سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری مسابقات ورزشی بین پرسنل مرزبانی و مرزنشینان در قصرشیرین

مسابقات ورزشی بین پرسنل هنگ‌های چهارگانه پاوه، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و سومار و مرزنشینان در شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه برگزار شد.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در حاشیه برگزاری این مسابقات و تجلیل از تیم‌های برتر با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: این مسابقات در سه رشته ورزشی فوتسال، پلان و قلان برگزار شد.

سردار کیاست سپهری افزود: در رشته ورزشی بازی بومی محلی پلان تیم تربیت بدنی از کرمانشاه، در رشته ورزشی بومی محلی قلان تیم هنگ مرزی قصرشیرین و در رشته فوتسال تیم هنگ مرزی سومار حایز عناوین برتر شدند که با اهدای جوایزی از آن‌ها تجلیل شد.

وی هدف از برگزاری این مسابقه را ایجاد نشاط بین کارکنان هنگ مرزی و مرزنشینان و ترویج فرهنگ ورزش برای داشتن آمادگی‌های بالای بدنی در افراد بیان کرد.

پلان (دال پلان) یکی از بازی‌های بومی در استان‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان است که در این بازی بازیکنان به دسته چند نفری تقسیم می‌شوند و به فاصله ۱۰ الی ۲۰ متری روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند. هر گروه آنجا که ایستاده‌اند سه عدد سنگ به‌عنوان هدف به‌صورت عمودی روی زمین قرار می‌دهند، در گروهی که بازی را شروع می‌کند، باید هر نفر یک سنگ به طرف دال‌های طرف مقابل پرتاب کند، گاهی یکی از گروه‌ها یک نفر کم دارد و در این صورت این گروه حق دارد یک سنگ اضافه پرتاب کند که هر گروه که زودتر سه هدفِ گروه مقابل را بیندازد، برنده بازی خواهد بود.

قلان از جمله بازی‌های سنتی جذاب و دلپذیر است که موجبات شادابی بازیکنان و تماشاچیان را فراهم می‌سازد، در این بازی ۲گروه با نام‌های خاص تشکیل می‌شود و با انتخاب یک نفر سرپرست یا مربی در محدوده زمینی که آن را خط کشی کرده اند به بازی اقدام می‌کنند.

این بازی یا به صورت ۲نفره و مبارزه تن به تن و یا به صورت جمعی است که اگر تن به تن باشد ۲ نفر از هر ۲ گروه وارد دایره میدان بازی می‌شوند و اقدام به مبارزه می‌کنند، هرکدام نتواند تعادل خود را حفظ کند و بر زمین بیفتد، بازنده است و شخص برنده اگر توان و خستگی لازم ندارد می‌تواند مجدد با حریف دیگری روبه رو شود. این مبارزه تا آخرین نفر هر گروه ادامه دارد.

۲ بازیگر در حالی که هر کدام یک پای خود را به هوا بلند کرده اند و با یک دست از پشت گرفته اند، با شانه‌های خود به شانه حریف ضربه می‌زنند تا تعادل حریف را به هم بزنند و هر ضربه‌ای جز این، خلاف محسوب شده و باعث اخراج از بازی می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.