سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روایت خون‌آشامی به نام قوم صهیونیست در کتاب «ارض موعود»

نویسنده کتاب «ارض موعود» گفت: من می‌خواستم بگویم بخشی از یهودیت به نام صهیونیست خون‌ریز است و تمام دنیا را حق خود می‌داند.

حوریه مشهدی ابراهیم، نویسنده کتاب «ارض موعود» درباره این کتاب که سه جوان یهودی را با سه نگاه متفاوت روایت می‌کند، گفت: در کتاب «ارض موعود» می‌خوانیم که ارتش اسرائیل تلاش می‌کند از تمام دنیا نیرو جمع کند و ارتش‌اش را پایه‌گذاری کند، تا از طریق زمینی اقدام به تصاحب خاک فلسطین کند. این تصاحب ناگهانی صورت نمی‌گیرد و به مرور اتفاق می‌افتد. در تمام دنیا برای پیوستن جوانان به ارتش اسرائیل تبلیغات صورت می‌گیرد و امکانات خوبی در اختیار افراد گذاشته می‌شود. در آن زمان مردمان یهودی چند دسته می‌شوند. یک دسته کسانی‌اند که از همان ابتدا به آنها تلقین می‌شود شما‌ها نژاد برتر هستید! شما‌ها صاحب خون خالص هستید، شما‌ها برگزیدگان خدا هستید. این افراد به شدت تعصبی هستند.

مشهدی ابراهیم ادامه داد: دسته دیگر جزو یهودی‌های معمولی هستند و گروه دیگر فقط اسماً یهودی‌اند و کاملاً بی‌دین هستند. من می‌خواستم سه تفکر را ترسیم کنم، که با ایدئولوژی ارتش اسرائیل مواجه می‌شوند. یک شخصیت متعصب یهودی، یک یهودی معمولی و یک انسانی که فقط می‌خواهد با ارتش اسرائیل همراه باشند. بنابراین، سه نفر با سه دلیل مختلف وارد ارتش اسرائیل می‌شوند. آنها بعد از اینکه دوره‌های آموزشی خود را می‌گذرانند، وارد عملیات میدانی می‌شوند. 

نویسنده کتاب «ارض موعود» با بیان اینکه وقتی قبل از نگارش رمان زندگینامه بعضی از سربازان را می‌خواندم متوجه شدم عده‌ای از یهودی‌ها بعد از وارد شدن به ارتش اسرائیل با دیدن صحنه‌های فجیع ناشی از جنگ انصراف می‌دهند و بر می‌گردنند، افزود:، چون می‌دیدند توان رویارویی با این صحنه‌ها را ندارند. به آنها قبل از اینکه وارد ارتش بشوند می‌گفتند شما قرار است با یکسری اعراب بی‌سواد و غاصب بجنگید. شما باید آنجا را تصاحب و آباد کنید. اما وقتی وارد ارتش می‌شدند می‌دیدند باید وارد روستا‌ها بشوند و همه را قتل عام کنند؛ آن هم آدم‌هایی که سلاح برای جنگیدن ندارند. در مقابل، بعضی از یهودی‌ها محکم می‌ایستادند و می‌گفتند ما باید اینکار را بکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شخصیت‌ها و ماجرای داستان واقعی است؟ توضیح داد: کتاب «ارض موعود» بر اساس ماجرا‌های واقعی در قالب داستان تخیلی نگاشته شده است. یعنی ماجرای حمله به فلسطین، سربازگیری‌ها و صحبت‌های سران ارتش اسرائیل واقعی است. اما در واقعیت سه نفر اصلی داستان با این نام وجود ندارند. در مقابل، شکل سربازگیری‌ها، صحبت‌ها، دوره‌های آموزشی طی شده، حمله‌ها و ... واقعی است. 

مشهدی ابراهیم در پاسخ به این سوال که از منابع یهودی هم برای نگارش رمان کمک گرفتید؟ گفت: بخشی از کتاب‌هایی که من در «ارض موعود» استفاده کردم، رمان‌های یهودی است و بخش دیگر شامل مجموعه‌های رئال و واقعی نظیر مجموعه «تو زودتر بکش» و «یهودیت از لابه‌لای متون» است. من می‌خواستم بگویم شست‌وشوی مغزی جوانان یهودی از همه طریق است. 

این نویسنده با بیان اینکه دو سال مطالعه صرف کتاب «ارض موعود» کردم و بعد از آن کتاب را نوشتم و به کارشناسان دادم تا ایرادات آن برطرف شود، افزود: امسال هم اولین نسخه آن روانه بازار نشر شد. من در رمان می‌خواستم اشاره کنم که مردم فلسطین و اسرائیل چه روحیاتی دارند. بالاخره همه از ابتدا به این شکل خون‌ریز نیستند و بخشی از یهودیت به نام صهیونیست خون‌ریز است. این قوم تمام دنیا را حق خود می‌داند. من می‌خواستم مردم بدانند چرا این قوم تشکیل شد؟ چرا اینکار را می‌کنند؟ تفکر آنها نه فقط سرزمین فلسطین بلکه معتقدند «ارض موعود» متعلق به ماست. آن نقشه‌ای که روی لباس سربازان اسرائیلی حک شده، بخش‌هایی از تمام سرزمین‌ها را نشانه گرفته است. آنها معتقدند از نهر تا بحر برای ماست، تمام ساکنین آنجا باید بمیرند و هر آنچه در آنجاست برای ماست. بنابراین، هزینه اینکار را باید مردم دنیا بدهند. چون ما قوم برگزیده هستیم. 


خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.