سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشدید تحریم‌های انگلیس و اتحادیه اروپا علیه روسیه

انگلیس و اتحادیه اروپا که از آغاز مناقشه اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کرده‌اند، روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو وضع کردند.

در بیانیه اتحادیه اروپا که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه منتشر شد، آمده است: شورای اروپا چارچوب جدیدی را برای اقدامات محدودکننده در پاسخ به اقدامات بی‌ثبات‌کننده روسیه در خارج از این کشور ایجاد کرده است. این چارچوب جدید به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا افراد و نهاد‌هایی را که در اقدامات و سیاست‌های دولت فدراسیون روسیه درگیر هستند و ارزش‌های اساسی اتحادیه اروپا، امنیت، استقلال و یکپارچگی آن را تضعیف می‌کنند، هدف قرار دهد.

بر اساس این بیانیه، چارچوب جدید به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا «با انواع تهدیدات ترکیبی مانند، تضعیف فرآیند‌های انتخاباتی و عملکرد نهاد‌های دموکراتیک؛ تهدید و خرابکاری در فعالیت‌های اقتصادی، خدمات عمومی یا زیرساخت‌های حیاتی؛ شایعه‌پراکنی، فعالیت‌های مخرب سایبری، استفاده ابزاری از مهاجران و سایر فعالیت‌های بی ثبات کننده» مقابله کند.

این چارچوب طبق بیانیه اتحادیه اروپا، از سوی جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد و وضع شده است.

به این ترتیب، دارایی‌های افراد و نهاد‌های تحریم شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشور‌های عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور‌ها ممنوع است.

وزارت امور خارجه انگلیس هم امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که نیرو‌های دفاعی بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی روسیه و فرمانده آن را به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ اوکراین، به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس اینطور آمده است: نیرو‌های روسیه آشکارا به استفاده از سلاح‌های شیمیایی خطرناک در میدان نبرد، اعتراف کرده و این بی‌توجهی آشکار به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و نقض جدی قوانین بین‌المللی بشمار می‌رود.

دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس در این باره ادعا کرد: تا زمانی که (ولادیمیر) پوتین و دولت مافیایی او نسبت به قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی بی‌توجه هستند، بریتانیا بیکار نخواهد نشست. من رسالت شخصی خود را به چالش کشیدن این فعالیت بدخواهانه قرار داده ام و عقب نشینی نمی‌کنم.

وی مدعی شد: تاکتیک‌های ظالمانه و غیرانسانی روسیه در میدان نبرد نفرت انگیز است و من از قدرتی که در اختیار دارم برای مبارزه با فعالیت بدخواهانه روسیه استفاده خواهم کرد. بگذارید واضح بگویم؛ پوتین و کسانی که اراده او را اجرا می‌کنند جایی برای پنهان شدن ندارند. ما به استفاده از تحریم‌ها برای هدف قرار دادن و مقابله مستقیم با تلاش‌های کرملین برای ایجاد ترس، تفرقه و بی نظمی ادامه خواهیم داد.

جان هیلی وزیر دفاع انگلیس هم ادعا کرد: پیام ما به پوتین و رژیم او روشن است: شما نمی‌توانید قوانین بین المللی را بدون مواجهه با عواقب آن زیر پا بگذارید. ما اجازه نخواهیم داد که نقض آشکار کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و نظام بین المللی مبتنی بر قانون، بدون مجازات بماند.

وی مدعی شد: بریتانیا در حال سرکوب مسئولین این حملات شیمیایی وحشتناک در اوکراین است. حمایت ما از اوکراین بسیار محکم است و تا هر زمانی که طول بکشد ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

این درحالی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم علیه روسیه به تنش و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون صد‌ها شهروند و سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.