سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذلت شیخ نشینان در طوفان‌الاقصی

سران عرب که طی یک سال گذشته تنها تماشاگر توحش صهیونیست‌ها در غزه بوده‌اند نه تنها موضع قاطعی نشان ندادند بلکه به صورت پنهانی از رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت کردند.

نکته مهمی که یک سال بعد از عملیات طوفان الاقصی، شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، مواضع کشور‌های عربی درباره این عملیات و جنایات وحشیانه‌ای است که رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان بی دفاع غزه مرتکب می‌شود.

موضع‌گیری رژیم‌های عربی منطقه از همان روز اول تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها علیه نوار غزه، به طور کلی شکننده بود، زیرا صرفاً به محکومیت و دعوت به آرامش بسنده کردند و حتی برخی از این کشور‌ها به شکل مستقیم جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کردند؛ از جمله امارات که علاوه بر جانبداری از رژیم اشغالگر و جنایات وحشیانه آن، مقاومت فلسطین را هم همواره محکوم کرده است. با ادامه جنگ غزه، حقیقت نقش برخی از کشور‌های عربی در تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، به رغم انکار مکرر این کشور‌ها آشکار شد و به تدریج همه فهمیدند که کشور‌های عربی در جنگ نسل کشی اشغالگران علیه غزه، به روش‌های مختلف به این رژیم کمک می‌کنند.

حمایت سران عرب از توطئه صهیونیست‌ها
با ادامه جنگ غزه و تشدید تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر هم، موضع رسمی اعراب از حد محکومیت فراتر نرفت، اما نکته تاسف آورتر این جاست که رژیم‌های عربی در عمل از جنایات صهیونیست‌ها حمایت و از طریق ایجاد پل زمینی برای رساندن کمک‌ها به رژیم صهیونیستی، به شکل رسمی در محاصره مردم غزه شرکت کردند. دنیس راس، دیپلمات سابق آمریکایی در همین زمینه در اواخر اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که تنها اسرائیل و آمریکا به دنبال نابودی حماس نیستند، بلکه برخی سران عرب هم وجود دارند که می‌خواهند این جنبش از بین برود. این دیپلمات سابق آمریکایی در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اسرائیل تنها طرفی نیست که خواستار شکست حماس است. من زمانی که با مقامات عربی در کشور‌های مختلف صحبت می‌کردم، آن‌ها می‌گفتند یکی از خواسته‌هایشان نابودی حماس در غزه است، زیرا اگر حماس پیروز شود، ایدئولوژی مقاومت مشروعیت پیدا می‌کند و آن‌ها بر منطقه مسلط می‌شوند. دیپلمات مذکور آمریکایی تصریح کرد: رهبران عرب که با من صحبت می‌کردند، موضع واقعی خود را در خلوت گفتند؛ در حالی که موضع رسمی و عمومی آن‌ها غیر از این بود، زیرا تحت فشار افکار عمومی قرار دارند و می‌دانند که تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین و کشتار آن ها، ملت‌های عربی را عصبانی می‌کند.

 از ماه دسامبر گذشته رسانه‌های عبری فاش کردند که امارات متحده عربی و اسرائیل، توافق‌نامه‌ای را برای راه‌اندازی پل زمینی میان بنادر دبی و حیفا که از عربستان و اردن می‌گذرد، امضا کرده‌اند و هدف از این اقدام، دور زدن تهدیدات یمن در محاصره دریایی اسرائیل و بستن خطوط کشتیرانی به روی این رژیم است. با وجود این که اردن، گزارش‌های مربوط به این پل زمینی با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد، اما واقعیت چیز دیگری بود. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ابتدای سال جاری میلادی در گزارشی به این منظور اعلام کرد که برای اولین بار و تحت پوشش محرمانه، یک خط تجاری جدید میان کشور‌های عربی با اسرائیل در حال ایجاد شدن بوده و هدف آن، دور زدن محاصره یمنی‌ها علیه اسرائیل است. خبرنگار این شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که از محل این پل زمینی که از امارات آغاز می‌شود و از عربستان و اردن می‌گذرد و به اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌رسد، بازدید کرده است.

 امیر شوعان، خبرنگار صهیونیست در گزارش خود تاکید کرد که بعد از محاصره دریایی یمن علیه اسرائیل، آزمایشی برای حمل کالا از طریق پل زمینی به سمت اسرائیل آغاز شده که یک طرح کاملا محرمانه است. بر این اساس، کشتی‌های تجاری که حامل کالا برای اسرائیل هستند، کالا‌های خود را به کامیون‌هایی در دبی تحویل می‌دهند و سپس این کامیون‌ها از عربستان و اردن عبور کرده و به اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌رسند. علاوه بر این، سران کشور‌های عربی هر بار که نشستی برای بررسی بحران غزه برگزار کرده‌اند، صرفاً به محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی و صدور بیانیه‌ای با مضمون درخواست برای آتش بس اکتفا کرده‌اند، بدون این که اقدامی جدی برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی انجام دهند یا این رژیم را تحریم کنند.

منبع: روزنامه خراسان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.