سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحول دیجیتال در خدمات پلیس؛ کاهش مراجعات حضوری با هوشمندسازی

رییس پلیس فاوا گفت: پلیس با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت‌های هوشمند خود را تقویت کرده و طرح‌هایی را برای کاهش مراجعات حضوری مردم، افزودن مستندات پرونده‌ها و مشارکت مردمی در ارائه خدمات انتظامی اجرایی کرده است.

احمد دولتخواه رییس پلیس فاوا در آیین رونمایی از طرح‌های فاوایی نوآورانه و هوشمند نوین در حضور سردار رادان اظهار کرد : سامانه‌های بابایی طرح‌های مختلفی را با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیاده‌سازی کرده است. زمانی که به این حوزه‌ها می‌رسیم، باید چند زیرساخت کلیدی را به صورت کامل فراهم کنیم. این زیرساخت‌ها ممکن است در نگاه اول پنهان باشند و حس نشوند، اما لایه‌ای که سرویس ارائه می‌شود بیشتر به چشم می‌آید. خوشبختانه اکنون تمامی زیرساخت‌های لازم، از جمله زیرساخت‌های پردازشی، ارتباطی، پهنای باند و شبکه، همچنین زیرساخت‌های امنیتی فراهم شده است. این زیرساخت‌ها در کنار یکدیگر امکان ارائه سرویس پایدار و دائمی را فراهم می‌کنند.

او گفت: یکی از مباحث مهم مربوط به طرح‌های ارائه خدمات انتظامی است که با تلاش‌های مجموعه‌ی روستای محترم در عید سال گذشته گردآوری شده است. در حوزه پلیس پیشگیری، ما سه طرح مهم داریم. اولین طرح مربوط به افزودن مستندات به پرونده‌هاست. در راستای هوشمندسازی، یکی از راهبردهای ما کاهش مراجعات حضوری مردم است. پیش از این، موضوع استعلام پرونده‌های انتظامی و قضایی از طریق پلیس انجام می‌شد و افراد برای تکمیل پرونده نیاز به مراجعه حضوری داشتند. اکنون، با استفاده از اپلیکیشن «پلیس من»، افراد می‌توانند مستندات و مدارک مورد نیاز پرونده را به صورت آنلاین بارگذاری کنند. همچنین شماره پرونده و آخرین وضعیت پرونده به افراد اعلام می‌شود و اگر نیاز به افزودن مستندات باشد، این امکان فراهم است. این تغییرات باعث می‌شود که مراجعات حضوری به کلانتری‌ها به حداقل برسد.

رییس فاوا بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌های ما در راستای هوشمندسازی، مشارکت مردم در برنامه‌هاست. ما به دنبال افزایش مشارکت مردم هستیم و یکی از روش‌ها اطلاع‌رسانی درباره خودروهای مشکوک است. اگر خودرویی برای چند روز در محلی متوقف شده باشد، مردم می‌توانند از طریق سامانه اطلاع دهند. اگر پلاک خودرو مشکلی نداشته باشد، موضوع به صاحب خودرو اطلاع داده می‌شود.

او گفت: همچنین، در حوزه رفع اعلام فقدانی‌ها نیز طرحی داریم. اگر فردی اعلام کند خودروی او سرقت شده است، پس از تشکیل پرونده در کلانتری، فرد می‌تواند از طریق سامانه وضعیت پلاک‌های فعال خود را پیگیری کند و فرآیند شماره‌گذاری را دنبال کند.

رییس فاوا گفت: این تغییرات همگی در راستای بهبود خدمات انتظامی و افزایش کارایی سیستم‌ها با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

او گفت: تمام نیرو‌ها جمع‌آوری می‌شوند و پس از بررسی نیاز‌ها و با توجه به ظرفیت‌هایی که در مراکز ما وجود دارد، تعیین می‌شود که هر سرباز با تخصص خود در کدام مرکز مشغول به کار شود. این فرآیند که پیش‌تر دخالت زیادی از سوی عامل انسانی داشت، اکنون تا حد زیادی به صورت سیستمی انجام می‌شود و خوشبختانه به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

 

رییس فاوا گفت: در حوزه‌ی شبیه‌سازی، سامانه‌ای که مشاهده کردید، برای تمام آموزش‌هایمان راه‌اندازی شده است. به دلیل محدودیت‌ها، نمی‌توانیم تمام آموزش‌ها را در محیط واقعی پیاده‌سازی کنیم و استفاده از فناوری‌های AR و VR نیز به تنهایی کافی نیست. برنامه داریم که فضا‌های میدانی در مناطق مرزی را به شکل شبیه‌سازی شده برای آموزش‌هایی مانند عبور از مرز و درگیری‌های مرزی پیاده‌سازی کنیم.

 

او گفت: همچنین در بحث کنترل و نظارت بر محموله‌های گمرکی و ترانزیتی، با استفاده از ظرفیت دوربین‌های جاده‌ای، سامانه‌ای ایجاد کرده‌ایم که مسیر حامل‌های ترانزیتی را تعریف و نظارت کنیم تا در صورت خروج از مسیر، هشدار‌های لازم صادر شود. این سامانه به پلیس امنیت اقتصادی کمک می‌کند تا فرآیند‌های تجارت کالا، گزارش‌گیری‌های مربوط به کارت‌های بازرگانی و سایر موضوعات مرتبط را به صورت دقیق‌تر مدیریت کند.

 

رییس فاوا بیان کرد: یکی دیگر از مباحث مهم، تجهیز نیروهاست. امسال برنامه داریم حدود ۱۷ هزار دوربین را تحویل دهیم که بیشتر در حوزه پیشگیری و امنیت عمومی استفاده خواهد شد. این دوربین‌ها به صورت آنلاین در اختیار ضابطان قرار می‌گیرد تا رفتار‌ها و وقایع حین مأموریت‌ها را مستندسازی و نظارت کنند. هدف این است که برای هر فرد ضابط، این تجهیزات فراهم شود و بتوانیم استانداردسازی رفتار در حین مأموریت را به نحو مطلوبی انجام دهیم.

خبرنگار: عطیه رضایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.