سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید بیش از ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی

 مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در استان تولید می‌شود گفت: سال گذشته نیز ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تن تخم‌مرغ در استان تولید شد.

 رئوف به اشاره به انتخاب شعار اتحاد جهانی با تخم‌مرغ از سوی کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ گفت: روز ۹ اکتبر (۱۸مهرماه) به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده است تا به ترویج خواص این ماده غذایی پروتئینی و اهمیت آن در تغذیه سالم خانواده‌ها به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی پرداخته شود.

وی بیان کرد: آذربایجان شرقی با ۲۰۴ واحد فعال مرغ تخمگذار و ظرفیت ۱۱ میلیون و ۳۸۹ هزار قطعه مرغ رتبه سوم تولید تخم‌مرغ در کشور را دارد بر این اساس ۱۰ درصد از تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است همچنین با تامین کل تخم مرغ مورد نیاز مصرفی در داخل استان بخشی از تخم مرغ تولیدی به سایر استان‌ها و کشور‌های همجوار صادر می‌شود.

رئوف با بیان اینکه سرانه مصرف تخم‌مرغ در استان حدود ۱۴ کیلوگرم است ادامه داد: تخم‌مرغ به عنوان یک منبع مهم غذایی برای تمام اقشار جامعه از کشور‌های فقیر تا توسعه یافته،نشان‌دهنده ارزش غذایی بالای این محصول در کنار قیمت پایین آن است.

وی اضافه کرد: ۱۸ مهرماه فرصتی است تا آگاهی جامعه جهانی از تخم‌مرغ به عنوان یک منبع مغذی و مقرون به صرفه افزایش یابد تخم‌مرغ حاوی ۱۳ نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری است.

رئوف به خواص بی‌نظیر تخم‌مرغ اشاره کرد و افزود: این ماده غذایی با ارزش می‌تواند به کاهش سوء تغذیه و تامین نیاز‌های تغذیه‌ای در بسیاری از نقاط جهان کمک کند. تخم‌مرغ منبع غنی از اسید‌های آمینه ضروری، اسید‌های چرب و املاح سودمند بوده و یک عدد تخم‌مرغ معادل ۱۲۰ گرم شیر و یا ۵۰ گرم گوشت بدون چربی انرژی تولید می‌کند.

وی افزود: مصرف یک تخم‌مرغ در روز برای افراد سالم توصیه می‌شود و مصرف ۱.۵ عدد تخم‌مرغ در روز نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند در افراد دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی مصرف تخم‌مرغ تا حدود سه عدد در هفته پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: کلسترولی که بر اثر خوردن تخم‌مرغ در بدن تولید می‌شود از نوع کلسترول خوب است تخم‌مرغ حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله پروتئین، اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶، کلسترول، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین‌های گروه ب (ب کمپلکس)، کلسیم، منیزیم، گوگرد، فسفر، روی، سلنیوم و آهن است. پروتئین و اسید‌های آمینه موجود در تخم‌مرغ با کیفیت‌ترین نوع پروتئین در بین تمام مواد غذایی به حساب می‌آید و به دلیل ارزش بالای بیولوژیکی آن، کیفیت سایر پروتئین‌ها را نسبت به آن می‌سنجند.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: بخش اصلی سفیده تخم‌مرغ، پروتئین و اسید‌های آمینه است و به همین جهت سفیده تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی محبوب در بین ورزشکاران است و بسیاری از پودر‌های پروتئین از سفیده تخم‌مرغ تهیه می‌شوند. زرده تخم‌مرغ نیز علاوه بر پروتئین حاوی کلسترول، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.