ۱۳ میلیارد متر مکعب است.


بهرام نادی با اشاره به مطالعات زیادی که درباره پدیده فرونشست زمین در اصفهان انجام شده است افزود: متوسط اُفت سالانه سطح آب زیرزمینی در آبخوان اصفهان- برخوار ۹۱ سانتیمتر است.


وی با اشاره به رتبه سوم کشور ایران در نرخ فرونشست در دنیا گفت: در اصفهان بیشتر سازه‌های تاریخی در مناطق با نرخ فرونشست بالا قرار دارند.

نادی با تاکید بر اهمیت جریان دائمی زاینده‌رود برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در اصفهان اضافه کرد: فرونشست زمین در اصفهان حاصل عدم تغذیه آب زیرزمینی ناشی از خشکی زاینده رود و برداشت بی رویه آب زیرزمینی است.


این متخصص ژئوتکنیک ادامه داد: زاینده رود منبع تأمین و جریان آب در مادی‌ها، نهرها، چشمه‌ها و یکی از منابع اصلی تغذیه آب زیر زمینی است.


نادی هشدار داد: علاوه بر فرونشست و آثار مخرب آن، خطر انقراض گونه‌های زیستی، خشکی تالاب و گسترش بیابان و ایجادطوفان نمک، از بین رفتن پایداری اکولوژی، ناپایداری اقتصادی، ناپایداری امنیت غذایی، افزایش مهلجرت، به خطر افتادن سلامتی انست‌ها از دیگر اثرات اُفت سطح آب زیرزمینی است.


نشست تخصصی «بررسی وضعیت فرونشست زمین و برنامه ریزی و در پیشگیری و کنترل اثرات آن» به همت معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، مدیران و کارشناسان شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.