سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سومین استان دارای کودکان کار و خیابانی خوزستان است

معاون اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد: خوزستان پس از استان‌های تهران و بوشهر، سومین استان از نظر تعداد کودکان کار و خیابانی است.

محسن کرمانی در اولین همایش استانی کودکان در معرض مخاطره در اهواز گفت: در زمینه کودکان کار ۹۳۱ پرونده فعال است اما بر اساس ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ ، خوزستان رتبه سوم کشور را در عملکرد سازماندهی کودکان کار و خیابانی به خود اختصاص داده است.

او افزود: بر اساس آمار و اطلاعات سازمان بهزیستی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ پرونده فعال در زمینه کودکان کار در کشور فعال و میانگین سن این کودکان ۱۰ سال است که حدودا سه سال از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

کرمانی ادامه داد: بالغ بر ۹۷ درصد از کودکان کار در کشور دارای خانواده هستند که نیاز است مداخله و حمایت از آن ها در بستر نهاد خانواده صورت گیرد.

۵۲ درصد کودکان کار کشور ایرانی و ۴۸ درصد نیز از اتباع خارجه هستند

معاون اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از این تعداد کودکان خیابانی ۵۲ درصد ایرانی و ۴۸ درصد نیز از اتباع خارجه هستند اظهار کرد: اتباع کشور ما ۵۰ درصد مجاز و ۵۰ درصد نیز غیر مجاز هستند که ۷۷ درصد را پسران و ۲۳ درصد را نیز دختران تشکیل می‌دهند.

او گفت: در استان خوزستان ۹۵ درصد از کودکان کار ایرانی هستند که ساماندهی آن ها آسان تر از اتباع است چرا که در زمینه اتباع برای ارائه خدمات با مشکلات هویتی مواجه هستیم.

کرمانی ادامه داد: مشکلات اقتصادی، بی ثباتی بازار اشتغال، مشکلات فرهنگی و اجتماعی، شکاف طبقاتی، چالش های رویکردی از جمله مسائلی است که این کودکان را به سمت تکدی گری می کشاند.

معاون اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: رشد قارچ گونه مدارس غیر انتفاعی نیز یکی دیگر از چالش‌های جدی حوزه آموزش و پرورش است که باعث شده برخی از کودکان نتوانند از خدمات تحصیلی و بسته های آموزشی با کیفیت بهره‌مند شوند.

او با بیان اینکه ۱۴ مساله در زمینه آسیب های کودکان مطرح شده که از نظر حقوقی سازمان بهزیستی را پای کار می‌آورد اظهار کرد: کودکان کار بنا بر نیازهای اقتصادی و اجتماعی به صورت معمول در زمان انجام فعالیت در شرایط مخاطره قرار می‌گیرند و ضمن بازماندن از تحصیل، سلامت آن ها نیز به خطر افتاده و گاهی به سمت بزهکاری می‌روند.

کرمانی اضافه کرد: خدماتی از قبیل تحصیلی، حرفه‌آموزی، معیشتی و مددکاری از جمله خدماتی است که در مراکز حوزه کودکان کار و خیابان، ارایه می شود.

معاون اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر اهمیت مهرورزی در جامعه اشاره کرد و گفت: برخی خانواده‌ها بر این باورند کمک های آنها به کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به دست نیازمندان نمی رسد که این اعتماد را دستگاه‌ها باید در جامعه ایجاد کنند.

او ادامه داد: اکثر نهادهای متولی کمتر به سمت توانمندسازی کودکان می‌روند و بیشتر جنبه های حمایتی را در نظر می‌گیرند در حالی که توانمندسازی اقدامی بسیار موثر و تاثیرگذار است.

هر هزینه ای برای کودکان کار سرمایه گذاری است

کرمانی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه کودکان کار نگاه حمایتی ما، انفعالی است و به صورت فعال ورود نمی کنیم توضیح داد: حتما باید در این خصوص به ما اطلاعی رسانی صورت گیرد د تا به کمک کودکان برویم چرا که هنوز حقوق کودکان برای ما تبدیل به مساله نشده در حالی که هر هزینه ای برای کودکان، سرمایه گذاری است.

معاون اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: سال ۱۴۰۲ حدود یک هزار و ۴۴۷ پرونده حمایتی سازمان بهزیستی و خانواده برای کودکان از چرخه خارج شدند و رویکردهای ما نیز از مرکزگرا به سمت خانواده محور سوق داده شده است.

 اولین همایش استانی کودکان در معرض مخاطره روز سه شنبه با حضور محسن کرمانی معاون اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، حجت الاسلام موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان، خلفیان دادستان مرکز خوزستان، شهاوند معاون استاندار خوزستان،جمعی از مدیران دستگاه ها و شرکت های استان و خانواده بهزیستی استان در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

برچسب ها: خوزستان ، کودکان کار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.