سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلاح محتوای آموزشی کتب درسی، عامل اساسی ارتقای کیفیت آموزشی

به گفته وزیر آموزش و پرورش توانمندسازی معلمان ‌و اصلاح محتوای آموزشی کتب درسی‌ ۲ عامل ‌کلیدی در ارتقای کیفیت آموزشی هستند.

 علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش به‌ مناسبت برگزاری همایش توانمندسازی سرگروه‌های آموزشی سراسر کشور به میزبانی استان فارس پیامی را صادر کرد.

متن پیام علیرضا کاظمی به شرح زیر است:

تلاش برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی و ارتقای سطح آموزشی و تربیتی مدارس متوسطه، به‌ویژه مدارس دولتی از جمله اهداف و آرمان‌های آموزش و پرورش کشور در راستای برقراری عدالت آموزشی است. این مهم از طریق متناسب‌سازی و بازسازماندهی تمامی منابع و ظرفیت‌های موجود و پیش‌بینی زمینه‌هایی برای ارتقای کیفیت عناصر  و اجزای اصلی آموزش مانند ارتقای معلمان، کتاب درسی، مقررات و رویه‌های آموزشی، تجهیزات و منابع فیزیکی و از همه مهم‌تر ارتقای کیفیت نظارت و کنترل دقیق عملکرد‌ها و شاخص‌های عملکردی نظام آموزشی در مدارس میسر است.

از آن‌جا که توانمندی معلمان در کلاس‌های درس و اصلاح محتوای آموزشی کتب درسی، دو عامل اساسی و کلیدی در ارتقای کیفیت آموزشی محسوب می‌شود؛ کلیه فعالیت‌های مربوط به نظارت آموزشی بر عملکرد معلمان در مدارس و ارائه پیشنهاد‌های اصلاحی به حوزه‌های مختلف مرتبط جهت اجرایی نمودن آن در  نظام آموزشی، همه ساله از طریق گروه‌های آموزشی در استان‌ها و مناطق کشور و با تلاش‌های جهادی این عزیزان در حال پیگیری و انجام است؛ بنابراین هماهنگ نمودن سیاست‌های اجرایی موردنظر وزارت متبوع و همچنین به روز‌رسانی دانش، اطلاعات و مهارت اعضای گروه‌های آموزشی بویژه سرگروه‌های درسی، از اهم فعالیت‌های راهبردی مورد تاکید و مرتبط با توانمندسازی معلمان بویژه دبیران دوره متوسطه است که باید بیش از گذشته مورد توجه  مسئولان قرار گیرد.

در این میان؛ توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی، بازی‌وارسازی در امر آموزش، خلق موقعیت‌های متنوع یادگیری و مهارت‌آموزی بویژه در حوزه علوم پایه، نیاز اصلی کشور و یکی از رویکرد‌های مهم سیاست‌گذاران آموزشی به‌شمار می‌رود. این موضوع در اسناد تحولی نظام آموزشی مورد تاکید قرار گرفته و تقویت آموزش‌های مهارتی را ضروری نموده است.

از طرفی سرگروه‌های درسی که همگی از جمع معلمان مجرب و فرهیخته هر رشته/درس انتخاب می‌شوند، همواره در اجرای سیاست‌های کیفیت‌بخشی با نارسایی‌های مختلفی همچون کمبود ساعات تخصیصی به گروه‌های آموزشی، کمبود امکانات و تجهیزات و نارسایی‌های ویژه مدارس و کلاس‌های درس متناسب با زیست‌بوم مربوط مواجه هستند و باید بتوانند در فرصت متناسب در این خصوص نیز  بحث، بررسی و تصیمیم‌گیری کنند.

در این فرصت مغتنم و از این طریق صمیمانه از هماهنگی اجرای این دوره در شهر شیراز با هدف توانمندسازی سرگروه‌های درسی که دستاورد آن به یقین توانمندسازی دبیران دوره متوسطه سراسر کشور و ارتقای کیفیت ایشان خواهد بود و همچنین از حضور فعال شما عزیزان به‌عنوان سرگروه‌های آموزشی دوره اول متوسطه سراسر کشور در این همایش فاخر سپاسگزاری می‌کنیم و امیدوارم حاصل این دوره، توشه‌ای مناسب برای تسریع توانمندسازی و تسهیل ارتقای کیفیت آموزشی معلمان دوره متوسطه در سراسر کشور باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.